Microsoft właśnie ujawnił pełną specyfikację konsoli Xbox Series X i trzeba przyznać, że next-gen giganta z Redmond wypada na papierze bardzo imponująco i ma spore szanse na spełnienie pokładanych w nim nadziei. Specyfikacja opublikowana została na oficjalnej stronie Xbox i zapoznać można się z nią poniżej. Ta nie tylko potwierdza dotychczasowe informacje, takie jak 8-rdzeniowe CPU Zen 2, pracujące z taktowaniem 3,8 GHz czy GPU bazujące na architekturze RDNA 2 o mocy obliczeniowej 12 TFLOPSów, ale i ujawnia wiele interesujących nowych szczegółów. Dowiadujemy się m.in., że zastosowany tu customowy dysk SSD NVME będzie miał pojemność 1 TB. Na pokładzie znajdziemy też 16 GB pamięci GDDR6, które obsłuży 320-bitowy interfejs, Microsoft celuje z wydajnością w 60 kl/s w rozdzielczości 4K, ale wspierać będzie też 120 kl./s (tu oczekiwać trzeba jednak niższej rozdzielczości).
Microsoft właśnie ujawnił pełną specyfikację konsoli Xbox Series X i trzeba przyznać, że next-gen giganta z Redmond wypada na papierze bardzo imponująco.
CPU | 8x Cores @ 3,8 GHz (3,66 GHz z SMT) Custom Zen 2 CPU |
GPU | 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1,825 GHz Custom RDNA 2 GPU |
Rozmiar układu | 360,45 mm2 |
Proces technologiczny | 7 nm (upsrawniony) |
Pamięć | 16 GB GDDR6 w/ 320 Mb szyna |
Przepustowość pamięci | 10 GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s |
Nośnik danych | 1 TB Custom NVME SSD |
Wydajność I/O | 2,4 GB/s (surowa), 4,8 GB/s (skompresowana) |
Opcje rozszrzenia pamięci na dane | 1 TB Expansion Card |
Nośniki zewnętrzne | USB 3.2 HDD |
Napę optyczny | 4K UHD Blu-Ray Drive |
Celowana wydajność | 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS |
Bardzo ciekawie zapowiada się także nowa, zdaniem producenta rewolucyjna architektura o nazwie Xbox Velocity, której zadaniem jest ściślejsza integracja pomiędzy hardwarem i softwarem. Ta poprawić ma m.in. streamowanie assetów w grze, pozwalając na błyskawiczny dostęp nawet do 100 GB assetów gry. „CPU jest mózgiem naszej nowej konsoli, a GPU jest sercem, ale architektura Xbox Velocity jest duszą. Architektura Xbox Velocity zapewni więcej niż tylko szybkość. Jest jednym z najbardziej innowacyjnych elementów naszej nowej konsoli. Rewolucjonizuje sposób, w jaki gry mogą tworzyć znacznie większe, bardziej atrakcyjne światy" - tłumaczy Andrew Goossen z Microsoftu. Szybsze wczytywanie Xbox Series X zredukuje także opóźnienia do poziomów jakich nie widzieliśmy jeszcze na konsolach, co wraz z wsparciem dla 120 Hz i technologiami Variable Refresh Rate i Auto Low Latency oferowanymi przez HDMI 2.1, jak również Dynamic Latency Input, zapewnić ma świetne wrażenia podczas rozgrywki.
Co więcej, poprawiona wsteczna kompatybilność sprawić ma, że gry z poprzedniej generacji działać będą lepiej na Xbox Series X. Chodzi tu o takie aspekty jak czas wczytywania, bardziej stabilny framerate, wyższa rozdzielczość i poprawiona jakość grafiki. Warto też wspomnieć o funkcji Quick Resume, dzięki której będziemy mogli zapomnieć o klasycznych zapisach, ponieważ rozgrywka będzie automatycznie lądować na SSD i nawet po wyłączeniu konsoli i całkowitym odłączeniu od zasilania lub podczas dokonywania aktualizacji konsoli, możemy wrócić do zabawy w miejscu, w którym skończyliśmy ostatnim razem. Co więcej, opcja ta działać będzie na wielu grach jednocześnie. Poniżej możecie zobaczyć jak działa ta opcja w akcji na filmiku Microsoftu, a także sprawdzić porównanie czasu ładowania gier pomiędzy Xbox Series X a Xbox One X czy nawet obejrzeć pierwszy gameplay z nowej konsoli na materiale typu hands on.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Xbox Series X - pełna specyfikacja i nowe funkcje