Donald Trump oraz jego kandydat na wiceprezydenta, senator JD Vance, zapowiedzieli uchylenie federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów na pojazdy elektryczne, którą administracja Bidena wprowadziła w ramach ustawy o redukcji inflacji. Ulga ta miała na celu uczynienie zakupu pojazdów elektrycznych bardziej przystępnym dla konsumentów.
Trump oświadczył w wywiadzie dla Bloomberga, że „odwróci” politykę Bidena dotyczącą pojazdów elektrycznych, jeśli zostanie wybrany. Z kolei Vance już we wrześniu 2023 r. przedstawił ustawę Drive America Act, mającą na celu uchylenie federalnej ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne i zastąpienie jej dotacją na zakup amerykańskich samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym. Mimo to, ustawa nie zyskała jeszcze poparcia w Kongresie.
Elon Musk popiera proponowaną przez ekipę Trumpa likwidację ulg na elektryki. Tesla miała problem z dotacjami przez wykorzystywanie podzespołów z chińskich fabryk.
Take away the subsidies. It will only help Tesla.
— Elon Musk (@elonmusk) July 16, 2024
Also, remove subsidies from all industries!
Co ciekawe, założyciel Tesli, Elon Musk, wyraził poparcie dla zniesienia tych zachęt, mimo że jego firma reklamowała je na swojej stronie zamówień przez ostatnie lata. Obecnie osiem modeli Tesli kwalifikuje się do federalnej ulgi podatkowej, w tym wszystkie wersje popularnego Modelu Y. „Zabierzcie dotacje” – napisał Musk na Twitterze. „To pomoże tylko Tesli”.
Dlaczego Musk popiera usunięcie zachęty sprzedażowej, mimo spadku dostaw o 8,5% w pierwszym kwartale? Musk wezwał do usunięcia „dotacji ze wszystkich branż”, ale federalna ulga podatkowa na pojazdy elektryczne stanowiła szczególny problem dla Tesli, która zmagała się z utrzymaniem kwalifikowalności do ulgi z powodu komponentów produkowanych w Chinach. Bez tej ulgi Tesla mogłaby swobodnie pozyskiwać materiały z Chin, gdzie produkuje pojazdy w fabryce Tesla Gigafactory Shanghai, bez zniechęcania kupujących.
Ironicznie, Vance twierdził, że wprowadził Drive America Act, ponieważ pojazdy elektryczne tworzą miejsca pracy za granicą i przekazują pieniądze do Chin. Tymczasem administracja Bidena twierdzi, że stworzyła prawie 800 000 krajowych miejsc pracy w branży motoryzacyjnej. Związek zawodowy United Auto Workers również poparł Bidena w wyborach uzupełniających.
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2024 roku około 25 000 Amerykanów skorzystało z ulgi podatkowej na zakup pojazdu elektrycznego.
Pytanie, czy Trump i Vance dotrzymają obietnic utrudniania adopcji pojazdów elektrycznych, czy też grają pod swoją bazę wyborczą w wyborach, pozostaje otwarte. Trump wyraził poparcie dla hybryd, choć nadal krytykuje pojazdy elektryczne, a Bloomberg podaje, że Trump osobiście zadzwonił do Muska, mówiąc, że jest „ogromnym fanem” Cybertrucka.
Senator Vance, według E&E News z Politico, zaprzeczył pilności zmian klimatycznych i popiera większe inwestycje w ropę i gaz zamiast w odnawialne źródła energii, takie jak turbiny wiatrowe.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Wiceprezydent Trumpa przeciwko elektrykom. Popiera go... Elon Musk