UE rozpoczyna szeroko zakrojone dochodzenie w sprawie TikToka

UE rozpoczyna szeroko zakrojone dochodzenie w sprawie TikToka

TikTok znajduje się na celowniku UE w związku z potencjalnymi naruszeniami ustawy o usługach cyfrowych (DSA) w zakresie bezpieczeństwa nieletnich i innych kwestii. Formalne postępowanie będzie dotyczyło uzależniających algorytmów, „efektu króliczej dziury”, kwestii weryfikacji wieku i domyślnych ustawień prywatności. Jak stwierdziła w komunikacie prasowym Komisja Europejska, badana jest także przejrzystość reklam i dostęp badaczy do danych.

Śledztwo koncentruje się na prywatności i bezpieczeństwie nieletnich. Komisja przyjrzy się potencjalnie negatywnym aspektom projektu i algorytmów TikTok, w tym uzależniającym zachowaniom i „efektom króliczej nory” (dotyczy osób, które fascynują się wszelkimi teoriami spiskowymi i dają im wiarę bez sprawdzania ich prawdziwości), które mogą prowadzić do szkodliwych treści. Ocena ma na celu „zapobieganie potencjalnym zagrożeniom dla korzystania z podstawowego prawa do dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego danej osoby oraz poszanowania praw dziecka” – napisała KE.

TikTok znajduje się na celowniku UE w związku z potencjalnymi naruszeniami ustawy o usługach cyfrowych (DSA).

W ramach tego sprawdza także narzędzia TikTok do weryfikacji wieku, które mają zapobiegać dostępowi nieletnich do nieodpowiednich treści. Jednocześnie zmusi to serwis społecznościowy do zapewnienia wysokiego poziomu prywatności i bezpieczeństwa nieletnim w odniesieniu do domyślnych ustawień prywatności – podobnie jak miało to miejsce w przypadku Instagrama i Facebooka.

Europa sprawdza również, czy TikTok spełnia obowiązki DSA dotyczące „umożliwiania przeszukiwania i niezawodnego repozytorium reklam”. Jednocześnie bada podejrzenia uniemożliwiania badaczom dostępu do publicznych danych TikTok, zgodnie z wymogami DSA.

Po wszczęciu postępowania Komisja będzie w dalszym ciągu gromadzić dowody. Procedura umożliwia podjęcie dalszych kroków w zakresie egzekwowania prawa, w tym środków tymczasowych. TikTok (i ByteDance, jako właściciel platformy) był już zmuszony do wprowadzenia dużych zmian dla użytkowników z UE, aby spełnić wymogi DSA, dając im możliwość niepozwalania algorytmom na zasilanie ich strony For You Page (FYP). Wprowadzono także nowe opcje zgłaszania szkodliwych treści i wycofano reklamy spersonalizowane dla użytkowników w UE w wieku od 13 do 17 lat.

UE prowadzi już dochodzenie w sprawie TikTok (oraz Meta), aby ustalić, co zrobiła, aby ograniczyć nielegalne treści i dezinformację związaną z trwającą przemocą na Bliskim Wschodzie. W 2022 roku Meta została ukarana grzywną w wysokości 414 milionów dolarów za wymaganie spersonalizowanych reklam. Krążą pogłoski o wprowadzeniu płatnego poziomu, który umożliwi użytkownikom pozbycie się spersonalizowanych reklam – a TikTok również może pracować nad takim rozwiązaniem. Organizacje praw obywatelskich wzywają UE do odrzucenia tych planów, nazywając je „opłatą za prywatność”.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: UE rozpoczyna szeroko zakrojone dochodzenie w sprawie TikToka

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł