Unia Europejska wymienia 19 platform, które muszą przestrzegać przepisów dotyczących sieci

Unia Europejska wymienia 19 platform, które muszą przestrzegać przepisów dotyczących sieci

Komisja Europejska będzie wymagać od 19 dużych platform internetowych i wyszukiwarek przestrzegania nowych przepisów dotyczących treści dostępnych w sieci. O wymogu poinformowali europejscy urzędnicy.

Unia Europejska wyznaczyła 19 platform, które muszą dostosować się do przepisów dotyczących Internetu

Począwszy od 25 sierpnia 2023 roku 19 dużych platform internetowych, w tym wyszukiwarek będzie musiało dostosować się do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, które dotyczą publikowanych w internecie materiałów. KE określiła, które firmy muszą po raz pierwszy zastosować się do przepisów, ogłaszając dziś, że "przyjęła pierwsze decyzje na podstawie ustawy o usługach cyfrowych". Pięć z 19 platform jest obsługiwanych przez Google i są to YouTube, wyszukiwarka Google, Play Store, Mapy Google oraz aplikacja do płatności Google Pay.

Unia Europejska wyznaczyła 19 platform, które muszą przestrzegać przepisów dotyczących sieci.

Google

W przypadku Meta Platforms są to Facebook i Instagram. Oprócz tego lista obejmuje Amazona, Apple App Store, TikToka, Twittera, Wikipedię i Microsoft Bing. Platformy te zostały wyznaczone, ponieważ każda z nich zgłosiła ponad 45 milionów aktywnych użytkowników w UE na dzień 17 lutego. Inne wymienione platformy to Alibaba AliExpress, Booking.com, LinkedIn, Pinterest, Snapchat i Zalando. Firmy mają cztery miesiące na dostosowanie się do regulacji, a gdy tego nie zrobią lub złamią przepisy, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości do 6 procent rocznych przychodów.

Jedną z nowych zasad jest zakaz stosowania reklam kierowanych do użytkowników w oparciu o wrażliwe dane, takie jak pochodzenie etniczne, poglądy polityczne czy orientacja seksualna. Wprowadzono również nowe wymagania związane z moderacją treści publikowanych m.in. w mediach społecznościowych i zasady przejrzystości oraz zabezpieczenia dla nieletnich użytkowników. Przykładowo „ukierunkowana reklama bazująca na profilowaniu skierowanym do dzieci nie jest już dozwolona” – stwierdziła KE.

Większa kontrola dla użytkowników?

Firmy będą musiały przedstawić swoją pierwszą roczną ocenę ryzyka 25 sierpnia, a ich plany ograniczania ryzyka zostaną poddane niezależnym audytom oraz nadzorowi ze strony Komisji Europejskiej. „Platformy będą musiały identyfikować, analizować i łagodzić wiele zagrożeń systemowych, począwszy od nielegalnych treści i dezinformacji w ich usługach, a skończywszy na wpływie na wolność wypowiedzi oraz wolność mediów” – stwierdziła KE. Odbiorcy zostaną powiadomieni, dlaczego poleca im się konkretne informacje i będą mieli prawo zrezygnować z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu. Będą mogli też łatwiej zgłaszać zakazane treści, zaś platformy muszą skrupulatnie podchodzić do każdego z raportów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Unia Europejska wymienia 19 platform, które muszą przestrzegać przepisów dotyczących sieci

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł