Członkowie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), międzynarodowej agencji zdrowia publicznego, spotkali się, aby omówić projekt wersji proponowanego międzynarodowego traktatu pandemicznego, który da WHO nowe uprawnienia do „zwalczania fałszywych, wprowadzających w błąd informacji lub dezinformacji” i będzie prawnie wiążące na mocy prawa międzynarodowego.
Projekt traktatu zawiera różne postanowienia w artykule 16 („Wzmocnienie wiedzy na temat pandemii i zdrowia publicznego”), które wymagają od 194 państw członkowskich WHO (co stanowi 98% wszystkich krajów na świecie) zwalczania tak zwanej dezinformacji. Państwa członkowskie są proszone o „przeprowadzanie regularnej analizy mediów społecznościowych w celu identyfikacji i zrozumienia dezinformacji”, zaprojektowanie własnych komunikatów w celu „przeciwdziałania dezinformacji i fałszywym wiadomościom” oraz zarządzanie „infodemią” (zwrot stworzony przez WHO i opisujący „zbyt wiele informacji, w tym informacji fałszywych lub wprowadzających w błąd w środowisku cyfrowym i fizycznym podczas wybuchu choroby”). Podczas gdy postanowienia artykułu 16 nie wzywają bezpośrednio państw członkowskich do cenzurowania treści uznanych za dezinformację, postanowienie artykułu 14 („Działania obejmujące cały rząd i inne działania wielosektorowe”) toruje drogę Big Tech do przeprowadzania cenzury w imieniu WHO.
WHO chce zwiększenia uprawnień i współpracy rządów przy analizie mediów społecznościowych, przeciwdziałaniu dezinformacji i fałszywym wiadomościom oraz zarządzaniu „infodemią”. Traktat pandemiczny będzie wiążący na mocy prawa międzynarodowego i najprawdopodobniej wejdzie w życie do maja 2024 r.
Zgodnie z tym przepisem państwa członkowskie są zobowiązane do współpracy z podmiotami niepaństwowymi i sektorem prywatnym poprzez „wszechogarniające, obejmujące cały rząd, wielostronne, multidyscyplinarne i wielopoziomowe podejście”. Przed powstaniem traktatu dotyczącego pandemii, korporacje chętnie masowo cenzurowały wszelkie treści, które uważały za „dezinformację”, mimo że nie było żadnych umów ani praw, które by ich do tego zmuszały. YouTube wprowadził nawet dalekosiężną politykę, zgodnie z którą działanie przeciwko WHO stanowiło naruszenie zasad YouTube i usunęło ponad 800 000 filmów.
Nowe uprawnienia w zakresie nadzoru są wyszczególnione w artykule 10 („Wzmacnianie i utrzymywanie zdolności w zakresie zapobiegania pandemii, gotowości, reagowania i odbudowy systemów opieki zdrowotnej”) oraz w artykule 17 („Jedno zdrowie”) projektu traktatu. Obejmują one wymagania dla państw członkowskich WHO dotyczące „budowania i wzmacniania systemów nadzoru” zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym oraz wzmocnienia „systemów nadzoru jednego zdrowia” WHO. W swoim arkuszu informacyjnym na temat One Health WHO wymienia Covid-19 jako jeden z głównych czynników napędzających rozszerzenie podejścia One Health i zauważa, że pandemia COVID-19 „rzuciła światło na potrzebę globalnych ram dla ulepszonego nadzoru i bardziej całościowego, zintegrowanego systemu”.
Na mocy traktatu pandemicznego więzi między rządami a procenzurującymi firmami Big Tech staną się jeszcze silniejsze i wymagana będzie współpraca. Traktat nie tylko wzmacnia te więzi między Big Tech a rządem, ale WHO wykazała również gotowość do cenzurowania wszystkiego, co uzna za dezinformację. Na początku tego roku wezwano Big Tech do współpracy w celu cenzurowania „dezinformacji” dotyczących małpiej ospy. Ponadto pomysł, że WHO powinna działać jako arbiter prawdy, jest szczególnie krytykowany, biorąc pod uwagę, że organizacja jest przez wielu uważana za jedno z największych źródeł dezinformacji podczas pandemii Covid.
Międzynarodowy traktat pandemiczny jest nadal na dobrej drodze do sfinalizowania do maja 2024 r. Międzynarodowy traktat pandemiczny zostanie przyjęty zgodnie z artykułem 19 Konstytucji WHO, który daje WHA (Światowe Zgromadzenie Zdrowia) uprawnienia do narzucania prawnie wiążących konwencji lub porozumień państwom członkowskim WHO, jeśli dwie trzecie WHA głosuje za nimi.
Pokaż / Dodaj komentarze do: WHO zwiększy cenzurę „dezinformacji” w ramach międzynarodowego traktatu pandemicznego