WebGPU dostępne we wszystkich głównych przeglądarkach. Grafika z gier dostępna w przeglądarce


WebGPU dostępne we wszystkich głównych przeglądarkach. Grafika z gier dostępna w przeglądarce

Przez ostatnią dekadę największe firmy technologiczne współpracowały ze sobą, by zastąpić WebGL nowym API graficznym dla komputerów PC i urządzeń mobilnych. WebGPU, które zadebiutowało dwa lata temu w przeglądarkach Google Chrome i Microsoft Edge, teraz jest obsługiwane także przez Mozilla Firefox oraz Apple Safari.

Dzięki WebGPU przeglądarka internetowa zyskuje dostęp do karty graficznej urządzenia i jest w stanie uruchamiać zaawansowane aplikacje, co było niemożliwe do wykonania w ramach standardu WebGL. Nowe narzędzie pozwala przeglądarkom wykonywać obliczenia związane z modelami uczenia maszynowego, przetwarzania wideo, symulacjami fizycznymi oraz innymi zadaniami wymagającymi dużej mocy obliczeniowej.

Google: WebGPU to przyszłość, która otwiera nową erę

Według Google "WebGPU otwiera nową erę obliczeń i grafiki o wysokiej wydajności w internecie, oferując bezpośredni dostęp do nowoczesnych funkcji GPU, które wcześniej były ograniczone przez starsze interfejsy API, takie jak WebGL. Jego główne zastosowania to zaawansowana grafika 3D i renderowanie, które umożliwiają tworzenie bogatszych i bardziej realistycznych gier, złożonych wizualizacji danych oraz zaawansowanych narzędzi do edycji bezpośrednio w przeglądarce".

WebGPU a sztuczna inteligencja

Microsoft, Google i Mozilla korzystają ze zdobyczy technologicznej w postaci AI i chętnie wykorzystują ją również w tym narzędziu. Jednak to dopiero początek, ponieważ trwają prace nad rozwojem agentów AI mających konkurować z rozwiązaniami OpenAI takimi jak Atlas, oraz z produktami Perplexity stawiającymi duży nacisk na integrację modeli językowych z przeglądarkami internetowymi.

Według Google "WebGPU otwiera nową erę obliczeń i grafiki o wysokiej wydajności w internecie, oferując bezpośredni dostęp do nowoczesnych funkcji GPU, które wcześniej były ograniczone przez starsze interfejsy API, takie jak WebGL".

WebGPU

Dzięki WebGPU przeglądarki internetowe zyskują możliwość znacznego zwiększenia wydajności w JavaScript. API pozwala na potrojenie wydajności modeli inferencyjnych uczenia maszynowego. Co więcej, WebGPU świetnie integruje się z Direct3D 12 na Windows, Metal na systemach Apple oraz Vulkan, co czyni go kompatybilnym z wieloma platformami.

Przewaga WebGPU nad WebGL

WebGL nie był zaprojektowany z myślą o nowoczesnym sprzęcie graficznym, przez co jego ograniczenia, a także rosnąca różnica w obsłudze grafiki przez różne przeglądarki, spowodowały potrzebę stworzenia nowego rozwiązania. Projekt WebGPU zadebiutował w 2017 roku, zaś jego rozwój trwał kilka lat, więc na pierwsze testy musieliśmy dość długo czekać.

WebGPU wspiera takie biblioteki jak Babylon.js, PlayCanvas, ONNX Runtime, React Native, Three.js, Transformers.js, TypeGPU oraz Unity.

Przyszłość WebGPU

WebGPU ma szansę być fundamentem dla webowych aplikacji wymagających sporego zapasu mocy obliczeniowej, oferującym użytkownikom przeglądarek internetowych znacznie większe możliwości w zakresie grafiki, sztucznej inteligencji i obliczeń.

WebGPU jest dostępny na tych przeglądarkach i systemach operacyjnych:

Chrome, Edge i inne przeglądarki oparte na Chromium:

  • WebGPU jest dostępny w systemach Windows (z Direct3D 12), macOS i ChromeOS od wersji 113 przeglądarek Chrome i Edge
  • Obsługa Androida została dodana w Chrome w wersji 121 na urządzeniach z Androidem w wersji co najmniej 12 i procesorami graficznymi Qualcomm/ARM
  • Trwają prace nad obsługą systemu Linux i rozszerzeniem obsługi obecnych platform

Firefox:

  • WebGPU jest dostępny w systemie Windows od wersji Firefoxa 141
  • WebGPU jest dostępny w systemie macOS Tahoe 26 na urządzeniach z architekturą ARM64 od wersji Firefox 145
  • Trwają prace nad obsługą systemów Linux i Android oraz komputerów Mac z procesorem Intel

Safari:

  • WebGPU jest dostępny w systemach macOS Tahoe 26, iOS 26, iPadOS 26 i visionOS 26

Biblioteki obsługiwane przez WebGPU:

  • Babylon.js
  • PlayCanvas
  • ONNX Runtime
  • React Native
  • Three.js
  • Transformers.js
  • TypeGPU
  • Unity

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

WebGPU dostępne we wszystkich głównych przeglądarkach. Grafika z gier dostępna w przeglądarce
 0