W obliczu rosnącej konkurencji na globalnym rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV) i dominacji Chin, Komisja Europejska ogłosiła wsparcie finansowe w wysokości miliarda euro dla europejskiego sektora baterii. To część większego pakietu o wartości 4,6 miliarda euro, mającego na celu przyspieszenie rozwoju technologii o zerowej emisji netto, w tym odnawialnego wodoru i kluczowych ogniw akumulatorowych.
Strategiczna pomoc dla europejskiego przemysłu
Nowa inicjatywa, jedna z pierwszych decyzji obecnej kadencji Komisji Europejskiej, koncentruje się na zmniejszeniu zależności od Chin i stworzeniu bardziej ekologicznego, zrównoważonego przemysłu baterii EV w Europie. Teresa Ribera, nowa wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji ds. transformacji ekologicznej, podkreśliła, że wsparcie obejmie "kryteria odporności", mające chronić europejski sektor przed nadmiernym uzależnieniem od jednego dostawcy. Fundusze przeznaczone na rozwój baterii będą dostępne dla firm składających wnioski do 24 kwietnia 2025 roku. Projekty, które uzyskają dofinansowanie, powinny sfinalizować swoje umowy do pierwszego kwartału 2026 roku. Komisja nie podała jednak, ile dokładnie środków może przypaść na jeden projekt, co pozostawia przestrzeń na interpretacje.
Komisja Europejska rzuca koło ratunkowe podupadającemu sektorowi akumulatorów EV, przeznaczając na ten cel 1 mld euro. Warunek jest jeden - żadnych chińskich materiałów.
Northvolt: symbol ambicji czy ofiara opóźnień?
Wsparcie finansowe pojawia się w momencie, gdy europejski sektor baterii EV zmaga się z poważnymi wyzwaniami. Szwedzki producent baterii Northvolt, który był postrzegany jako symbol "zielonego snu" Europy, znalazł się na skraju przepaści finansowej. Firma, borykająca się z długiem w wysokości 5,8 miliarda dolarów, ogłosiła bankructwo w USA i złożyła wniosek o ochronę przed wierzycielami w ramach rozdziału 11. Problemy Northvolt dodatkowo pogłębiła rezygnacja współzałożyciela i dyrektora generalnego Petera Carlssona oraz nieudane próby uzyskania pakietu ratunkowego, który mógłby zapobiec kryzysowi. Reuters poinformował, że firma planuje sprzedaż swojej działalności do końca roku, co stanowiłoby ogromną stratę dla jednego z najważniejszych startupów w Europie oraz odbiorcy największych "zielonych" pożyczek w historii Unii Europejskiej.
Kryzys w branży baterii EV
Problemy Northvolt nie są odosobnione. Wspierana przez Stellantis firma Automotive Cells Company wstrzymała budowę fabryk w Niemczech i Włoszech, a Volkswagen ograniczył swoje ambitne plany dotyczące nowych zakładów produkcyjnych ogniw baterii zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej. Komisja Europejska zdaje sobie sprawę z tych trudności i wskazuje, że potrzebne są kompleksowe instrumenty wsparcia, aby pokonać bariery ekonomiczne i technologiczne, które ograniczają rozwój europejskiego łańcucha wartości baterii. W szczególności duże nadzieje wiąże się z recyklingiem metali, takich jak nikiel, mangan i kobalt, które mogą ograniczyć zależność Europy od importowanych surowców.
Choć nowy program Komisji ma na celu poprawę sytuacji w europejskim sektorze baterii, wielu ekspertów zastanawia się, czy pomoc nadejdzie na czas, aby uratować takie firmy jak Northvolt. Krytycy wskazują również na brak szybkich działań oraz ograniczenia związane z procedurami unijnymi.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Unia podłącza kroplówkę producentom akumulatorów. Miliard euro, ale jest warunek