Xbox przestanie obsługiwać tylko swój sklep. Nowy sprzęt uruchomi gry ze Steam

Xbox przestanie obsługiwać tylko swój sklep. Nowy sprzęt uruchomi gry ze Steam

Prezes Xbox, Sarah Bond, oficjalnie potwierdziła, że kolejna generacja konsol Xbox będzie wspierać tytuły z wielu cyfrowych sklepów i zachowa wsteczną kompatybilność z dotychczasowymi katalogami gier. Wraz z ogłoszoną niedawno współpracą z AMD pojawiły się także nowe przesłanki, że przenośna konsola Xbox nadal znajduje się w fazie rozwoju.

Od miesięcy spekulowano, że Microsoft może zrezygnować z modelu zamkniętego ekosystemu na rzecz bardziej elastycznej, otwartej platformy — inspirowanej sukcesem takich urządzeń jak Steam Deck od Valve. Ostatnie deklaracje szefowej Xbox tylko te domysły potwierdzają.

W opublikowanym filmie Sarah Bond ujawniła, że Microsoft ściśle współpracuje z AMD nad projektowaniem niestandardowych procesorów dla nowej gamy urządzeń — zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Kluczowymi cechami tych chipów mają być grafika nowej generacji oraz zintegrowane komponenty AI, co sugeruje, że nadchodzące konsole będą bardziej zorientowane na przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym i sztuczną inteligencję.

Choć w wypowiedzi nie padła nazwa Steam, Bond stwierdziła wprost, że nowa platforma Microsoftu ma obsługiwać wiele sklepów cyfrowych i różne typy urządzeń. To jasny sygnał, że przyszłe konsole Xbox mogą być zaprojektowane w duchu pełnej interoperacyjności z Game Pass, Steam, Epic Games Store i Microsoft Store.

Przenośny Xbox coraz bliżej

Największą niespodzianką jest jednak odświeżenie tematu przenośnej konsoli Xbox, o której wcześniej mówiło się, że projekt został wewnętrznie anulowany. Najnowsze informacje sugerują jednak coś zupełnie innego. Skoro Microsoft rozwija niestandardowe układy we współpracy z AMD, a nie korzysta z gotowych rozwiązań takich jak Ryzen AI Z2 (stosowany m.in. w ROG Ally od Asusa), to możliwe, że trwają prace nad dedykowanym, mobilnym sprzętem Xbox z pełną wsteczną kompatybilnością.

Byłby to znaczący krok naprzód, szczególnie w kontekście wspomnianych wcześniej konsol przenośnych na systemie Windows (np. Xbox Ally), które — mimo zaawansowanego interfejsu i szerokiego dostępu do sklepów cyfrowych — nie obsługują starszych tytułów z Xbox Series, One, 360 i oryginalnego Xboxa.

Tymczasem projekt nowej konsoli przenośnej Microsoftu mógłby zapełnić tę lukę, oferując spójne doświadczenie gracza między stacjonarną a mobilną wersją Xboxa, jednocześnie nie tracąc kompatybilności wstecznej, która przez lata była jedną z największych zalet tej marki.

AMD kluczowym partnerem

Choć sama współpraca z AMD nie jest zaskoczeniem — firma ta dostarczała układy dla każdej konsoli Xbox od czasów Xbox 360, jak również dla PlayStation 4 i 5 — obecne ogłoszenie wskazuje na nową jakość tej relacji. Microsoft wyraźnie zaznaczył, że nie będzie korzystać z gotowych układów, ale wspólnie z AMD projektuje niestandardowe SoC, co może przełożyć się na większą kontrolę nad architekturą sprzętu i jego optymalizacją pod kątem gier oraz AI.

Warto dodać, że AMD współpracuje równolegle z Sony nad chipami dla nadchodzącego PlayStation 6, które ma być oparte na architekturach Zen 6 i RDNA nowej generacji. Według przecieków także Sony planuje premierę mobilnej wersji towarzyszącej PS6, co oznacza, że rynek przenośnych konsol może w najbliższych latach przeżyć prawdziwy renesans.

Wsteczna kompatybilność jako wartość fundamentalna

Oprócz otwartości platformy, wsteczna kompatybilność pozostaje jednym z filarów strategii Microsoftu. Bond zapewniła, że przyszłe konsole będą umożliwiały odtwarzanie gier z wcześniejszych generacji, co znacząco odróżnia podejście Microsoftu od konkurencji, gdzie dostęp do starszych tytułów często bywa ograniczony lub wymaga oddzielnych subskrypcji.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Xbox przestanie obsługiwać tylko swój sklep. Nowy sprzęt uruchomi gry ze Steam

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł