Obecnie na rynku mamy dwóch głównych producentów samodzielnych desktopowych kart graficznych, czyli NVIDIĘ i AMD, a do tego grona dołączy wkrótce Intel. Znienacka rękawicę tym gigantom postanowiła rzucić relatywnie mało znana chińska firma Fenghua.
Warto przypomnieć, że krajobraz rynku kart graficznych nie zawsze tak wyglądał, ponieważ przed laty działały w tym segmencie także takie firmy jak Matrox Graphics, S3 Graphics i XGI, ale po ich upadku, od połowy lat 2000, praktycznie żaden producent nie zdecydował zmierzyć się z Zielonymi i Czerwonymi, przynajmniej jeśli chodzi o samodzielne karty graficzne do komputerów PC. Sytuacja nieco zmieniła się wraz z pojawieniem się procesorów graficznych do specjalnych zastosowań w centrach danych czy górniczych GPU. W tym tygodniu do rywalizacji dołączyła zaś chińska firma Xindong Technology, która ogłosiła swoje GPU Fenghua przeznaczone do komputerów do gier i centrów danych.
Chińska firma Xindong Technology ogłosiła swoje GPU Fenghua przeznaczone do komputerów do gier i centrów danych.
Xindong może nie jest powszechnie znaną marką, ale wydaje się bardzo ambitnym producentem GPU z Chin, który chce konkurować ze znacznie większymi graczami. Firma niedawno pomyślnie przetestowała swój pierwszy procesor graficzny Fenghua No. 1, opracowany w całości własnym sumptem. Za kartę graficzną opartą o to GPU odpowiada zaś Innosilicon.
Fenghua No. 1 wydaje się wielochipletowym GPU z podsystemem pamięci GDDR6X, który obsługuje wszystkie nowoczesne (i starsze) interfejsy programowania aplikacji dla grafiki i obliczeń, w tym DirectX, Vulkan, OpenGL, OpenCL, a nawet OpenGL ES. Może również współpracować z systemami Android, Linux i Windows. Układ wykorzystuje interfejs PCIe 4.0 do łączenia się z hostem i może wyświetlać grafikę za pomocą interfejsów DisplayPort, eDP 1.4 i HDMI 2.1, jak najlepsze współczesne karty graficzne.
Xindong nie ujawniło jeszcze wydajności tej karty, ale twierdzi, że przeznaczona jest ona do komputerów stacjonarnych, gier w chmurze, gier mobilnych w chmurze, desktopów Xinchuang i stacji roboczych. O ile raczej nie należy się tu obawiać profesjonalnego wykorzystania, ponieważ stosunkowo łatwo jest sprawić, by procesory GPU przetwarzały wybrane obciążenia w centrum danych, tak znacznie trudniej przystosować grafikę, by działała bezbłędnie w dziesiątkach gier i aplikacji używanych przez graczy w domu.
Co więcej, renderowanie z wykorzystaniem wielu GPU (co zapewne Xingdong ma na myśli przez zaimplementowanie wielochipletowego procesora graficznego) jest bardzo trudne w dzisiejszych grach i technikach renderowania. Nie bez przyczyny ani AMD, ani NVIDIA nie obsługują technologii CrossFireX i SLI w swoich najnowszych kartach graficznych. Obecnie nie mamy pojęcia, czy procesor graficzny Xindong Fenghua będzie realnym konkurentem dla Radeonów i GeForce. Tak czy inaczej, przynajmniej pojawił się jeszcze jeden rywal (oprócz Intela, Phytium, Zhaoxina i wielu innych, którzy projektują grafiki dla centrów danych i procesory graficzne HPC) dla tych dwóch gigantów. Należy jednak zauważyć, że Fenghua No. 1 nie jest pierwszą customową grafiką zaprojektowanym przez kontraktowego producenta Innosilicon. W zeszłym roku firma zademonstrowała procesor graficzny dla centrum danych i wiemy również, że odpowiada kilka akceleratorów do kopania Ethereum.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Xindong Fenghua to chińska grafika, która rzuca wyzwanie AMD i NVIDII