Jeden z użytkowników karty GeForce RTX 5090 zauważył, że w jego modelu brakuje pewnej liczby jednostek ROP. Swojego odkrycia dokonał w trakcie poszukiwania przyczyny słabszej niż oczekiwana wydajności w benchmarku.
Kupując w tym momencie GeForce'a RTX 5090 jesteśmy narażeni na pewną loterię. Okazuje się bowiem, że na rynku istnieją egzemplarze, które są pozbawione pewnej części jednostek ROP. Nie jest to duża różnica, jednak wciąż ma odczuwalny wpływ na wydajność.
Użytkownik zwrócił uwagę na niższą od średniej wydajność w 3DMarku. Różnica wynosiła od 6,3% do nawet 8,5%.
Sprawę z ograniczoną liczbą ROP nagłośnił serwis TechPowerUp. Na ich forum w środę pojawił się wątek, w którym jeden z członków opisał problem ze specyfikacją swojego egzemplarza karty GeForce RTX 5090. Konkretniej mówiąc jest to niereferencyjna wersja ZOTAC Solid.
Odpowiedź przyniósł odczyt z GPU-Z
Użytkownik zwrócił uwagę na niższą od średniej wydajność w 3DMarku. Różnica wynosiła od 6,3% do nawet 8,5%. Próbując rozwiązać problem przełączał się między dwoma BIOS-ami na karcie, ponownie instalował sterowniki usuwając poprzednią wersję przez narzędzie Display Driver Uninstaller (DDU), a nawet reinstalował system Windows. Nic nie pomogło.

Źródło: Forum TechPowerUp/Wuxi-gamer
Odpowiedź na to, co jest przyczyną problemu znalazł w jednej z rubryk programu GPU-Z. Konkretniej tej, która pokazuje ilość jednostek ROP. Według specyfikacji GeForce RTX 5090 powinien posiadać 176 ROP. Ten egzemplarz z nieznanych przyczyn ma jednak 168 jednostek. Różnica jest stosunkowo niewielka, jednak wciąż potrafi znacząco wpłynąć na wydajność karty.
Jak duży jest spadek wydajności? To zależy
Dysponując kartą RTX 5090 w wersji ZOTAC Solid, portal TechPowerUp również sprawdził informacje podawane przez GPU-Z. W ich egzemplarzu też brakowało 8 ROP. Według przeprowadzonych przez nich następnie testów wpływ na wydajność zależy od samego obciążenia. Przykładowo w Elden Ring w rozdzielczości 3840 x 2160 i z najwyższymi ustawieniami graficznymi odnotowano, że średnia liczba klatek jest o 5,7% niższa niż na RTX 5090 w wersji Founders Edition. Obie karty mają identyczne zegary pamięci i boost GPU.
Tam, gdzie najwyraźniej jednostki ROP odgrywają mniejszą rolę wydajność karty ZOTAC jest już zbliżona do poziomu referencyjnego modelu RTX 5090. Taką grą jest Starfield, gdzie różnica na korzyść wersji FE to zaledwie 1,3%. Największe różnice najwyraźniej pokazują benchmarki. W 3DMark Time Spy Extreme okrojony z części ROP ZOTAC Solid zdobył o 11,1% gorszy wynik niż model Founders Edition.
Oby to była tylko kwestia oprogramowania
Obecnie wiadomo, że problem dotyczy tylko modelu ZOTAC Solid. Nie mamy jednak póki co odpowiedzi, skąd wzięła się mniejsza liczba jednostek ROP. Takich modyfikacji dokonuje raczej NVIDIA, a nie producent niereferencyjnych kart. No chyba, że na poziomie software'u. Być może istnieje jakiś błąd w oprogramowaniu BIOS, który wyłącza część ROP. Byłby to optymistyczny scenariusz dla ZOTAC, bo wystarczyłoby wypuścić odpowiednią aktualizację. Jeśli jednak tych ROP brakuje fizycznie to robi się większy problem, bo producent będzie musiał przyjmować zwroty, a następnie najpewniej kierować je do samej NVIDII.
Czekamy na więcej informacji w tej sprawie, bo wydaje się ona dość dziwna i faktycznie może wynikać z jakiegoś błędu lub przeoczenia.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Uwaga przy zakupie RTX 5090, niektóre mają mniej jednostek ROP. Potwierdzono gorszą wydajność