Vince Zampella, obecny szef serii Battlefield, a zarazem współtwórca kultowego Call of Duty, po raz kolejny nie gryzł się w język. W rozmowie z magazynem GQ stwierdził, że cała seria Call of Duty powstała tylko dlatego, że jego ówczesny pracodawca – Electronic Arts – „zachował się jak palant”. Zaskakujące słowa jak na kogoś, kto ponownie pracuje dla EA i kieruje największym konkurentem produkcji Activision.
Początki kariery Zampelli sięgają końca lat 90., gdy współtworzył on serię Medal of Honor w studiu należącym do Electronic Arts. Jako główny projektant gry Medal of Honor: Allied Assault z 2002 roku zdobył uznanie w branży, a jego zespół wyznaczył nowe standardy dla strzelanek osadzonych w realiach II wojny światowej. Wkrótce jednak drogi Zampelli i EA zaczęły się rozchodzić.
Według relacji byłych pracowników, studio odpowiedzialne za Allied Assault znalazło się w trudnej sytuacji finansowej po tym, jak EA wstrzymało wypłaty za część ukończonych etapów produkcji. Justin Thomas, artysta pracujący wówczas w Infinity Ward, wspominał po latach, że zespół nie miał już środków na dalsze działanie. Wtedy na horyzoncie pojawiło się Activision, zainteresowane współpracą z twórcami Medal of Honor i przekonane, że mogą oni stworzyć tytuł, który zdetronizuje flagową markę EA.
Narodziny nowego imperium
Tak powstało Infinity Ward, a wraz z nim pierwsze Call of Duty – gra, która szybko zrewolucjonizowała gatunek. W momencie premiery w 2003 roku nowa marka Activision stała się bezpośrednim konkurentem dla Medal of Honor, a w ciągu kilku lat całkowicie ją zdominowała. Zampella i jego zespół stworzyli jeden z najbardziej dochodowych cykli w historii branży, zmieniając sposób, w jaki gracze postrzegają strzelanki wojenne.
Sukces Call of Duty przyniósł jednak nie tylko sławę, lecz także konflikty. Po premierze Modern Warfare 2 w 2009 roku Zampella i współzałożyciel studia Jason West popadli w spór z Activision o niezapłacone premie i prawa autorskie. Sprawa trafiła do sądu, a proces ciągnął się przez kilka lat. Ostatecznie Zampella otrzymał odszkodowanie, ale jego współpraca z Activision dobiegła końca.
Narodziny Respawn i powrót do EA
Po odejściu z Activision Zampella założył nowe studio – Respawn Entertainment. Firma szybko stała się jednym z najciekawszych graczy w branży, tworząc Titanfall oraz przebojowego Apex Legends. Paradoksalnie, to właśnie Electronic Arts – firma, którą Zampella wcześniej krytykował – została głównym partnerem Respawn, a następnie całkowicie przejęła studio.
Zampella, znany z bezpośredniego stylu zarządzania i niechęci do korporacyjnych schematów, stopniowo piął się po szczeblach EA, aż w końcu objął stanowisko szefa marki Battlefield. To on nadzorował odbudowę serii po nieudanym Battlefield 2042 i doprowadził do premiery nowej odsłony, Battlefield 6, która według pierwszych recenzji ma szansę przywrócić blask marce.
Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!
Pokaż / Dodaj komentarze do:
Szef Battlefielda atakuje własnego pracodawcę. Powód? Call of Duty