70mai ma w zwyczaju wypuszczać coraz to bardziej zaawansowane wideorejestratory, zarówno w segmencie budżetowym, jak i średnim czy hi-endowym. Wcześniej mieliśmy przyjemność przetestować następcę dla jednej z najbardziej popularnych kamerek na rynku, czyli model 70mai 3, który w cenie do 300 zł okazał się być naprawdę dobrym, podstawowym wideorejestratorem do jazdy dziennej. Dziś natomiast na tapet wrzuciliśmy znacznie bardziej rozbudowany sprzęt, następce dla legendarnego już A500s, a dokładnie A510. Co potrafi i czy warto w niego zainwestować?
70mai A510 - Specyfikacja i funkcje
70mai A510 to jak już wspomnieliśmy następca A500. Literka S w nazwie to natomiast Set, czyli tak naprawdę zestaw dwóch kamer (przednia i tylna). W nowym modelu znajdziemy usprawniony sensor Sony Starvis 2 IMX675, który jest zdolny do nagrywania wideo w rozdzielczości 2592 x 1944 w trybie 4:3 i płynności 30 klatek na sekundę, w rozdzielczości QHD w trybie 16:9 (2560 x 1440 pikseli) i płynności 30 klatek na sekundę oraz oferuje to, za co wszyscy kochamy nieco bardziej zaawansowane modele wideorejestratorów, czyli nagrywanie w Full HD przy zachowaniu płynności na poziomie 60 klatek na sekundę.
Ten ostatni tryb sprawdza się wyśmienicie i jeśli podróżujecie z nieco wyższymi prędkościami, na przykład 90 km/h czy tym bardziej 120 km/h, warto korzystać właśnie z niego. Im większa liczba klatek, tym więcej obrazów jesteśmy w stanie zmieścić w danym czasie nagrywania i tym większa szansa, że uchwycone zostaną szczegóły, na których nam zależy – na przykład tablice rejestracyjne, które w wielu przypadkach w domyślnym trybie 25/30 FPS mogą być zamazane.
Sony Starvis 2 IMX675, to względem poprzednika IMX335 znacząca poprawa, a ten sensor znajdziemy właśnie w nieco starszym modelu A500. Według producenta, możliwość obrazowania przy słabym oświetleniu wzrosła względem drugiego sensora aż o 90% i choć ciężko to potwierdzić, wszystko tak naprawdę zależy od nagrań i jakości, o których opowiemy w dalszej części artykułu. W założeniu 70mai A510 ma radzić sobie znacznie lepiej od poprzednika w słabych warunkach oświetleniowych. Do tego przyczynia się również algorytm 70mai Night Owl Vision, mający za zadanie czuwać nad ekspozycją i redukować zaszumienie, czyli jest po prostu takim trybem nocnym.
Specyfikacja 70mai A510
- Rozdzielczość: 2592*1944 (4:3); 2560*1440 (16:9), 1920x1080 (16:9)
- Ilość klatek na sekundę: 30 FPS w trybie 1944p i 1440p, 60 FPS w trybie 1080p, 25 FPS dla kamery tylnej
- Technologia HDR i STARVIS 2
- Kąt pola widzenia: 140 stopni
- Wyświetlacz: 2" IPS
- Przetwornik obrazu: IMX675
- Przysłona: F1.8
- Tryb wyświetlania: Widok z kamery przedniej, Picture in picture (wymaga kamery tylnej)
- Łączność 4G: Tak (opcjonalnie)
- Język: TC/EN/RU/JA/KO/ES/PT/TH/PL/FR/DE/CS/RO/VI/HU/UK/ID/IT/PH
- Bateria: 500 mAh
- Nagrywanie dwukanałowe
- Time-laps - kamera przednia i tylna (jeśli jest podłączona)
- 24 godziny tryb parkingowy (wymaga modułu zasilania trybu parkingowego)
- Slot na kartę microSD
- Obsługuje karty o pojemnościach 32 GB - 256 GB
- Wbudowany GPS
- ADAS
- Dedykowana aplikacja
W A510 znajdziemy tryb PiP (Picture in Picture), czyli podgląd wideo z dwóch kamer jednocześnie, a także zintegrowany system łączności 4G, który jest wykorzystywany do wysyłania powiadomień o zdarzeniach, transmisji na żywo w podglądzie czy nawet do lokalizacji i śledzenia trasy naszego samochodu. Do działania tego trybu jest potrzebny jednak dodatkowy moduł i jest on sprzedawany oddzielnie.
