Podczas konferencji Unreal Fest 2025 w Seulu dyrektor generalny Epic Games, Tim Sweeney, poruszył temat doskonale znanych problemów z wydajnością gier tworzonych w Unreal Engine 5. W rozmowie z koreańskim serwisem This Is Game, wyjaśnił, iż głównym źródłem tych kłopotów nie jest sam silnik, ale proces tworzenia gier.
Według niego wielu deweloperów zaczyna pracę na sprzęcie z najwyższej półki, a dopiero na końcowym etapie skupia się na optymalizacji pod kątem słabszych konfiguracji. Takie podejście powoduje, że tytuły oparte na Unreal Engine 5 mogą działać gorzej na mniej wydajnych urządzeniach.
Według szefa Epic to nie Unreal Engine 5 jest problemem
Zdaniem Sweeneya optymalizacja to złożony oraz wymagający proces, który powinien być wdrożony już na samym początku prac nad grą. Epic opracowuje kilka rozwiązań, które mają ułatwić to zadanie. Pierwszym z nich jest dalsze rozwijanie wsparcia dla Unreal Engine 5 i wprowadzenie funkcji automatyzujących proces dostosowywania produkcji do różnych konfiguracji sprzętowych, co pozwoli twórcom oszczędzić czas.
Według szefa Epic Games problemy z wydajnością w grach nie wynikają tyle z samego Unreal Engine 5, co ich optymalizacji.

Drugim krokiem ma być lepsze szkolenie deweloperów w zakresie optymalizacji, aby od samego początku byli świadomi, jak ważne jest jej uwzględnianie. Szef Epic zaznaczył również, że współczesne gry są o wiele bardziej złożone niż dekadę temu i problemów wydajnościowych nie da się rozwiązać jedynie na poziomie silnika.
Wymagana jest współpraca zarówno producentów gier, jak i twórców samego silnika.
Firma już teraz stara się usprawniać działanie Unreal Engine 5. Ostatnie wersje silnika wprowadzają wiele poprawek, które powinny pozytywnie wpłynąć na wydajność przyszłych produkcji.
Przykładowo, Unreal Engine 5.6, wydany kilka miesięcy temu, oferuje rozwiązania zwiększające wydajność GPU nawet o 25 procent i CPU o 35 procent. Są to tylko niektóre z usprawnień, a lista nowości w tej wersji jest znacznie dłuższa.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Tim Sweeney tłumaczy się z problemów z wydajnością Unreal Engine 5