Szwajcarzy opracowują przyjazne środowisku akumulatory cynkowe

Szwajcarzy opracowują przyjazne środowisku akumulatory cynkowe

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy próbowano wykorzystać cynk do magazynowania energii. Baterie cynkowe są stosunkowo popularne, ale akumulatory cynkowe są rzadsze. Jednak naukowcy z ETH Zurich znaleźli sposób, aby zniwelować niektóre z ich wad.

Baterie cynkowe nie są niczym szczególnym, chociaż akumulatory cynkowe są już bardziej nietypowe. Niemniej jednak, istnieją już rozwiązania tego typu, jak te oferowane przez firmę Zinc8. Naukowcy z ETH Zurich skupili się na cynku w bateriach, ponieważ teoretycznie ma on wiele zalet. Cynk oferuje dużą gęstość energetyczną, jest powszechnie dostępny i stosunkowo tani. Co więcej, nie ma problemu z samozapłonem, a jego recykling jest już dobrze opanowany. Niestety, ma również kilka wad, takich jak problem tworzenia się dendrytów na metalowych anodach cynkowych, co jest podobnym problemem, jaki występuje w bateriach litowych. Dendryty mogą powodować zwarcia i zmniejszać pojemność baterii. Dodatkowo, w elektrolitach na bazie wody, woda może ulec rozszczepieniu podczas cyklu, co prowadzi do utraty pojemności. Aby rozwiązać te problemy, naukowcy postanowili zbadać, czy można je w jakiś sposób ograniczyć.

Baterie cynkowe mogą być tanie, wydajne, trwałe, bezpieczne i przyjazne dla środowiska.

Początkowo uważano, że problem dendrytów w akumulatorach cynkowych można rozwiązać poprzez użycie elektrolitów WIS, które zawierają dużą ilość soli, co powoduje, że woda odgrywa mniejszą rolę. Niestety, tak zagęszczone elektrolity zmniejszają przepuszczalność jonów i spowalniają ładowanie i rozładowywanie, a dodatkowo często zawierają toksyczne sole. Okazało się również, że ani zbyt niskie, ani zbyt wysokie stężenia elektrolitu nie są optymalne. W badaniach przetestowano dwa elektrolity o małej gęstości - Zn 0,2 K 0,8 OAc 1,2 50H 2 O i 20H 2 O (odpowiednio 50 i 20 cząsteczek wody na jon dodatni) - i oba uległy dendrytom po odpowiednio 454 i 20 cząsteczkach wody. Elektrolit o stężeniu 10H2 O wytrzymał 1289 godzin, a elektrolit o stężeniu 5H 2 O wytrzymał cały test przez 2000 godzin. Najgęstszy elektrolit z 2H2O również przetrwał, ale jego wydajność ładowania i rozładowywania znacznie spadła. Ostatecznie okazało się, że lepszym rozwiązaniem jest nie zwiększanie stężenia elektrolitu do skrajnie wysokich wartości i unikanie używania problematycznych soli.

Jeśli tego typu akumulatory zaczną być powszechnie stosowane, naukowcy przewidują, że ich głównym zastosowaniem będzie magazynowanie energii z elektrowni wiatrowych i słonecznych. Zapotrzebowanie na pojemne akumulatory rośnie, a rozwiązania oparte o cynk, są znacznie tańsze niż litowe.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Szwajcarzy opracowują przyjazne środowisku akumulatory cynkowe

 0