Kamera oferuje dodatkowo tryb parkingowy z wykrywaniem kolizji (możemy wybrać w aplikacji trzy ustawienia wykrywania), za pomocą którego automatycznie uruchomi nagrywanie 30-sekundowego klipu, a także nagrywanie poklatkowe. To drugie rejestruje wideo w płynności 1 FPS, czyli nie musimy się martwić o miejsce na karcie pamięci. Rzecz jasna do obu tych trybów jest wymagany zestaw zasilający UP03 lub wspomniany wcześniej 4G UP04 i jest on sprzedawany oddzielnie.
Ciekawostką jest tutaj również funkcja asystenta drogowego ADAS, którego znają zapewne fani marki i użytkownicy wideorejestratorów 70mai. ADAS ma za zadanie ostrzegać kierowcę o problemach związanych z bezpieczeństwem i potrafi rozpoznać opuszczenie pasa ruchu czy powiadomić o potencjalnej kolizji.
Nie zabrakło również wbudowanego modułu GPS. Ten wykorzystać można podczas analizy trasy w aplikacji 70mai na smartfonie, dostępny jest zarówno na Androida, jak i iOS. Rejestruje szczegóły podróży, czas, współrzędne i prędkość, co, nie da się ukryć, nie jest już jedynie ciekawostką, bo w razie zdarzenia możemy potwierdzić służbom, że jechaliśmy wówczas przepisowo.
70mai A510 - Budowa i instalacja
70mai A510 to zestaw dwóch kamerek. Obie możemy zamontować na szybie przy pomocy taśmy i folii elektrostatycznej, więc żadnych pozostałości po kleju czy innych przyssawek tu nie uświadczymy. Sprzęt można zabrać w każdej chwili do domu czy innego samochodu, ponieważ w pudełku znajdziemy aż cztery takie folie – po dwie na każdą kamerkę.
Główna kamera to znana już konstrukcja, na przykład z A500s. Mamy zatem do dyspozycji czytelny, 2-calowy wyświetlacz LCD w kolorze oraz pełny pakiet opisanych przycisków. Wybrać możemy język polski i oprócz typowego tłumaczenia menu, taki język jest również w powiadomieniach głosowych i alertach. Główny przycisk służy do włączania lub wyłączania, a cztery mniejsze do nawigacji. Z prawej strony wideorejestratora znajdziemy slot na kartę pamięci microSD, gniazdo USB-C do zasilania oraz port AV, do podłączenia kamery tylnej. Przewód jest na tyle długi, że wystarczy nawet dla "kombiaka", czy S klasy w Longu – ma 5 metrów. Producent dorzuca oczywiście do zestawu "łyżkę" do podważania, żebyśmy mogli ukryć przewody w podsufitce.
Ze względu na złącze USB-C, co samo w sobie jest dużym plusem, producent do zestawu dorzuca nie tylko przewód USB-C do USB-C, jakim posłużą się użytkownicy nowoczesnych samochodów, ale również USB-C do USB-A z dodatkowym modułem zasilającym do zapalniczki z dwoma portami USB-A. Praktycznie wszystkie metody zasilania sprzętu zostały tu uwzględnione.
Sama kamerka przednia jest dość niewielka i w każdej chwili możemy ukryć ją za lusterkiem wstecznym. Tylna kamerka jest jeszcze mniejsza i też nie zasłania widoku. Po prostu, A510 to kompaktowy zestaw.
Kamerkę uruchamiamy przy pomocy standardowych etapów. Wrzucamy kartę microSD, włączamy sprzęt, ściągamy aplikację na smartfona i postępujemy według kroków, jakie wyświetlane są zarówno na smartfonie, jak i wyświetlaczu wideorejestratora. Sprzęt poprosi nas o sformatowanie nośnika danych i włączeniu Hotspota Wi-Fi w celu połączenia się ze smartfonem. Po odpowiednim sparowaniu, kamerką możemy zarządzać z poziomu naszego telefonu. Z poziomu telefonu również możemy dodać odpowiedni moduł 4G (jeśli dokupimy takowy osobno).
Aplikacja 70mai
W aplikacji znajdziemy wszystko to, czego potrzebujemy. Znalazł się tu główny podgląd, który możemy rozszerzać na pełnym ekranie, format kodowania wideo, rozdzielczość zapisu (2592 x 1944 z HDR, 2560 x 1440 z HDR i 1920 x 1080 60 FPS), czas trwania klipu (1-3 min.), opcja związana z usuwaniem mgły, informacja o prędkości, znak wodny oraz funkcje związane z bezpieczeństwem i trybem parkowania, inteligentną podróżą i ADAS, ustawieniami dźwięku i ustawieniami systemowymi. Tutaj będziemy również w stanie sformatować kartę pamięci, jeśli coś ulegnie uszkodzeniu.
