YouTube przygotowuje funkcję, która pozwoli lepiej dopasować treści na stronie


YouTube przygotowuje funkcję, która pozwoli lepiej dopasować treści na stronie

YouTube to ogromnie popularna platforma, z której każdego dnia korzysta miliony użytkowników. Za prezentowanie proponowanych treści na stronie odpowiada algorytm. To on decyduje, co pojawia się na stronie głównej i bazuje na tym, co oglądaliśmy wcześniej. Narzędzie to od dawna budzi kontrowersje.

Nie raz zdarza się, że system zaproponuje filmy, które niekoniecznie nas interesują. Może to prowadzić do sytuacji, w której strona główna pełna jest treści o tematyce, którą tylko chwilowo się zainteresowaliśmy – na przykład po obejrzeniu paru filmów o Marvelu. Natomiast YouTube zaczyna nas wręcz katować filmami o tej tematyce. Google zdaje sobie z tego sprawę, dlatego opracowało specjalne rozwiązanie, które ma temu zapobiec.

Większa kontrola rekomendacji na YouTube

YouTube zyskuje chatbota AI, który pozwala użytkownikom lepiej kontrolować rekomendacje na stronie głównej. Funkcja o nazwie "Twój spersonalizowany kanał" umożliwia bezpośrednie dostosowanie treści, które chcemy widzieć. Po kliknięciu w przycisk na stronie głównej "Twój spersonalizowany kanał", możemy wpisać proste zapytanie, takie jak "Chcę widzieć więcej filmów o WWE", a algorytm zaktualizuje feed na podstawie podanych preferencji.

YouTube

Funkcja ta na razie pozostaje w fazie testów, więc korzystają z niej wybrane osoby. Nie wiadomo, kiedy zostanie udostępniona wszystkim użytkownikom YouTube. Możliwość personalizacji feedu za pomocą prostych poleceń jest dużym krokiem w stronę większej wygody. Jednak pojawiają się obawy związane z prywatnością. Nie brak opinii, iż Google może wykorzystać podane dane do trenowania swoich modeli AI. 

Inne platformy również stawiają na AI

YouTube nie jest pierwszą platformą, która wprowadza rozwiązania bazujące na AI do personalizacji treści. Elon Musk zapowiedział jakiś czas temu, iż użytkownicy X będą mogli dostosować swoje feedy za pomocą chatbota AI Grok. Z kolei Instagram testuje opcje, które pozwolą modyfikować algorytm, dodając lub usuwając tematy, które nas nie interesują.

Zawsze jest to postęp, ale oczywiście nie każdy użytkownik będzie ze zmian zadowolony i pojawi się grupa, która będzie zastanawiać się czy Google nie ternuje AI z wykorzystaniem ich danych.

Zmiany na YouTube w ostatnich latach

YouTube już od kilku lat wprowadza różne opcje umożliwiające użytkownikom większą kontrolę nad treściami, które im się pokazują. Próby personalizacji feedu były podejmowane przez system, który pytał użytkowników o ich preferencje, czy to dotyczące konkretnych tematów, czy też oceny wybranych filmów. Co więcej, YouTube wprowadził także możliwość usunięcia wyskakujących okienek typu "subskrybuj kanał" lub "obejrzyj kolejny film".

Platforma chce być komunikatorem

Tymczasem YouTube nie chce być już jedynie platformą z filmami czy shortsami, ale także komunikatorem. Serwis ruszył z testami funkcji pozwalającej na wysyłanie wiadomości bezpośrednio w aplikacji. W ramach eksperymentu przewidziano również możliwość przeglądania konwersacji w zakładce Wiadomości, dostępnej po dotknięciu ikony dzwonka powiadomień. Na razie całość jest w fazie beta, a zaproszeni do niej zostali użytkownicy z Irlandii oraz Polski.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

YouTube przygotowuje funkcję, która pozwoli lepiej dopasować treści na stronie
 0