Tego jeszcze nie grali. Tesla kopiuje swoich chińskich naśladowców

Tego jeszcze nie grali. Tesla kopiuje swoich chińskich naśladowców

Tesla zaskoczyła chiński rynek prezentacją odświeżonego Modelu Y. Nowy design pojazdu stał się natychmiast przedmiotem ożywionej dyskusji, ponieważ przypomina front modelu P7 firmy Xpeng, jednego z głównych rywali Tesli w Chinach. To zaskakujące, zważywszy, że Xpeng od początku swojej działalności czerpał inspirację z amerykańskiego giganta. Koło inspiracji się zamknęło?

Henry Xia, założyciel Xpeng, zakładając firmę w 2014 roku, otwarcie przyznał, że to Tesla była głównym źródłem jego inspiracji. Kluczowym momentem było udostępnienie przez Teslę jej patentów jako open source, co umożliwiło konkurentom swobodne korzystanie z opracowanych przez nią technologii. Xpeng był jednym z pierwszych podmiotów, które skorzystały z tej możliwości. Jednak inspiracja szybko przerodziła się w oskarżenia o kopiowanie. Xpeng stworzył system autonomicznej jazdy, który był bardzo podobny do Autopilota Tesli. Amerykańska firma oskarżyła nawet byłego inżyniera, Guangzhi Cao, o kradzież kodu źródłowego, gdy przeszedł do pracy dla Xpeng. Chociaż sprawa została rozstrzygnięta w 2021 roku, Xpeng twierdził, że rozwijał swoje technologie autonomiczne samodzielnie.

Kontrowersje wokół designu Tesli

Wczoraj Tesla zaprezentowała odświeżony Model Y w Chinach, a zmieniony wygląd pojazdu, szczególnie jego przód, natychmiast wzbudził porównania do modelu P7 firmy Xpeng. Nowa konstrukcja Tesli, z charakterystycznym 3-sekcyjnym pasem świetlnym i reflektorami wkomponowanymi w boczne wloty powietrza, jest niemal identyczna z rozwiązaniami, które Xpeng wprowadził już w 2018 roku. Rafik Ferrag, były projektant Xpeng, na swoim Instagramie stwierdził, że Tesla „oddaje hołd” projektowi P7 poprzez swoje odświeżenie Modelu Y. „W 2019 roku P7 zrewolucjonizował design przednich świateł w całej branży. Tesla i inni producenci zdają się teraz nawiązywać do tego stylu” – napisał Ferrag.

Rosnąca pozycja Xpeng na rynku

Warto zauważyć, że Xpeng stale umacnia swoją pozycję na rynku chińskim, co stanowi wyzwanie dla Tesli. W 2024 roku dostawy pojazdów Xpeng wzrosły o 34%, podczas gdy Tesla odnotowała spadek o 1%. Wprowadzenie nowego modelu SUV G7 przez Xpeng, który również posiada podobny przód, dodatkowo zwiększa konkurencję w segmencie Modelu Y.

Chiny pozostają kluczowym rynkiem dla obu firm, a Tesla, choć nadal cieszy się dużym zainteresowaniem, musi stawić czoła silnej konkurencji. Nowy Model Y ma być próbą odzyskania przewagi, ale reakcje rynku pokażą, czy odświeżony design wystarczy, aby przyciągnąć klientów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tego jeszcze nie grali. Tesla kopiuje swoich chińskich naśladowców

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł