Znajdujesz się w sekcji Blogosfera. Zamieszczone tutaj materiały zostały opracowane przez użytkowników serwisu, bądź są owocem samodzielnej pracy redaktorów. Redakcja ITHardware nie ponosi odpowiedzialności za treść poniższej publikacji.

Ile faktycznego 4K daje Xbox One X? Rozdzielczości oraz klatkaż w grach

Ile faktycznego 4K daje Xbox One X? Rozdzielczości oraz klatkaż w grach

Zapowiadając konsolę Xbox One X, techniczne wzmocniony wariant Xboksa One, przedstawiciele Microsoftu z uporem maniaka mówili o doświadczeniu "prawdziwego 4K". Cóż, wszyscy twardo stąpający po ziemi, a szczególnie mający doświadczenie wyrobione w obcowaniu z PC-tami już wtedy powinni wyrobić sobie stosowną opinię. Karta graficzna zastosowana w rzeczonym urządzeniu, niestandardowa konstrukcja AMD z 40 blokami obliczeniowymi CU o taktowaniu 1172 MHz, a także 12 GB współdzielonej pamięci GDDR5 na 384-bitowym interfejsie jak na realia konsolowe niewątpliwie robią wrażenie. Tym niemniej na tle takiego GeForce'a GTX 1080 Ti, akceleratora faktycznie zdatnego do rozgrywki w rozdzielczości Ultra HD, wciąż wypadają dość blado. Ale to tylko teoria, która nad wyraz często bywa złudna. Dlatego też, kiedy już Xbox One X wraz z pierwszymi usprawnionymi grami zagościł na sklepowych półkach, postanowiłem zebrać garść informacji o specyfice działania najgłośniejszych produkcji, odpowiadając tym samym na pytanie o to, ile faktycznego 4K daje najnowsza konsola amerykańskiej korporacji. Nie przedłużając, czas zabrać się za analizę kilku kluczowych i popularnych pozycji. Oczywiście przedstawione przykłady nie są wszystkimi, wszak na dzień dzisiejszy zapowiedziano usprawnienie blisko 70 produkcji, a do tego dochodzą tytuły wydawane w przyszłości. Starałem się jednak wyselekcjonować najświeższe i najbardziej pożądane pozycje - przez graczy w Polsce, dodam.

 

Assassin's Creed: Origins

Na pierwszy ogień idzie Assassin's Creed: Origins, który w tej odsłonie wyewoluował z typowej skradanki w stronę gry akcji z elementami RPG. Pierwotnie w kontekście wydania na Xboksa One X mówiono o szachownicowym 4K, ale ostatecznie deweloper zdecydował się na rozdzielczość dynamiczną, która oscyluje w przedziale od 3584 x 2016 pikseli do 1656p. Produkcja wspiera szeroki zakres dynamiki, celując jednocześnie w płynność na poziomie 30 kl./s. Spadki poniżej tej wartości są raczej sporadyczne, jednak występują z pewną powtarzalnością. Tym samym nie jest to najbardziej wdzięczny przykład wykorzystania mocy obliczeniowej najnowszej konsoli Microsoftu. Warto jednak zwrócić uwagę, iż nawet najniższa rozdzielczość osiągana na Xboksie One X jest wyższa od szczytowych osiągnięć PlayStation 4 Pro w tej kwestii, a więc 2816 x 1584 pikseli.

 

Call of Duty: WWII

Militarna strzelanina z pierwszoosobową kamerą, wywodząca się z niezwykle popularnej serii Call of Duty, która po wielu latach przerwy powróciła do klimatów II Wojny Światowej, na Xboksie One X korzysta z rozdzielczości dynamicznej przy docelowym frame rate równym 60 kl./s. W zależności od obciążenia rozdzielczość renderowania waha się od 1920 x 2160 do 3840 x 2160 pikseli, choć sporadycznie zdarzają się nawet spadki do 1430 x 2160 pikseli. Ramki generowane w rozdzielczości niższej od natywnego 4K skalowane są poprzez rekonstrukcję, co w przypadku statycznego obrazu daje efekt bliski 4K, ale w ruchu może prowadzić do rozmyć i powidoków, zwłaszcza wzdłuż krawędzi. Szczęśliwie dla dewelopera produkcja zdaje się dobrze trzymać narzucony klatkaż. Spadki poniżej 60 kl./s przytrafiają się sporadycznie i są nie większe niż 2 - 3 kl./s.

