Nie ma nic gorszego niż używana Tesla. Samochody Muska szorują po dnie


Nie ma nic gorszego niż używana Tesla. Samochody Muska szorują po dnie

Tesla przez lata była symbolem elektrycznej rewolucji i technologicznej odwagi. Najnowsze dane Consumer Reports stawiają jednak markę w bardzo niekomfortowym świetle. Na rynku samochodów używanych, obejmującym modele w wieku od pięciu do dziesięciu lat, auta Elona Muska uzyskały najniższą ocenę niezawodności w Stanach Zjednoczonych. W tym samym zestawieniu japońscy producenci bez wysiłku dominują czołówkę.

W badaniu przygotowanym przez Consumer Reports Tesla uplasowała się na ostatnim, 26. miejscu z wynikiem 31 punktów. Za nią znalazły się jedynie trzy marki: Jeep, Ram i Chrysler, choć różnica punktowa była minimalna. Po przeciwnej stronie zestawienia znalazł się Lexus z oceną 77 punktów, utrzymując wieloletnią reputację lidera w segmencie aut, które po latach nadal radzą sobie bez poważnych problemów technicznych.

Organizacja Consumer Reports od dekad jest jedną z najbardziej wpływowych instytucji opiniotwórczych w USA. Zajmuje się testami produktów oraz analizą jakości, bazując na deklaracjach samych użytkowników. Tegoroczny ranking nie pozostawił Tesli marginesu interpretacji.

Jasny punkt: nowe modele radzą sobie coraz lepiej

Choć w segmencie aut używanych Tesla wypadła fatalnie, w ocenie nowych pojazdów widać wyraźny progres. Consumer Reports umieściło markę w pierwszej dziesiątce najnowszego zestawienia, z wynikiem „powyżej średniej”. Tesla wyprzedziła między innymi Forda, Chevroleta, Mercedesa, Audi i Volkswagena. Dane sugerują, że jakość produkcji w ostatnich latach uległa poprawie, choć trudno przewidzieć, czy przełoży się to na lepsze notowania, gdy te auta trafią kiedyś do segmentu pojazdów kilkuletnich.

Lawina akcjie serwisowych nie pomaga wizerunkowi

Problemy jakościowe Tesli mają długą historię. Producent od lat prowadzi jedne z największych akcji serwisowych w branży samochodowej. Do szczególnie nagłaśnianych przypadków należało wycofanie 46 tysięcy Cybertrucków z powodu odpadających paneli nadwozia, a następnie kolejnej serii blisko 2500 sztuk z uwagi na problemy z falownikami. Jeszcze większą skalę miała akcja z początku 2025 roku, gdy ponad 200 tysięcy Tesli trafiło do serwisów przez usterkę oprogramowania odpowiedzialnego za działanie kamer cofania.

Warto również zauważyć, że Cybertruck nie znalazł się wśród modeli Tesli badanych w badaniu z 2025 r., ale Model 3 , Model S , Model X i Model Y już tak

Lista problemów obejmuje zarówno błędy systemów autonomicznych, jak i awarie wspomagania kierownicy czy wadliwe ekrany dotykowe. Consumer Reports podkreśla jednak, że sama liczba akcji serwisowych nie wpływa na ranking niezawodności, a o ocenie decydują wyłącznie zgłoszenia użytkowników ujęte w ankietach.

Zmieniający się rynek i nowe realia Tesli

Po pandemii COVID-19 ceny używanych Tesli w Stanach Zjednoczonych zaczęły gwałtownie spadać. Jednym z głównych czynników był koniec federalnych ulg podatkowych na zakup aut elektrycznych, zniesionych w 2025 roku decyzją prezydenta Donalda Trumpa. Auta elektryczne, także te od Tesli, przestały być finansowo uprzywilejowane, co znacząco wpłynęło na ich atrakcyjność dla konsumentów.

Na rynek amerykański coraz agresywniej wchodzą też chińskie koncerny, takie jak BYD, oferujące tańsze i często bardziej wydajne modele elektryczne. Konkurencja nie tylko odbiera część klientów, ale również zmienia percepcję tego, co uchodzi za standard w segmencie EV.

Jak oceniano niezawodność aut

Consumer Reports zebrało opinie właścicieli 140 tysięcy pojazdów wyprodukowanych w latach 2016–2021. Ankietowani zgłaszali zarówno drobne niedogodności pojawiające się w codziennym użytkowaniu, jak i poważne awarie generujące ogromne koszty. Oceniano dwadzieścia obszarów problemowych od skrzypiących hamulców i zużycia wnętrza, po awarie silników, skrzyń biegów i akumulatorów trakcyjnych. Każde zgłoszenie miało przypisaną wartość wpływającą na wynik końcowy modelu.

Japońskie marki umacniają dominację

Czołówkę zestawienia zdominowały japońskie marki: Lexus, Toyota, Mazda, Honda i Acura. Amerykański Buick uplasował się na siódmym miejscu, pokonując wiele europejskich marek. Wśród producentów z Europy najlepiej poradziło sobie BMW z wynikiem 53 punktów, tuż przed Audi, Volvo, Mercedesem i Volkswagenem. Tesla mimo silnej pozycji na rynku nowych aut nie była w stanie zbliżyć się do liderów segmentu pojazdów używanych.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Nie ma nic gorszego niż używana Tesla. Samochody Muska szorują po dnie
 0