UE: Facebook, Twitter i Google zrobili zbyt mało w walce z dezinformacją

UE: Facebook, Twitter i Google zrobili zbyt mało w walce z dezinformacją

Według przedstawicieli Unii Europejskiej giganci mediów społecznościowych - Facebook, Twitter oraz Google - w dalszym ciągu nie poczynili wystarczających kroków, by skutecznie walczyć z panującą na tych platformach dezinformacją. Warto przypomnieć, że w ramach europejskiej batalii z tym zjawiskiem przytoczone firmy w ubiegłym roku podpisały się pod dobrowolnym dokumentem zawierającym propozycję rozwiązania problemu dezinformacji. Zawiera on m.in. plany zwiększenia przejrzystości na stronach społecznościowych, a także eliminacji fałszywych kont. Komisja Europejska publikuje comiesięczne sprawozdania z postępów w tej sprawie i niedawno udostępniła raport za styczeń. „Platformy nie dostarczyły wystarczających szczegółów pokazujących terminowe wdrażanie nowych zasad oraz narzędzi” - stwierdzono w komunikacie.

Według unijnych komisarzy giganci mediów społecznościowych nie poczynili wystarczających postępów w walce z dezinformacją.

UE: Facebook, Twitter i Google zrobili zbyt mało w walce z dezinformacją

Komisja Europejska zarzuciła jednocześnie, że dotychczas przesłane przez Facebooka, Twittera i Google sprawozdania mówią zbyt mało o wynikach walki z dezinformacją. Unijni urzędnicy wyrazili spore zaniepokojenie tą sytuacją i dodatkowo zmotywowali przytoczone korporacje do pośpiechu w obliczu wyborów do Parlamentu Europejskiego, co raczej nie powinno dziwić w obliczu generowania przy takich okazjach sporej ilości nieprawdziwych treści. Urzędnicy w Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych do tej pory zastanawiają się, jak kluczową rolę w ostatnich wyborach m.in. prezydenckich w USA odegrały fałszywe wiadomości. W wywiadzie dla The Guardian unijni komisarze stwierdzili, iż w przypadku braku postępów ze strony gigantów social media, zostaną rozważone ewentualne dalsze środki, wliczając w to odpowiednie regulacje.

Czy w związku z tym powinniśmy oczekiwać jakichś kar finansowych nałożonych na przytoczone portale społecznościowe? Trudno to jednoznacznie ocenić, aczkolwiek wiemy, że europejscy urzędnicy lubią karać przedsiębiorstwa technologiczne, czego idealnym przykładem jest właśnie Google, ukarane w połowie 2018 roku za monopolizację rynku mobilnych systemów przy wykorzystaniu Androida. Facebook również nie miał lekko, ponieważ w przeszłości zobowiązano go do uregulowania 250 tysięcy euro kary za zwlekanie z dostosowaniem się do wprowadzonych na terenie Unii przepisów.

Pokaż / Dodaj komentarze do: UE: Facebook, Twitter i Google zrobili zbyt mało w walce z dezinformacją

 0