Silent Hill - historia przerażającej serii, która powraca

Silent Hill - historia przerażającej serii, która powraca

Silent Hill ukazywało się jako niepozorny, łatwy do przeoczenia tytuł, dla fanów gatunku, który w zasadzie dopiero wypracowywał swoją tożsamość. Dzięki grafice 3D, która zaczęła dominować w grach, w połowie lat 90. twórcy szybko zaczęli eksperymentować z horrorami i innymi grami zawierającymi „dorosłe” sceny. I tak jak Resident Evil i Alone in the Dark otworzyły główne drzwi gatunku, tak Silent Hill postanowiło pójść inną drogą. Jak się okazało, bardzo skuteczną.

Cała historia przeklętego miasteczka sięga XIX wieku oraz zła, które od zawsze w nim krążyło i ściągało do niego kolejnych nieszczęśników. Jeśli jednak chcemy poznać losy Cichego Wzgórza chronologicznie, według fabuły gier, to pierwszym tytułem powinno być Silent Hill: Origins. I właśnie w ten sposób przebiegniemy się tutaj po serii - tak, by każdy fan poznawania fabuł wiedział, w jakiej kolejności poznać ją najlepiej. Przy tytule, w nawiasach, podane są daty pierwszej premiery i oryginalne platformy, na których ukazał się dany tytuł - ułożyłem je jednak zgodnie z tym jakim roku dzieje się ich akcja:

Silent Hill Origins (2007 - PS2, PSP)

Gra opowiada historię Travisa Grady'ego, kierowcy ciężarówki, który przypadkowo trafia do Silent Hill. Jest 1976 rok, a my próbujemy wyjaśnić tajemnicze wydarzenia po uratowaniu dziewczynki z płonącego budynku. Dziewczynka okazuje się być Alessą, córką Dahli Gillespie, liderki kultu znanego jako The Order. Dahlia planuje wykorzystać Alessę do „narodzin boga", co związane jest z krwawym rytuałem.

Travis, zmagając się z własnymi traumami, staje się kluczową postacią w walce z siłami nadprzyrodzonymi. Udaje mu się przerwać rytuał i uwolnić część duszy Alessy, która przybiera postać niemowlęcia. Dziecko zostaje później znalezione i adoptowane przez Harry'ego Masona i jego żonę, otrzymując imię Cheryl. Gra łączy eksplorację, rozwiązywanie zagadek i walkę z przerażającymi potworami, oferując psychologiczne napięcie, z którego zasłynęła seria. 

Silent Hill (1999 - PSX)

Pierwsza odsłona kultowego cyklu, akcja produkcji przenosi nas do 1983 roku. Gra opowiada historię Harry'ego Masona, który wyrusza na poszukiwanie swojej adoptowanej córki, Cheryl, w miasteczku Silent Hill. Cheryl zostaje wciągnięta w mroczne plany kultu, którym wciąż kieruje Dahlia Gillespie, która nadal próbuje doprowadzić do narodzin demonicznego bóstwa.

Harry staje przed wyzwaniem pokonania nadprzyrodzonych sił i przerażających potworów, które nawiedzają miasto, zmieniając je na jego oczach. Plan Dahli początkowo się udaje, jednak Harry pokonuje przywołaną przez nią istotę. Alessa reinkarnuje się jako niemowlę, które Harry przygarnia i nadaje imię Heather. Gra łączy elementy eksploracji, rozwiązywania zagadek i walki, oferując graczom psychologiczne napięcie i mroczną atmosferę, którą budowano poprzez oszczędne, trzeszczące dźwięki i mgłę spowijającą ulice miasta. Silent Hill stało się kamieniem milowym w gatunku horrorów, redefiniując podejście do narracji w tym gatunku.

Silent Hill 2 (2001 - PS2; Remake w 2024)

Druga numerowana odsłona skupia się na emocjach postaci, dobitnie przedstawiając miasteczko Silent Hill jako limbo, ściągające do siebie najbardziej zachwiane, niemogące znaleźć spokoju w prawdziwym świecie jednostki. Gra opowiada historię Jamesa Sunderlanda, który otrzymuje tajemniczy list od swojej zmarłej trzy lata wcześniej żony, Mary. W liście Mary informuje, że czeka na niego w ich "specjalnym miejscu", zdeterminowany, by odkryć prawdę, James wyrusza w drogę.

