Unia Europejska dostrzega problem uciążliwych cookies. Szykują się zmiany

Unia Europejska dostrzega problem uciążliwych cookies. Szykują się zmiany

Wymóg uzyskania przez strony internetowe zgody na używanie plików cookie z jednej strony dał użytkownikom większą kontrolę nad swoimi danymi podczas surfowania po sieci, ale z drugiej prowadzi do niekończących się irytujących banerów „pozwoleń na pliki cookie”, które można zobaczyć na większości stron internetowych. Władze UE dostrzegły ten problem i rozważają zmianę tych wymogów, chociaż wynik może zależeć od współpracy dużych platform.

Komisarz Unii Europejskiej ds. sprawiedliwości Didier Reynders powiedział niedawno niemieckiej gazecie „Welt am Sonntag”, że Komisja Europejska jest świadoma tego, jak irytujące stały się banery, które zmuszają nas do wyrażenia zgody (lub też odmowy) na pliki cookie i omawia rozwiązanie. Stwierdził, że choć strony internetowe nie mogą już aktywować plików cookies bez informowania o nich użytkowników, to nie powinno to sprawiać, że przeglądanie stron internetowych jest męczące.

Wymóg uzyskania zgody na używanie plików cookie dał użytkownikom większą kontrolę użytkownikom, ale z jednocześnie wiąże się z irytującymi banerami pozwoleń na pliki cookie.

Większość osób odwiedzających portale internetowe w ostatnich latach napotkała banery lub wyskakujące okienka z prośbą o pozwolenie na użycie różnych typów plików cookie, w tym niezbędnych do podstawowego funkcjonowania witryny, reklamowych i innych. Na szczęście wiele stron oferuje prosty wybór pomiędzy zaakceptowaniem wszystkich plików cookie lub blokowaniem wszystkich, które nie są niezbędne. Jednak spora część wymaga wielu kliknięć, aby odrzucić pliki cookie, co często prowadzi do tego, że dla wygody klikamy „zezwól na wszystko”.

cookies

Komunikaty te są wyświetlane w związku z przepisami dotyczącymi prywatności RODO wdrożonymi przez UE w 2018 r. Reynders wspomniał, że celem komisji jest złagodzenie „zmęczenia plikami cookie”, przy jednoczesnym zapewnieniu, że użytkownicy rozumieją mechanizmy reklam online i podejmują świadome decyzje dotyczące swoich danych. Jednym z proponowanych rozwiązań jest nałożenie na strony internetowe obowiązku zapamiętywania preferencji odwiedzających, w związku z czym formularz zgody będzie prezentowany tylko raz w roku.

Komisja chce, aby duże platformy, takie jak Meta, X i inne, dobrowolnie zobowiązały się do „przyrzeczenia dotyczącego plików cookie”. Zobowiązanie to obejmowałoby zapewnienie przejrzystych informacji na temat korzystania z plików cookie i unikanie irytowania użytkowników. Komisja ma nadzieję, że mniejsze strony internetowe będą naśladować to podejście, choć ta wydaje się nieco na wyrost. 

Równowaga między prywatnością danych a potrzebami reklamowymi nie jest wyłącznie zadaniem organów regulacyjnych. Google pracuje nad rezygnacją z plików cookie w przeglądarce Chrome. Innowacje takie jak Trust Tokeny i Privacy Sandboxy mają na celu zapewnianie reklamodawcom ograniczonych informacji o klientach przy jednoczesnej ochronie danych osobowych. Istnieją jednak obawy, że Google może wykorzystać te systemy do ograniczenia funkcjonalności przeglądarki, takich jak rozszerzenia. Google planuje w tym miesiącu wycofać pliki cookie innych firm.

Wyzwaniem dla Google jest znalezienie równowagi, ponieważ reklama ma kluczowe znaczenie dla jego modelu biznesowego. Z kolei firmy takie jak Mozilla i Apple, które nie są w dużym stopniu uzależnione od przychodów z reklam, podjęły bardziej zdecydowane działania przeciwko reklamowym plikom cookie.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Unia Europejska dostrzega problem uciążliwych cookies. Szykują się zmiany

 0