Tylko 5,6% CPU Ryzen 9 3900X osiąga deklarowane prędkości Boost

Tylko 5,6% CPU Ryzen 9 3900X osiąga deklarowane prędkości Boost

Słynny niemiecki overclocker i recenzent, Roman "der8auer" Hartung, opublikował wyniki swojej ankiety, przeprowadzonej w ubiegłym miesiącu, która odnosiła się do tematu rzeczywistych prędkości Boost uzyskiwanych przez procesory Ryzen 3000. Wzięła w niej udział całkiem pokaźna grupa osób (2726 użytkowników). Po odsianiu ewidentnie niepoprawnych wyników okazało się, że tylko 5,6% respondentów odnotowuje deklarowaną przez producenta maksymalną prędkość taktowania Boost dla procesora Ryzen 9 3900X. W przypadku innych modeli rezultaty są nieco lepsze, ale wciąż jednoznacznie wskazują, że większość układów Ryzen 3000 nie dobija do prędkości podawanych przez AMD. Potwierdzają się tym samym testy portalu Guru3D, który niedawno postanowił bliżej przyjrzeć się tej sytuacji i sprawdzić rzeczywiste prędkości Boost dla procesora Ryzen 7 3800X. Co więcej, pracownik Asusa wyznał ostatnio, że AMD celowo obniża taktowania w trybie Boost, by zwiększyć żywotność swoich CPU.

Tylko 5,6% respondentów odnotowuje deklarowaną przez producenta maksymalną prędkość taktowania Boost dla procesora Ryzen 9 3900X.

Co prawda AMD przyznało niedawno, że tylko jeden z rdzeni każdego procesora gwarantować ma osiągnięcie maksymalnej wartości trybu Boost, ale jak wynika z ankiety 'der8auera, większość użytkowników nie odnotowuje reklamowanej prędkości nawet dla pojedynczego rdzenia. Warto zaznaczyć, że osoby, które wzięły udział w ankiecie overclockera, poproszone zostały o wykonanie jednordzeniowego testu w benchmarku Cinebench R15 i podanie maksymalnej częstotliwości taktowania odnotowanej w trakcie jego wykonywania (do tego celu użyto narzędzia HWInfo, które jest rekomendowane przez AMD). Co prawda, sporej część osób zabrakło zaledwie 25 MHz, a większość mieściła się w granicach 100 MHz, ale znaczącej części użytkowników brakowało przeszło 100 MHz.  

Pracownik Asusa: AMD celowo obniża taktowania Boost w Ryzenach 3000

De8auer podkreśla, że rezultaty jego ankiety nie są najbardziej miarodajne z naukowego punktu widzenia, ponieważ użytkownicy korzystali z różnych platform, ale Roman zapewnił, że dołożył wszelkich starań, by były jak najbliższe prawdzie. Dlatego też przez trzy dni analizował wyniki sprawdzając wersję BIOS i AGESA, odrzucając bardzo nietypowe zestawy, użytkowników, którzy korzystali z Precision Boost Overdrive (PBO) czy ewidentnie odstające wyniki. Trzeba też pamiętać, że w ankiecie na pewno chętniej brały udział osoby, które odnotowywały problemy ze taktowaniem Boost swoich CPU niż te, które takich kłopotów nie mają. Poza tym, Hartung nie był w stanie zweryfikować, czy użytkownicy zastosowali update Windows 10, który zapewnia, że scheduler wykorzystywać będzie najszybszy rdzeń dla operacji jednowątkowych. Nie zmienia to faktu, że coś jest na rzeczy i AMD może być oskarżane o wprowadzanie w błąd i fałszywą reklamę, a część osób może poczuć się rozczarowana takim obrotem sprawy. Czekamy więc na reakcję Czerwonych i ciekawi jesteśmy, jak zareaguje producent na te doniesienia.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tylko 5,6% CPU Ryzen 9 3900X osiąga deklarowane prędkości Boost

 0