Global Battery Alliance (GBA), koalicja ponad 130 organizacji międzynarodowych, liderów przemysłu, organizacji pozarządowych, rządów i środowisk akademickich, uruchomiła pierwszy dowód koncepcji paszportu baterii podczas dorocznego spotkania World Economic Forum (WEF) w Davos w Szwajcarii.
GBA została inkubowane przez WEF w 2017 r. i stało się organizacją non-profit w 2020 r. Jej członkowie mają nadzieję, że do 2030 r. ustanowią zrównoważony łańcuch wartości baterii, a Paszport Baterii jest wysiłkiem zmierzającym do osiągnięcia tego celu. „Jesteśmy zachwyceni, mogąc zaprezentować nasz dowód koncepcji Battery Passport, który jest wynikiem wielu miesięcy współpracy z naszymi członkami – od producentów samochodów, korporacji górniczych i firm technologicznych po organizacje pozarządowe, organy rządowe i inne organizacje międzynarodowe, – powiedziała dyrektor wykonawcza GBA, Inga Petersen. Członkami GBA są firmy takie jak Tesla, Audi, Volkswagen AG, LG Energy Solution i Eurasian Resources Group, organizacje międzynarodowe i non-profit, takie jak UNICEF, UNEP i IndustriALL Global Union, a także instytucje rządowe, takie jak Natural Resources Canada i niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Działanie dotyczące klimatu.
Od 2026 roku w Europie będzie obowiązywał "paszport baterii", który będzie dołączany przez producentów do każdego pakietu. Pozwoli na śledzenie historii baterii, a także podobno zwiększy również „przejrzystość” w globalnym łańcuchu wartości baterii poprzez gromadzenie danych na temat pochodzenia materiałów, historii produkcji, składu chemicznego i wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Chociaż baterie są, zdaniem grupy, kluczowym aspektem przejścia na bardziej zrównoważoną energię, ich produkcja ma negatywne skutki środowiskowe i społeczne, takie jak emisje gazów cieplarnianych podczas pozyskiwania materiałów i łamanie praw człowieka, w tym praca dzieci, podczas produkcji. Paszport baterii działałby jak ocena ESG (środowiskowa, społeczna i ładu korporacyjnego) dla baterii. Paszport baterii będzie zawierał informacje o wszystkich obowiązujących wymaganiach dotyczących cyklu życia i zrównoważonego rozwoju w oparciu o szczegółową definicję tego, co stanowi zrównoważoną baterię. Umożliwia również śledzenie historii baterii. Paszport rzekomo zwiększy również „przejrzystość” w globalnym łańcuchu wartości baterii poprzez gromadzenie danych na temat pochodzenia materiałów, historii produkcji, składu chemicznego i wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju. W UE paszport baterii stanie się obowiązkowym wymogiem do 2026 r., a inne regiony prawdopodobnie również przyjmą to rozwiązanie.
„W grudniu Rada Europejska i Parlament Europejski wstępnie uzgodniły przepisy, które sprawią, że będą one obowiązkowe od 2026 r. Więc to będzie coś, co wszyscy producenci wielkoskalowych baterii EV będą mieli związane ze swoimi produktami w najbliższej przyszłości" - powiedział David Gelles, reporter z zespołu klimatycznego New York Timesa. „A to może mieć zasięg globalny. Ustawa o redukcji inflacji w Stanach Zjednoczonych, która została właśnie uchwalona, oczywiście ostatecznie przeznaczając 370,000,000,000 dolarów z funduszy federalnych w Stanach Zjednoczonych na walkę ze zmianami klimatycznymi, zawiera również wytyczne, które uczynią bardzo prawdopodobne, że Stany Zjednoczone będą musiały przyjąć coś w rodzaju globalnego paszportu baterii”.
Pokaż / Dodaj komentarze do: WEF forsuje cyfrowe paszporty baterii. Będą obowiązkowe od 2026 roku