Komisja Europejska, we współpracy z Siecią Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów (CPC Network), podjęła skoordynowane działania przeciwko firmie Star Stable Entertainment AB. Celem jest zapewnienie bezpieczniejszego i bardziej przejrzystego środowiska dla młodych graczy popularnej gry Star Stable Online. Jednocześnie zaprezentowano kluczowe zasady, które mają pomóc branży gier w dostosowaniu się do unijnych przepisów dotyczących walut wirtualnych.
Interwencja została zainicjowana po skardze Szwedzkiego Stowarzyszenia Konsumentów. Analiza CPC wykazała szereg naruszeń unijnego prawa konsumenckiego, w tym:
-
bezpośrednie zachęcanie dzieci w reklamach do zakupu waluty w grze lub nakłaniania dorosłych do zakupów;
-
stosowanie presji zakupowej poprzez ograniczenia czasowe;
-
brak przejrzystych i dostosowanych do dzieci informacji o kosztach i zasadach korzystania z wirtualnych monet;
-
nieujawnianie komercyjnego charakteru treści promowanych przez influencerów.
Firma Star Stable Entertainment AB ma miesiąc, aby odpowiedzieć na zarzuty i przedstawić propozycje rozwiązania problemów.
Nowe zasady uczciwego korzystania z walut wirtualnych
Równolegle Komisja Europejska opublikowała zbiór kluczowych zasad, które mają zapewnić większą przejrzystość i uczciwość w korzystaniu z walut wirtualnych w grach. Obejmują one m.in.:
-
jasne i przejrzyste ceny oraz informacje przed zakupem;
-
zakaz ukrywania kosztów cyfrowych treści i przymuszania do zakupu waluty;
-
respektowanie prawa do odstąpienia od umowy;
-
szczególne uwzględnienie ochrony dzieci jako grupy wrażliwej.
Zasady te powstały w odpowiedzi na obawy zgłaszane przez Europejską Organizację Konsumencką (BEUC). Branża gier zostanie zaproszona do udziału w warsztatach, podczas których firmy mają przedstawić konkretne działania wprowadzające nowe wytyczne.
Komisja Europejska będzie monitorować wdrażanie zaleceń, a w razie dalszych nadużyć - podejmie kolejne kroki. Temat ten będzie również częścią przyszłych konsultacji dotyczących nowego Digital Fairness Act, który ma wejść w życie w 2026 roku.

Pokaż / Dodaj komentarze do: UE zakaże ukrywania cen w grach za pomocą wirtualnej waluty. Koniec z niejasnymi mikropłatnościami