Tesla zaskoczyła chiński rynek prezentacją odświeżonego Modelu Y. Nowy design pojazdu stał się natychmiast przedmiotem ożywionej dyskusji, ponieważ przypomina front modelu P7 firmy Xpeng, jednego z głównych rywali Tesli w Chinach. To zaskakujące, zważywszy, że Xpeng od początku swojej działalności czerpał inspirację z amerykańskiego giganta. Koło inspiracji się zamknęło?
Henry Xia, założyciel Xpeng, zakładając firmę w 2014 roku, otwarcie przyznał, że to Tesla była głównym źródłem jego inspiracji. Kluczowym momentem było udostępnienie przez Teslę jej patentów jako open source, co umożliwiło konkurentom swobodne korzystanie z opracowanych przez nią technologii. Xpeng był jednym z pierwszych podmiotów, które skorzystały z tej możliwości. Jednak inspiracja szybko przerodziła się w oskarżenia o kopiowanie. Xpeng stworzył system autonomicznej jazdy, który był bardzo podobny do Autopilota Tesli. Amerykańska firma oskarżyła nawet byłego inżyniera, Guangzhi Cao, o kradzież kodu źródłowego, gdy przeszedł do pracy dla Xpeng. Chociaż sprawa została rozstrzygnięta w 2021 roku, Xpeng twierdził, że rozwijał swoje technologie autonomiczne samodzielnie.
Kontrowersje wokół designu Tesli
Wczoraj Tesla zaprezentowała odświeżony Model Y w Chinach, a zmieniony wygląd pojazdu, szczególnie jego przód, natychmiast wzbudził porównania do modelu P7 firmy Xpeng. Nowa konstrukcja Tesli, z charakterystycznym 3-sekcyjnym pasem świetlnym i reflektorami wkomponowanymi w boczne wloty powietrza, jest niemal identyczna z rozwiązaniami, które Xpeng wprowadził już w 2018 roku. Rafik Ferrag, były projektant Xpeng, na swoim Instagramie stwierdził, że Tesla „oddaje hołd” projektowi P7 poprzez swoje odświeżenie Modelu Y. „W 2019 roku P7 zrewolucjonizował design przednich świateł w całej branży. Tesla i inni producenci zdają się teraz nawiązywać do tego stylu” – napisał Ferrag.
Rosnąca pozycja Xpeng na rynku
Warto zauważyć, że Xpeng stale umacnia swoją pozycję na rynku chińskim, co stanowi wyzwanie dla Tesli. W 2024 roku dostawy pojazdów Xpeng wzrosły o 34%, podczas gdy Tesla odnotowała spadek o 1%. Wprowadzenie nowego modelu SUV G7 przez Xpeng, który również posiada podobny przód, dodatkowo zwiększa konkurencję w segmencie Modelu Y.
Chiny pozostają kluczowym rynkiem dla obu firm, a Tesla, choć nadal cieszy się dużym zainteresowaniem, musi stawić czoła silnej konkurencji. Nowy Model Y ma być próbą odzyskania przewagi, ale reakcje rynku pokażą, czy odświeżony design wystarczy, aby przyciągnąć klientów.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Tego jeszcze nie grali. Tesla kopiuje swoich chińskich naśladowców