Tryb RAGE, Infinity Cache i Smart Access Memory, czyli nowe technologie w kartach Radeon RX 6000

Tryb RAGE, Infinity Cache i Smart Access Memory, czyli nowe technologie w kartach Radeon RX 6000

Wczorajsza konferencja AMD przyniosła zapowiedź trzech high-endowych kart graficznych Radeon RX 6900XT, RX 6800XT i RX 6800, których ceny to 579 USD, 649 USD i 999 USD. Te stanowić mają konkurencję dla odpowiednio GeForce RTX 3070, RTX 3080 oraz RTX 3090 i wstępne wyniki wydajności zaprezentowane przez Czerwonych wyglądają bardzo obiecująco. Oprócz zastosowania zupełnie nowej architektury RDNA 2, AMD zaimplementowało w serii Radeon RX 6000 także kilka nowych technologii, które poprawiać mają osiągi nowych grafik producenta. Mowa tu o trybie RAGE, pamięci podręcznej Infinity Cache i Smart Access Memory. Warto więc nieco bliżej przyjrzeć się tym nowatorskim rozwiązaniom.

AMD zaimplementowało w serii Radeon RX 6000 kilka nowych technologii, które poprawiać mają osiągi nowych grafik producenta.

TrybRAGE, Infinity Cache i Smart Access Memory, czyli nowe technologie w RDNA 2

Tryb RAGE to mówiąc najprościej swoisty przycisk automatycznego podkręcania (one-click) GPU wbudowany w oprogramowanie Radeon Software. Ma on wykorzystywać zapas mocy w grafikach z nowej serii, wyciskając z nich ostatnie soki, aczkolwiek nie należy się tu spodziewać jakichś spektakularnych wzrostów wydajności, gdyż z danych przedstawionych przez producenta wynika, że otrzymamy dodatkowe 1-2%. Funkcja Smart Access Memory ma z kolei podnosić wydajność w grach, optymalizując transfer danych pomiędzy CPU i GPU. Aby jednak z niej skorzystać, potrzebować będziemy procesora Ryzen 5000 i stosownej płyty głównej, co zachęcać ma graczy do budowania PC na bazie komponentów AMD. Dzięki temu rozwiązaniu CPU uzyskiwać ma znacznie lepszy i swobodniejszy dostęp do szybkiej pamięci VRAM GDDR6 w GPU (to z kolei do pamięci CPU), co usprawnia przetwarzanie danych przez procesor i przekładać ma się nawet na 13% wzrost wydajności grafiki Radeon RX 6800 XT w grze Forza Horizon 4 (w innych zaprezentowanych produkcjach poprawa zamyka się w przedziale 2-8%), kiedy połączymy Smart Access Memory z trybem RAGE.

TrybRAGE, Infinity Cache i Smart Access Memory, czyli nowe technologie w RDNA 2

Trzecią z nowości jest Infinity Cache, czyli specjalny rodzaj szybkiej pamięci wbudowanej w GPU, w którą wyposażony jest każdy z nowych Radeonów (po 128 MB). Jej celem jest jednocześnie zwiększenie efektywności energetycznej, którą udało się poprawić o 10%, ale także podwojenie przepustowości (niemal 117% wzrost) przy niższym poborze mocy niż tradycyjna pamięć. Infinity Cache bazuje na projekcie cache L3 w CPU Zen 3. Technologia ta przekładać ma się m.in. na poprawę wydajności  w ramach ray tracingu, a przynosić ma także duże korzyści w trakcie rozgrywki w 4K i 1440p z włączonymi najwyższymi detalami. Nowości AMD zapowiadają się bardzo ciekawie, ale trzeba mieć na uwadze, że producenci gier będą musieli optymalizować swoje tytuły pod kątem Smart Memory Access, co oznacza, że minie trochę czasu zanim technologia ta będzie wykorzystywana w grach. Nowe Radeony wspierają także API DirectStorage, co powinno przełożyć się na dużą redukcję czasów wczytywania.          

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tryb RAGE, Infinity Cache i Smart Access Memory, czyli nowe technologie w kartach Radeon RX 6000

 0