 

FIFA 18

Najpopularniejszy na świecie symulator gry w piłkę nożną, FIFA od EA Sports, nie jest tytułem przesadnie wymagającym, wszak już na PlayStation 4 Pro chodzi w rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli i 60 kl./s z szerokim zakresem dynamiki. Wyjątkiem są powtórki rozgrywanych akcji, wyświetlane w 30 kl./s. Wersja na Xbox One X niestety nie wprowadza żadnych poprawek w tej materii. Jedyne, co marginalnie zwiększono względem wydania na konkurencyjną konsolę, to zasięg rysowania trawy. Ogólnie rzecz biorąc, FIFA 18 w wersji dla urządzenia Microsoftu w lwiej części pokrywa się z wydaniem dla komputerów osobistych. Różnice, poza wspomnianym już frame rate w powtórkach, ograniczają się do rodzaju wygładzania krawędzi. Użytkownicy PC-tów mogą bowiem skorzystać z MSAA, natomiast konsolom przypada sprzętowo lżejsze rozwiązanie postprodukcyjne. 

 

Forza Motorsport 7

Quasi-symulacyjna Forza Motorsport 7 wprawdzie obok wersji na Xboksa One ma również kompilację PC-tową, ale nikt nie ukrywa, iż to konsola jest tutaj sprzętem docelowym. Microsoft używał tego tytułu chcąc zaprezentować możliwości modelu Xbox One X. I trudno się temu dziwić. Gra renderowana jest w stałej rozdzielczości równej 3840 x 2160 pikseli z HDR i pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi typu EQAA (Enhanced Quality Anti-Aliasing), które jest autorską wariacją AMD na temat popularnego i niezwykle efektywnego MSAA, a frame rate właściwie ani na moment nie spada poniżej 60 kl./s. W tym przypadku kompilacja dla Xboksa One X, pomijając inną metodę wygładzania krawędzi, jest całkowicie ekwiwalentna wersji PC-towej - a ta do odpalenia przy zbliżonych ustawieniach jakości obrazu i płynności wymaga co najmniej GeForce'a GTX 1070.

 

Gears of War 4

Trzecioosobowe Gears of War 4 jest kolejną grą Microsoftu w zestawieniu, a zarazem kolejnym pokazem możliwości Xboksa One X. Gra ma dwa tryby działania - 4K30 oraz 1080p60. W obydwu trybach deklarowana rozdzielczość pokrywa się z faktyczną i wykorzystywane jest wygładzanie krawędzi typu TAA, a dodatkowo włączyć możemy szeroki zakres dynamiki. Wiele osób wskazuje na produkcję studia The Coalition jako najlepszy przykład implementacji HDR. Jedynym istotnym uchybieniem jest fakt, iż 60 kl./s przy rozdzielczości Full HD to tak naprawdę od 45 do 60 kl./s. Nie zmienia to jednak najistotniejszego. Zgodnie z zapowiedziami producenta, na ekranie telewizora możemy doświadczyć prawdziwego 4K bez jakichkolwiek sztuczek technologicznych związanych ze skalowaniem. Co więcej, z wersji PC-towej przeniesiono tekstury o wysokiej rozdzielczości.

 

Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians jest ostatnim w zestawieniu tytułem pochodzącym bezpośrednio od Microsoftu, a jednocześnie jedynym niedostępnym na PC-tach. Produkcja korzysta z rozdzielczości dynamicznej sięgającej 4K, ale tylko w najmniej wymagających momentach i celuje w 60 kl./s. Efektywnie, podczas gry zobaczymy m.in. 2816 x 1584 czy 3360 x 1890 pikseli na ekranie. Za to płynność animacji stale utrzymuje oczekiwany poziom, pomijając chwilowe spadki w momencie doczytywania danych z dysku twardego. Tak czy inaczej, upgrade należy określić mianem szczególnie istotnego. Jak pamiętamy, na oryginalnym Xboksie One rozdzielczość renderowania w Halo 5: Guardians również była dynamiczna, tyle tylko, że potrafiła spadać nawet do 1152 x 810 pikseli, co czyniło obraz wyjątkowo nieostrym, wręcz rozmytym i zacierało dużą część przewidzianych przez dewelopera detali.

 

Wolfenstein II: The New Colossus

Najświeższy shooter Bethesdy, Wolfenstein II: The New Colossus, jest o tyle ciekawy, iż na klasycznym Xboksie One wygląda po prostu fatalnie, notując spadki rozdzielczości aż do 1000 x 800 pikseli. Tymczasem Xbox One X zapewnia szeroką gamę rozdzielczości od 2688 x 1512 pikseli aż do pełnego 4K, czyli 3840 x 2160 pikseli. Skalowanie odbywa się jednak typowo, a więc przez prostolinijne rozciągnięcie, a dodatkowo docelowy target 60 kl./s trzymany jest z różnym skutkiem. Spadki do poziomu 55 - 56 kl./s nie są tutaj niczym nadzwyczajnym. Summa summarum, obserwujemy istotną poprawę względem poprzednich modeli konsoli, ale też doświadczenie dalekie od ideału. Szkoda, bo Doom korzystający z tego samego silnika, id Tech 6, prezentował na konsolach bardzo wysoki poziom, zwłaszcza jeśli chodzi o klatkaż i jego utrzymanie.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ile faktycznego 4K daje Xbox One X? Rozdzielczości oraz klatkaż w grach

 0