Podczas eksploracji Silent Hill James spotyka wiele postaci, jednak najwięcej uwagi skupia na Marii, kobiecie łudząco podobnej do Mary, ale o zupełnie innej osobowości. W miarę postępów w grze James odkrywa bolesną prawdę o śmierci swojej żony i zmaga się z własnymi demonami. Do dziś SH2 jest pomnikowym dziełem w swym gatunku i stanowi wzór dla każdej nowej produkcji. Dzięki unikalnemu podejściu do psychologii postaci i symboliki, produkcja zdobyła uznanie jako jedno z najlepszych dzieł w historii gier wideo. To kiedy się dzieje jest jednak zagadką - jedne źródła mówią bowiem o 1993 roku, inne o latach 80. Warto także zwrócić uwagę na Remake od polskiej ekipy Bloober, który w udany sposób unowocześnił tego klasyka.

Silent Hill 3 (2003 - PS2, PC)

Akcja gry rozgrywa się siedemnaście lat po wydarzeniach z Silent Hill (czyli jest rok 2000) i skupia się na Heather Mason, adoptowanej córce Harry'ego. Historia rozpoczyna się, gdy Heather budzi się z koszmaru w restauracji w centrum handlowym. Po krótkiej rozmowie telefonicznej z ojcem zostaje zaczepiona przez tajemniczego detektywa Douglasa Cartlanda, wynajętego przez kult "The Order", aby ją odnaleźć.

Po powrocie do domu Heather odkrywa, że jej ojciec został zamordowany. Zdeterminowana, by dowiedzieć się co, się naprawdę wydarzyło, wyrusza do Silent Hill, gdzie musi zmierzyć się ze swym strachem, makabrą i mrocznymi tajemnicami. W trakcie swojej podróży Heather odkrywa prawdę o swoim pochodzeniu i rolę, jaką ma odegrać w planach kultu. To jeden z najbardziej pamiętnych tytułów w serii, wciąż robiący wrażenie oprawą graficzną.

Silent Hill 4: The Room (2004 - PS2)

Po finale sagi Masonów poznajemy Henry’ego Townshenda, mieszkańca apartamentu w South Ashfield, który odkrywa tajemniczy otwór w ścianie swojej łazienki. Otwór ten prowadzi do innych wymiarów, pełnych mrocznych tajemnic i przerażających stworzeń. Henry musi rozwikłać zagadkę swojego mieszkania, które staje się dla niego zarówno schronieniem, jak i więzieniem.

Antagonistą jest tu duch Waltera Sullivana, seryjnego mordercy, który planuje przeprowadzenie rytuału obejmującego dwadzieścia jeden morderstw w apartamencie. W trakcie gry Henry spotyka sojuszników, którzy pomagają mu w walce z nadprzyrodzonymi siłami. Silent Hill 4: The Room wyróżnia się unikalnym podejściem do narracji i rozgrywki, koncentrując się na klaustrofobicznej atmosferze. To udane rozwinięcie mitologii serii i próba popchnięcia jej w nowym kierunku. Akcja gry dzieje się w 2001 roku.

Slient Hill: Downpour (2012 - PS3, X360)

Silent Hill: Downpour wprowadza nową historię, niezwiązaną bezpośrednio z poprzednimi częściami. Głównym bohaterem jest Murphy Pendleton, więzień, który po wypadku policyjnego konwoju trafia do miasteczka Silent Hill. W trakcie swojej podróży Murphy zmaga się z własnymi wewnętrznymi demonami, odkrywając mroczne sekrety zarówno miasta, jak i swojej przeszłości. Gra do znanego od lat systemu przygodówki wprowadza nowe mechaniki, takie jak dynamiczne zmiany pogody, które wpływają na atmosferę i poziom trudności. Murphy musi stawić czoła przerażającym potworom, a także podejmować moralne decyzje, które kształtują zakończenie gry. To opowieść o odkupieniu i walce z przeszłością, która pozostawia graczy z pytaniami o naturę winy i przebaczenia. Akcja gry przypada na 2003 rok.

