UDNA 5 - nowa architektura GPU AMD w końcu rzuci wyzwanie NVIDII w ray tracingu

UDNA 5 - nowa architektura GPU AMD w końcu rzuci wyzwanie NVIDII w ray tracingu

AMD zdaje się szykować duży skok w dziedzinie ray tracingu i ich przyszła architektura GPU (UDNA 5) ma stanowić odpowiedź na dominację NVIDII w tej dziedzinie. Warto przy tym pamiętać, że nowa generacja układów graficznych ma nie tylko wzmocnić pozycję AMD na rynku PC, ale odegra również kluczową rolę w nadchodzącej konsoli PlayStation 6.

Nowe przecieki sugerują, że UDNA 5 będzie kolejną architekturą po RDNA 4, a jej największą innowacją mają być ogromne zyski w wydajności ray tracingu (RT), czyli technologii, która w czasie rzeczywistym symuluje zachowanie światła. AMD celuje tutaj w osiągnięcie parytetu z najnowszymi kartami GeForce RTX 50 "Blackwell" od NVIDII, co byłoby prawdziwym „momentem Maxwell”, analogicznym do przełomu, który NVIDIA osiągnęła w 2014 roku.

Nowe przecieki sugerują, że UDNA 5 będzie kolejną architekturą po RDNA 4, a jej największą innowacją mają być ogromne zyski w wydajności ray tracingu (RT).

BVH, kompresja i turbo-traversal

Z przecieków patentowych wynika, że AMD pracuje nad usprawnieniami algorytmów BVH (Bounding Volume Hierarchy), które są kluczowe w ray tracingu. Firma wdraża kompresję delta-instancji, czyli technikę zmniejszania nakładu obliczeniowego poprzez wykrywanie podobnych obiektów w scenie i ich efektywne grupowanie.

Dodatkowo mowa jest o „turbocharged ray traversal”, czyli przyspieszonym przetwarzaniu promieni światła w scenie, co pozwala szybciej wykrywać kolizje promieni z obiektami. Jest to kluczowy element renderingu w ray tracingu.

UDNA 5

PS6 i GTA 6 – idealny duet?

Nieprzypadkowo UDNA 5 może zadebiutować właśnie z PlayStation 6, którego premiera oczekiwana jest w okolicach wydania Grand Theft Auto VI lub niewiele później. PS6 z nowym GPU od AMD może przynieść prawdziwą rewolucję wizualną: ray tracing na pełnych detalach, 4K w 60 FPS-ach, a może nawet 8K w 60 FPS?

Taka wydajność mogłaby wreszcie zbliżyć konsole do PC, które już dziś obsługują 4K 120–240 FPS na panelach QD-OLED. Co więcej, jeśli AMD faktycznie osiągnie poziom RT konkurencyjny wobec NVIDII, może to oznaczać zmianę układu sił na rynku GPU.

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: UDNA 5 - nowa architektura GPU AMD w końcu rzuci wyzwanie NVIDII w ray tracingu

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł