Microsoft ogłosił, że wprowadził do swojego systemu operacyjnego Windows 10 nową funkcję, która powinna zainteresować graczy. I tak, w graficznych ustawieniach OS (Windows 10 wersja 1903) pojawiła się możliwość włączenia VRR (Variable Refresh Rate), czyli zmiennego odświeżania obrazu. Opcja ta pozwoli nam na wsparcie VRR w grach DX11 w trybie pełnoekranowym, niezależnie od tego, czy dany tytuł był dotychczas kompatybilny z VRR, czy też nie. Warto też wyjaśnić, że Variable Refresh Rate ma praktycznie bardzo podobne zastosowanie jak technologia G-Sync od NVIDII oraz VESA DisplayPort Adaptive-Sync (promowane przez AMD jako FreeSync) i mówiąc najoględniej, funkcja ta umożliwia synchronizację odświeżania monitora z renderowaniem klatek przez GPU, co skutkuje wyeliminowaniem efektu rozrywania ekranu (screen tearing).
Opcja ta pozwoli nam na wsparcie VRR w grach DX11 w trybie pełnoekranowym, niezależnie od tego, czy dany tytuł był dotychczas kompatybilny z VRR, czy też nie.
Microsoft podkreśla jednak, że “nowa opcja wspierana przez OS ma na celu jedynie poprawić te doświadczenia, a nie je całkowicie zastąpić” i z tego powodu powinniśmy „kontynuować normalne korzystanie z G-SYNC/Adaptive-Sync”, ponieważ „funkcja ta nie zastępuje żadnych ustawień, które normalnie skonfigurowaliśmy w panelu kontrolnym G-SYNC lub Adaptive-Sync”. Niestety gigant z Redmond nie tłumaczy, jakie więc korzyści przynosi Variable Refresh Rate w przypadku, kiedy posiadamy już monitor z adaptacyjnym odświeżaniem w postaci techniki NVIDII lub VESA (AMD), ale jak tylko uda nam się to zweryfikować, możecie spodziewać się aktualizacji tego newsa. Trzeba bowiem podkreślić, że nie obejdzie się tu bez monitora wspierającego G-Sync lub FreeSync.
Aby jednak skorzystać z nowej opcji i w ogóle zobaczyć w ustawieniach systemu stosowny przełącznik, musimy najpierw spełnić kilka warunków. Po pierwsze, wymagana jest najnowsza wersja systemu operacyjnego Windows 10, czyli 1903 (lub nowsza). Po drugie, jak już wspomnieliśmy, musimy posiadać monitor zdolny obsłużyć technikę G-Sync lub Adaptive-Sync. Po trzecie zaś, wymogiem jest również karta graficzna ze sterownikami WDDM 2.6 lub nowszymi, które zapewniają obsługę G-Sync/Adaptive-Sync. Opcja ta jest domyślnie wyłączona, więc zainteresowani powinni ją najpierw samodzielnie uruchomić. Trzeba też pamiętać, że nie zadziała ona z DX12, więc gry pod to API, które nie są kompatybilne z G-Sync i FreeSync, nie będą działać po włączeniu tej funkcji.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Windows 10 z obsługą Variable Refresh Rate dla wszystkich gier DX11