Historia Half-Life 2: Episode Two, wydanego w 2007 roku, wreszcie powraca w tegorocznym Half-Life: Alyx. To 13 lat oczekiwania między kolejnymi produkcjami tej serii. Robin Walker, legendarny projektant gier Valve, który pracował nad takimi tytułami jak Team Fortress Classic, Half-Life 2 i Dota 2, odpowiedział na ważne pytanie: "Czy będziemy musieli czekać kolejne 13 lat na więcej?" Premiera Half-Life: Alyx jest dla Valve punktem zwrotnym. Po latach bez tworzenia prawdziwych gier (z wyjątkiem karcianki Artefact, która okazała się klapą) niektórzy zaczęli się obawiać, że nie tylko umarła seria Half-Life, ale zainteresowanie Valve tworzeniem gier również niemal nie istnieje. Powstanie Alyx i zainteresowanie graczy tą produkcją udowadnia, że żadna z tych obaw nie jest obecnie uzasadniona. Valve wraca do serii Half-Life (i tworzenia gier) i wykorzystuje Half-Life: Alyx jako okazję do omówienia swojej długiej i niespokojnej historii z tą serią. Według Robina Walkera głównym powodem, dla którego Half-Life 3 (lub Half-Life 2: Episode 3) jeszcze nie powstało - jest to, że po prostu nie byli jeszcze w stanie stworzyć odpowiedniej gry. "W przeszłości, jeśli byłeś członkiem ekipy ludzi, którzy byli wystarczająco odważni, by pracować nad czymś, co mogło być Half-Life 3… Half-Life 3 naprawdę zawsze musiałem odpowiadać na pytania typu, jakie są szanse, jak wielki jest przeskok technologiczny, który możemy wykorzystać w jakiś sposób, aby stworzyć naprawdę interesujące doświadczenie dla gracza? To paraliżująca rzecz do pracy. Ciężko jest usiąść i powiedzieć: "Dzisiaj napiszę kod" - powiedział Walker.
Robin Walker twierdzi, że Alyx to powrót Valve do serii Half-Life i raczej nie będziemy musieli czekać kolejnych 13 lat na kolejną odsłonę serii.
Walker mówi, że Valve faktycznie starało się o Half-Life 2: Episode 3 przy wielu okazjach, ale żadna z prób nie spełniła wygórowanych oczekiwań twórców. Walker uważa, że gry Half-Life mają na celu stworzenie interesujących wrażeń na styku technologii i sztuki. Valve chce, żeby naprawdę w jakiś sposób posunęli branżę do przodu, lub przynajmniej eksperymentowali z unikalnymi koncepcjami. Na przykład Half-Life 1 było próbą opowiadania "ciekawszych historii" w strzelankach, skutecznie udowadniając, że mogą one być czymś więcej niż serią bezmyślnych sekwencji akcji. Half-Life 2 bardziej koncentrowało się na rozwoju postaci i zabawie z fizyką, a oparta na fizyce gra Portal była prawdopodobnie kulminacją lekcji, których Valve nauczyło się podczas pracy nad Half-Life 2.
Samo stworzenie Half-Life 2: Episode 3 to dla Valve było za mało. Chcieli czegoś większego i lepszego, jednak po prostu nie mogli znaleźć odpowiedniego formatu, aby to się udało. Half-Life Alyx dało Valve okazję do popchnięcia gatunku do przodu. Alyx jest już określany jako jedna z pierwszych prawdziwych aplikacji dla platformy VR, które trzeba koniecznie posiadać w bibliotece. Oczywiście nadal nie ma Half-Life 3 (lub Epizodu 3), a Alyx jest przecież prequelem, a nie kontynuacją wydarzeń z serii. Co więcej, obecność tylko na VR mocno zdenerwowało dużą część fanów Half-Life. Niemniej jednak Valve wyjaśnia, że Alyx stanowi powrót do serii Half-Life, a nie jej koniec. "Nie sądzę, że minie kolejne 13 lat [do następnej części serii], a jeśli tak, to prawdopodobnie nie będę nad tym pracował. Jestem na to za stary" - powiedział Walker.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Valve wyjaśnia czemu nie umie liczyć do trzech. Kiedy Half-Life 3?