Chińscy producenci samochodów elektrycznych wciąż nie mogą odetchnąć z ulgą, choć Unia Europejska zdecydowała się na obniżenie proponowanych ceł importowych na pojazdy elektryczne (EV) produkowane w Chinach.
Komisja Europejska ogłosiła nowy zestaw stawek celnych dla pojazdów elektrycznych importowanych z Chin, które mają zostać wprowadzone w ramach trwającego dochodzenia w sprawie subsydiowania produkcji przez rząd chiński. Zgodnie z nowymi regulacjami, cła na chiński import EV zostaną zmniejszone do poziomu od 9% do 36,3%, co oznacza znaczną korektę w dół w porównaniu do wcześniejszych propozycji wynoszących od 17,4% do 38,1%, które były rozważane w czerwcu.
Tesla może liczyć na bardziej sprzyjające warunki handlowe na europejskim rynku.
Producent samochodów | Nowa stawka celna (sierpień 2024) |
Wstępna proponowana stawka (czerwiec 2024 r.) |
Tesla | 9% | 20,8% |
BYD | 17% | 17,4% |
Geely | 19,3% | 20% |
SAIC | 36,3% | 38,1% |
Firmy współpracujące | 21,3% | 20% |
Firmy niewspółpracujące | 36,3% | 38,1% |
Największym beneficjentem nowych regulacji jest amerykańska Tesla, która zyskała obniżkę stawki celnej z 20,8% do zaledwie 9%. Jest to dodatek do już obowiązującej 10-procentowej stawki na import samochodów, co znacznie poprawia konkurencyjność Tesli na rynku europejskim. Tesla argumentowała, że obniżenie ceł jest uzasadnione w związku z kwotą dotacji, jakie firma otrzymała. Z takiego odstępstwa nie skorzystają firmy europejskie produkujące w Chinach. KE poszła na rękę Tesli pomimo sporu z jej właścicielem Elonem Muskiem o platformę X. Tesla - jako jedyny producent pojazdów elektrycznych posiadający fabryki w Chinach - wnioskował do KE o odstępstwo.
Chiński gigant BYD, lider w produkcji pojazdów elektrycznych, również skorzysta z nowych regulacji, choć obniżka w jego przypadku jest skromniejsza – stawka celna spadła z 17,4% do 17%. Inne chińskie marki również odnotowały niewielkie zmiany: Volvo oraz właściciel Polestar, firma Geely, uzyskali obniżkę z 20% do 19,3%, natomiast SAIC, właściciel marki MG, otrzymał najniższą stawkę, wynoszącą 36,3%, w porównaniu z 38,1% proponowanymi wcześniej. Dla pozostałych firm współpracujących z UE, nowa stawka celna wyniesie 21,3%, co stanowi minimalną zmianę w stosunku do poprzedniego poziomu 21%.
Należy jednak pamiętać, że najwyższa stawka celna, wynosząca 36,3%, zostanie nałożona na producentów, którzy odmówią współpracy z dochodzeniem Unii Europejskiej.
UE zaznacza, że nowe stawki celne są tymczasowe i mogą ulec zmianie w miarę postępu dochodzenia. Ostateczna decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej po zakończeniu procesu. Producenci samochodów mają dziesięć dni na wniesienie uwag i mogą wystąpić o przesłuchania, zanim Komisja przedstawi swoje wnioski Państwom Członkowskim do głosowania. Finalne ustalenia Komisji mają zostać opublikowane do 30 października 2024 roku.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Unia Europejska obniża planowane cła na elektryki z Chin. Tesla wygrywa na starcie