Tego jeszcze nie grali. Threadripper PRO 9995WX z chłodnicą z BMW M4 i wentylatorami z Toyoty

Tego jeszcze nie grali. Threadripper PRO 9995WX z chłodnicą z BMW M4 i wentylatorami z Toyoty

Gdy 96-rdzeniowy AMD Ryzen Threadripper PRO 9995WX zaczyna konsumować ponad 1000 W mocy podczas manualnego podkręcania, typowe chłodzenie wodne AIO po prostu przestaje wystarczać. Dlatego jeden z popularnych twórców technologicznych postanowił pójść o krok (a raczej kilkanaście kroków) dalej i zamontował w swoim komputerze chłodnicę z BMW M4.

W świecie, gdzie nowoczesne CPU i GPU stają się coraz bardziej prądożerne, rozwiązania chłodzące muszą dotrzymywać im kroku. Wysokowydajne układy, takie jak Threadripper PRO, które oferują niemal 100 rdzeni, wymagają ekstremalnych warunków, by osiągać wysokie taktowania i utrzymywać je stabilnie.

YouTuber Geekerwan postanowił więc zastąpić klasyczne 360-milimetrowe chłodzenie wodne chłodnicą samochodową o rozmiarach 600 × 350 mm. Nie była to jednak zwykła chłodnica, bo pochodziła z BMW M4, czyli samochodu sportowego znanego z wydajnego układu chłodzenia.

YouTuber Geekerwan postanowił więc zastąpić klasyczne 360-milimetrowe chłodzenie wodne chłodnicą samochodową o rozmiarach 600 × 350 mm.

1200 litrów na godzinę i wentylatory z Toyoty

W układzie Geekerwana znalazło się też miejsce na pompę o wydajności aż 1200 l/h, czyli blisko dziesięć razy więcej niż w high-endowych AIO. Problemem okazały się jednak wentylatory, bo nawet największe modele komputerowe o średnicy 200 mm nie radziły sobie z odprowadzeniem ciepła. Rozwiązanie? Wentylatory z Toyoty Highlander, o średnicy 300 mm i mocy 100 W, zapewniające potężny przepływ powietrza.

YouTuber Geekerwan postanowił więc zastąpić klasyczne 360-milimetrowe chłodzenie wodne chłodnicą samochodową o rozmiarach 600 × 350 mm.
 

W efekcie udało się uzyskać taktowanie 4,9 GHz na wszystkich 96 rdzeniach i osiągnąć wynik 187 153 punktów w Cinebench R23. To rezultat robiący wrażenie, choć wciąż daleki od rekordu świata.

Dlaczego chłodnica z BMW nie pokonała ciekłego azotu?

Choć eksperyment wygląda efektownie i przyniósł imponujące liczby, do ciekłego azotu mu daleko. Rekordowy wynik uzyskano przy taktowaniu 5,8 GHz, czyli o 900 MHz wyższym niż w konfiguracji z chłodnicą samochodową.

​     ​
 

Okazało się, że przy tak dużym układzie chłodzenia wystąpiło zjawisko opóźnionego odprowadzania ciepła. Procesor w piku pobierał ponad 2000 W, czyli dwa razy więcej niż w konfiguracji z LN2, ale radiator nie był w stanie wystarczająco szybko zareagować na gwałtowny wzrost temperatury. Mimo ogromnej powierzchni chłodzenia i potężnego przepływu cieczy, system nie był zoptymalizowany do mikrosekundowej reakcji wymaganej przy tak ekstremalnym overclockingu.

Tym samym, choć chłodnica z BMW M4 i wentylatory z Toyoty Highlander w komputerze brzmią jak żart, Geekerwan udowodnił, że niestandardowe podejście może dawać ciekawe efekty. To jednak nie jest rozwiązanie dla każdego, ani też optymalne, jeśli chodzi o wydajność i efektywność energetyczną. Dla profesjonalnych zastosowań, jak ekstremalne testy wydajności i bicie rekordów, ciekły azot wciąż pozostaje bezkonkurencyjny.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tego jeszcze nie grali. Threadripper PRO 9995WX z chłodnicą z BMW M4 i wentylatorami z Toyoty

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł