Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na Vectrę karę ponad 68 milionów złotych za stosowanie klauzul umożliwiających jednostronne podwyżki abonamentu.
Operator wykorzystywał klauzule inflacyjne, aby zwiększać opłaty, powołując się na wskaźnik inflacji i dodatkowe czynniki, takie jak koszty operacyjne czy rozwój usług. Klienci skarżyli się na brak przejrzystości warunków umowy, co skłoniło UOKiK do wszczęcia postępowania, które ujawniło niedozwolone praktyki.
[Aktualizacja 13:52]
Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko Vectry w sprawie sporu w UOKiK. Brzmi ono następująco:
Nie zgadzamy się z decyzją Prezesa UOKiK i złożymy od niej odwołanie. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem. Decyzja UOKiK jest nieprawomocna. Spółka do samego końca dążyła do polubownego zakończenia sporu z korzyścią dla Klientów i starała się nawiązać dialog z Urzędem.Niezależnie od postępowania, z własnej inicjatywy, już wiosną br. wprowadziliśmy szereg korzystnych z perspektywy Klientów zmian w umowach. Dalsze kroki podejmiemy po analizie uzasadnienia decyzji. Do tego czasu nie będziemy udzielać dalszych informacji oraz komentować tej sprawy.
Nowe przepisy Prawa Komunikacji Elektronicznej, wchodzące w życie 10 listopada, mają dodatkowo wzmocnić ochronę konsumentów przed nieuzasadnionymi opłatami i umowami zawieranymi w pośpiechu
Od września 2022 r. Vectra wprowadziła w umowach postanowienia, które pozwalały na podwyżki związane m.in. ze wzrostem inflacji. Klienci byli zaskakiwani zmianami cen nawet kilka miesięcy po podpisaniu umowy, co nie było zgodne z ich oczekiwaniami względem stabilności opłat. Co więcej, klauzule umożliwiały podwyżki bez opcji obniżenia opłat, gdyby sytuacja gospodarcza poprawiła się. UOKiK uznał, że takie działania przenosiły ryzyko inflacyjne wyłącznie na klientów, nie uwzględniając ich prawa do stabilnych warunków cenowych w dłuższej perspektywie.
Dotkliwa kara
W wyniku postępowania Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, uznał klauzule Vectry za niezgodne z prawem i orzekł, że spółka ma zwrócić klientom nadpłaty wynikające z podwyżek abonamentowych. Dodatkowo Vectra musi zaprzestać stosowania tych klauzul i poinformować o tym swoich klientów na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Nałożono także karę na firmę - w wysokości 68 milionów złotych.
Jednocześnie nowe przepisy Prawa Komunikacji Elektronicznej, wchodzące w życie 10 listopada, mają dodatkowo wzmocnić ochronę konsumentów przed nieuzasadnionymi opłatami i umowami zawieranymi w pośpiechu, co zapewni klientom większą transparentność przy wyborze usług telekomunikacyjnych.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Masz umowę z Vectra? Lepiej ją sprawdź. Może być niezgodna z prawem [Aktualizacja]