Prezes Xbox, Sarah Bond, oficjalnie potwierdziła, że kolejna generacja konsol Xbox będzie wspierać tytuły z wielu cyfrowych sklepów i zachowa wsteczną kompatybilność z dotychczasowymi katalogami gier. Wraz z ogłoszoną niedawno współpracą z AMD pojawiły się także nowe przesłanki, że przenośna konsola Xbox nadal znajduje się w fazie rozwoju.
Od miesięcy spekulowano, że Microsoft może zrezygnować z modelu zamkniętego ekosystemu na rzecz bardziej elastycznej, otwartej platformy — inspirowanej sukcesem takich urządzeń jak Steam Deck od Valve. Ostatnie deklaracje szefowej Xbox tylko te domysły potwierdzają.
W opublikowanym filmie Sarah Bond ujawniła, że Microsoft ściśle współpracuje z AMD nad projektowaniem niestandardowych procesorów dla nowej gamy urządzeń — zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Kluczowymi cechami tych chipów mają być grafika nowej generacji oraz zintegrowane komponenty AI, co sugeruje, że nadchodzące konsole będą bardziej zorientowane na przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym i sztuczną inteligencję.
Announcing that we’re building the next-generation of Xbox first-party devices and cloud, including our future Xbox consoles, together with @AMD.
— Xbox (@Xbox) June 17, 2025
Next-level performance, cutting-edge graphics, breakthrough gameplay, and unmatched compatibility. Stay tuned for what’s next. pic.twitter.com/XvQNk0xO69
Choć w wypowiedzi nie padła nazwa Steam, Bond stwierdziła wprost, że nowa platforma Microsoftu ma obsługiwać wiele sklepów cyfrowych i różne typy urządzeń. To jasny sygnał, że przyszłe konsole Xbox mogą być zaprojektowane w duchu pełnej interoperacyjności z Game Pass, Steam, Epic Games Store i Microsoft Store.
Przenośny Xbox coraz bliżej
Największą niespodzianką jest jednak odświeżenie tematu przenośnej konsoli Xbox, o której wcześniej mówiło się, że projekt został wewnętrznie anulowany. Najnowsze informacje sugerują jednak coś zupełnie innego. Skoro Microsoft rozwija niestandardowe układy we współpracy z AMD, a nie korzysta z gotowych rozwiązań takich jak Ryzen AI Z2 (stosowany m.in. w ROG Ally od Asusa), to możliwe, że trwają prace nad dedykowanym, mobilnym sprzętem Xbox z pełną wsteczną kompatybilnością.
Byłby to znaczący krok naprzód, szczególnie w kontekście wspomnianych wcześniej konsol przenośnych na systemie Windows (np. Xbox Ally), które — mimo zaawansowanego interfejsu i szerokiego dostępu do sklepów cyfrowych — nie obsługują starszych tytułów z Xbox Series, One, 360 i oryginalnego Xboxa.
Tymczasem projekt nowej konsoli przenośnej Microsoftu mógłby zapełnić tę lukę, oferując spójne doświadczenie gracza między stacjonarną a mobilną wersją Xboxa, jednocześnie nie tracąc kompatybilności wstecznej, która przez lata była jedną z największych zalet tej marki.
AMD kluczowym partnerem
Choć sama współpraca z AMD nie jest zaskoczeniem — firma ta dostarczała układy dla każdej konsoli Xbox od czasów Xbox 360, jak również dla PlayStation 4 i 5 — obecne ogłoszenie wskazuje na nową jakość tej relacji. Microsoft wyraźnie zaznaczył, że nie będzie korzystać z gotowych układów, ale wspólnie z AMD projektuje niestandardowe SoC, co może przełożyć się na większą kontrolę nad architekturą sprzętu i jego optymalizacją pod kątem gier oraz AI.
Warto dodać, że AMD współpracuje równolegle z Sony nad chipami dla nadchodzącego PlayStation 6, które ma być oparte na architekturach Zen 6 i RDNA nowej generacji. Według przecieków także Sony planuje premierę mobilnej wersji towarzyszącej PS6, co oznacza, że rynek przenośnych konsol może w najbliższych latach przeżyć prawdziwy renesans.
Wsteczna kompatybilność jako wartość fundamentalna
Oprócz otwartości platformy, wsteczna kompatybilność pozostaje jednym z filarów strategii Microsoftu. Bond zapewniła, że przyszłe konsole będą umożliwiały odtwarzanie gier z wcześniejszych generacji, co znacząco odróżnia podejście Microsoftu od konkurencji, gdzie dostęp do starszych tytułów często bywa ograniczony lub wymaga oddzielnych subskrypcji.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Xbox przestanie obsługiwać tylko swój sklep. Nowy sprzęt uruchomi gry ze Steam