Valve wprowadziło istotną zmianę w regulaminie programu Steam Early Access. Jak donosi Gamesmarkt, platforma przestała akceptować gry zawierające treści "dla dorosłych”. Pierwszą głośną ofiarą tej polityki stało się studio Dammitbird, które nie mogło umieścić swojej przygodówki Heavy Hearts na Steamie.
Powodem tej zmiany jest rosnąca presja ze strony operatorów płatności, przede wszystkim Mastercard i Visa. Od wiosny obie te firmy prowadzą intensywną kampanię, której celem jest eliminacja wybranych treści dla dorosłych z cyfrowych sklepów z grami.
Jak donosi Gamesmarkt, Steam przestał akceptować gry zawierające treści "dla dorosłych”.
Lawina znikających tytułów i niejasne zasady
Przełomowym momentem było usunięcie w kwietniu gry No Mercy na żądanie firm przetwarzających płatności i australijskiej organizacji walczącej z pornografią. Od tego czasu Steam i Itch.io konsekwentnie rozszerzają zakres usuwanych tytułów. Valve wprowadziło nawet do regulaminu nieprecyzyjny zapis, pozwalający blokować „pewne rodzaje treści dla dorosłych”. W efekcie ze Steama zniknęły już setki gier, a z Itch.io ponad 20 tysięcy tytułów.
Kto naprawdę decyduje?
Problemem jest jednak nie tylko skala, ale i arbitralność decyzji. Zablokowane zostały również produkcje niezależnych twórców, które miały jedynie symboliczne elementy „dla dorosłych”. Przykładem jest VILE: Exhumed, tekstowa gra przygodowa z niewielką ilością sugestywnej treści, szczególnie w porównaniu do tytułów, które pierwotnie znalazły się na celowniku.
W tle całej sytuacji stoi mechanizm działania systemów płatniczych. Steam czy Itch.io nie współpracują bezpośrednio z Visą i Mastercardem, ale z bankami i pośrednikami obsługującymi transakcje. To właśnie oni muszą przestrzegać restrykcyjnych zasad „bezpieczeństwa marki” i przeciwdziałania handlowi ludźmi, które ustalają giganci. Efektem ubocznym jest niejednolita interpretacja przepisów w różnych regionach oraz dodatkowe ograniczenia nakładane przez platformy pokroju PayPal.
Chaos dla deweloperów i graczy
Niejasne regulacje powodują frustrację zarówno wśród twórców gier niezależnych, jak i konsumentów. Brak przejrzystości sprawia, że trudno przewidzieć, które gry mogą zostać zablokowane. Dopóki polityki Steama i Itch.io nie zostaną klarownie wyjaśnione (albo Visa i Mastercard nie doprecyzują swoich standardów), zamieszanie wokół gier zawierających treści „dla dorosłych” będzie tylko narastać.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Steam ulega Mastercard i Visie. Gry z treściami dla dorosłych zablokowane