Wsparcie dla technologii Multi-GPU może okazać się asem w rękawie Intela i jego nadchodzących kart graficznych, bazujących na architekturze Xe. Inżynierowie niebieskiego zespołu pracują właśnie w pocie czoła nad software’owymi rozwiązaniami pozwalającymi na wspólną pracę zintegrowanych układów graficznych dołączanych do procesorów firmy i samodzielnych grafik Xe. Dzięki temu dedykowane GPU Xe zyskiwać mają dodatkową wydajność, jeśli połączymy je z kolejną generacją procesorów Intela, wyposażonych w iGPU z rodziny Xe. W ten sposób system odczytywać ma układ integrowany z CPU jako dodatkowy kawałek krzemu GPU, co powinno przynieść wymierne korzyści w zakresie wydajności. Informacje te wyciągnięto z najnowszych linuksowych sterowników, gdzie znajduje się fragment kodu, wprost sugerujący obsługę iGPU + dedykowane GPU.
Inżynierowie niebieskiego zespołu pracują właśnie w pocie czoła nad software’owymi rozwiązaniami pozwalającymi na wspólną pracę zintegrowanych układów graficznych dołączanych do procesorów firmy i samodzielnych grafik Xe.
Takie rozwiązanie wydaje się mieć logiczne uzasadnienie, ponieważ dedykowane GPU Xe tworzone będą z tych samych bloków, co zintegrowane układy dołączane do kolejnych generacji procesorów Intela. Z drugiej strony zapewnienie współpracy obu układów graficznych na pewno nie jest takie proste jak się wydaje, inaczej AMD już dawno wprowadziłoby podobne rozwiązanie w swoich Radeonach z serii Vega z APU Ryzen z GPU z tej rodziny. Niemniej jednak, wygląda na to, że Raja Koduri i jego ekipa mają pomysł jak zrealizować ten plan. Jeśli więc wsparcie dla multi-GPU wyjdzie poza Linuxa i funkcja ta będzie obsługiwana przez API Vulkan lub gry bazujące na DirectX, to może okazać się bardzo mocną kartą przetargową na rzecz GPU ze stajni giganta z Santa Clara.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że linuksowe patche mogą odnosić się jedynie do prostych zadań obliczeniowych w ramach multi-GPU, a niekoniecznie wykorzystania tej technologii przez gry, co jest zdecydowanie trudniejszym w realizacji zadaniem. Nie bez przyczyny bowiem NVIDIA oraz AMD rezygnują ze wsparcia SLI i CrossFire w swoich produktach, opierając się jedynie na tym, co w kwestii wsparcia dla wielu GPU oferuje DirectX 12. Co prawda AMD kiedyś posiadało system Dual Graphics dla swoich APU i GPU, ale od dawna nie wspiera już tego rozwiązania. Wszystko zależy więc od implementacji stosownego oprogramowania i wprowadzenia takiego rozwiązania, które ominie konieczność wsparcia tej funkcji ze strony deweloperów, którzy niechętnie przeznaczają środki na funkcje interesujące nielicznych graczy.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Xe od Intela wpierać mają asymetryczne multi-GPU (iGPU+GPU)