Silent Hill: Homecoming (2009 - PC, PS3, X360)

Ten tytuł to ciekawa wariacja, która zaprasza graczy do mrocznej historii miasteczka przypominającego Silent Hill - Shepherd's Glen. Bohaterem jest Alex Shepherd, weteran wojenny, który wraca do rodzinnej miejscowości, by odkryć, że spowija ją tajemnicza mgła, a wielu jego sąsiadów zniknęło. Alex rozpoczyna poszukiwania swojego młodszego brata, Josha, co prowadzi go do odkrycia kolejnych, makabrycznych odkryć. Alex dowiaduje się, że Shepherd's Glen skrywa przerażającą tradycję: co pięćdziesiąt lat cztery rodziny założycieli muszą złożyć w ofierze jedno ze swoich dzieci, aby uspokoić bóstwo czczone przez kult.  Napędza to dalsze, koszmarne wydarzenia opowieści. To historia o rodzinie, winie i odkupieniu, która rozwija mitologię serii. Jej akcja przypada na 2007 rok.

Silent Hill: Shattered Memories (2009 - Wii)

Silent Hill: Shattered Memories stanowi reinterpretację pierwszej części, odcinając się tym samym od linii czasowej dotychczasowych gier. Akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości, niezwiązanej z wydarzeniami z poprzednich odsłon. Gracz ponownie wciela się w Harry'ego Masona, który po wypadku samochodowym budzi się i odkrywa, że jego córka Cheryl zniknęła. Poszukiwania prowadzą go przez mroczne zakątki Silent Hill oraz jego alternatywny wymiar, wypełniony niepokojącymi widokami. Gra wyróżnia się podejściem do narracji, w którym decyzje gracza wpływają na rozwój fabuły i charakterystykę postaci. W trakcie rozgrywki Harry odkrywa bolesną prawdę - okazuje się, że zginął w wypadku samochodowym w 1990 roku, a cała opowieść jest próbą Cheryl pogodzenia się ze stratą ojca. To unikalne spojrzenie na wielki klasyk z PlayStation także poprzez to, że akcja opowieści dzieje się w 2008 roku (a nie w 1983, jak w oryginale).

Ciche Wzgórza czasu

W tym miejscu urywa się historia Silent Hill - serii, która poprzez unikalny sposób budowy napięcia, za pomocą dźwięków otoczenia i zagrożeniu kryjącym się we mgle, stała się kultowa. Konami przez lata „starań” rozdrobniło jednak ten potencjał (wraz z takimi markami jak Metal Gear Solid i Pro Evolution Soccer), jednak obecnie jest iskierka nadziei, że cykl powróci na szczyty. Dzięki zeszłorocznemu remake’owi Silent Hill 2 marka dotarła do nowego pokolenia graczy. Zapowiedź Silent Hill f, które ma być zupełnie nowym spojrzeniem na dotychczasowe horrory firmy, także napawa optymizmem.

Poza powyższą historią przeklętego miasteczka (a raczej miasteczek) warto dodać, że miała one kilka mniej ciekawych eksperymentów jak odsłona z PS Vita - Silent Hill: Book of Memories będąca dungeon crawlerem, interaktywny komiks Silent Hill 2 na Game Boya Advance (wydany tylko w Japonii), czy też wersję mobilna albo przeznaczona na… automaty. Wszystkie te „dzieła” były jednak próbą wydojenia serii zamiast faktycznego jej rozwoju. Po wielu latach milczenia dobrze jednak wiedzieć, że o Silent Hill znów robi się głośno. To cały czas jedne z najlepszych, najciekawszych przygodówek, jakie można poznać - o ile jest się w stanie zapanować nad strachem.

Obserwuj nas w Google News

Tagi

Gaming

Pokaż / Dodaj komentarze do: Silent Hill - historia przerażającej serii, która powraca

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł