Unity w przeszłości próbowało pobierać pieniądze za udzielenie licencji na silnik od wybranych deweloperów. Ta decyzja wywołała oburzenie w branży i protesty twórców gier, którzy zapowiedzieli przesiadkę na inny engine. W efekcie producent zapowiedział zmianę cennika i wcześniejszych postanowień, a także zwolnił swego szefa. Po około roku od tamtej afery firma zrezygnowała z opłaty.
Unity ogłosiło, że znosi kontrowersyjną opłatę Runtime Fee. Opłata, która została wprowadzona we wrześniu 2023 r. i miała zacząć obowiązywać od 1 stycznia bieżącego roku, początkowo polegała na pobieraniu przez firmę opłaty licencyjnej w oparciu o liczbę instalacji gier korzystających z silnika Unity. Po fali krytyki, jaka wylała się na korporację ta odeszła od pierwotnej koncepcji i zapowiedziała, że nie będzie już pobierać opłat za instalację od osób korzystających z planów Unity Personal lub Plus.
Unity ostatecznie zrezygnowało z opłaty, którą pobierała od twórców gier za liczbę instalacji gier działających na silniku firmy.
After deep consultation with our community, customers, and partners, we’ve made the decision to cancel the Runtime Fee for our games customers, effective immediately.
— Unity for Games (@unitygames) September 12, 2024
Learn more: https://t.co/ezvfc6SaPS pic.twitter.com/7JwNruN5Qf
Zamiast tego powstała opłata mająca zastosowanie tylko do Unity Pro i Unity Enterprise. I wydawało się, iż będzie ona cały czas obowiązywać, jednak Unity ostatecznie zrezygnowało i z niej.
W opublikowanym oświadczeniu prezes oraz dyrektor generalny Unity Matt Bromberg ogłosił, że opłata została całkowicie zniesiona.
„Po dogłębnych konsultacjach z naszą społecznością, klientami i partnerami podjęliśmy decyzję o natychmiastowym wycofaniu się z opłaty Runtime dla naszych klientów”. Co ciekawe dodano, iż użytkownicy oprogramowania spoza branży gier nie są objęci tą zmianą, a więc muszą płacić dalej.
Zamiast nowej opłaty będzie stara, która nie bazuje na liczbie instalacji gier. Nastąpią jednak podwyżki cen usługi.
Podczas gdy Unity Personal pozostanie bezpłatne (jego pułap przychodów i finansowania został podniesiony ze 100 000 do 200 000 USD), subskrypcje Unity Pro wzrosną o 8% do 2200 USD rocznie, a subskrypcje Unity Enterprise wzrosną o 25%.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Unity rezygnuje z opłaty licencyjnej. Podwyżki cen pozostaną, ale inne