Na głównym pulpicie znalazło się również miejsce dla albumu. Wszystkie zapisane klipy i zdjęcia są skatalogowane ze względu na nazwę funkcji, czyli wszystkie filmy, wideo awaryjne, nadzór parkowania, wideo poklatkowe oraz zdjęcia. Wszystkie media możemy w każdej chwili pobrać na naszego smartfona. Co ciekawe, wszystkie klipy na karcie pamięci są pogrupowane również ze względu na rodzaj kamery - folder F (front) to kamera przednia, a B (Back) to kamera tylna. Materiały rejestrowane w tym samym momencie mają identyczną nazwę, różniącą się literką. Jest to zorganizowane naprawdę dobrze.
70mai A510 - jakość nagrań
Uwaga! Kompresja tworzonego wideo w serwisie Youtube znacząco wpływa na ostateczną jakość wyświetlanego obrazu. Surowe materiały prosto z karty pamięci prezentują wyższą jakość.
Wideorejestrator 70mai A510 przetestowaliśmy z użyciem dwóch trybów – w rozdzielczości maksymalnej 2592 x 1944 30 FPS i Full HD 1920 x 1080 w 60 FPS. W obu wypadkach testowany model spisał się wyśmienicie w typowych, dziennych warunkach i to niezależnie od prędkości podróżnej, co zresztą widać na załączonych poniżej próbkach. Co ciekawe, nieźle spisuje się również kamerka tylna, bo nawet przy prędkościach ok. 100 km/h, przy stop klatce, jesteśmy w stanie wyodrębnić detale w postaci tablic rejestracyjnych. Warto tutaj wspomnieć, że rozdzielczość kamery tylnej to zawsze 1920 x 1080 pikseli z płynnością 25 klatek na sekundę, niezależnie od trybu nagrywania kamery przedniej.
Wyśmienicie prezentuje się tryb 60 FPS. Jasne, obniżona zostaje rozdzielczość wynikowa, bo taką płynność otrzymamy wyłącznie w Full HD (1920 x 1080), ale nie uświadczymy tutaj sztuczek z dublowaniem klatek. To najprawdziwsze 60 FPS jakie można otrzymać. Zweryfikowane zostało to przez nas przy analizie wideo klatka po klatce.
70mai A510 gorzej radzi sobie w nocy. W mieście przy standardowych prędkościach i oświetlonych drogach kamerka bardzo dobrze jednak radzi sobie z ekspozycją i kontrolowaniem zaszumienia. Ba, nawet poza miastem, w chyba najgorszych możliwych warunkach, czyli po zainstalowaniu w samochodzie z oświetleniem żarówkowym, A510 nie ma żadnych problemów z ogólną jakością wideo.
70mai A510 - Ocena i Opinia
70mai A510 to zestaw dwóch kamerek do samochodu, który świetnie spisze się w dzień i choć wydajność w nocnych warunkach oświetleniowych może nie być tak dobra, jak za dnia, bohater artykułu nie ma problemów z ogólną jakością wideo - nawet w nocy, poza miastem . Imponuje przede wszystkim trybem Full HD 60 FPS, którego nie znajdziemy w bardzo wielu modelach, choć i standardowa, bardzo wysoka zresztą rozdzielczość nagrywania pozwala wyodrębnić z kadru nawet najmniejsze detale w dobrych warunkach oświetleniowych.
Kamerka świetnie radzi sobie z ekspozycją. Po wjechaniu pod wiadukt, gdzie wiele modeli pokazuje swoją prawdziwą jakość, A510 nie tylko kontroluje prześwietlenie, ale w tym samym czasie radzi sobie z rejestracją detali w cieniu i co ciekawe, nawet na horyzoncie, gdzie znajdował się wyjazd spod wiaduktu z powrotem do oświetlenia dziennego. Ma w tym swój udział oczywiście wbudowany tryb szerokiego zakresu tonalnego HDR.
Dobrze wypada jakość ogólna. Kontrola zaszumienia i ekspozycji prezentują się naprawdę świetnie. W nocy, poza miastem, kamerka w trybie rozdzielczości 2.6k radzi sobie z nagrywaniem nawet słabo oświetlonych chmur. Żadna latarnia czy oświetlenie samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka nie są w stanie wyprowadzić wideorejestratora z równowagi. Czytelne pozostają również wszystkie znaki, zarówno przy światłach mijania, jak i drogowych. 70mai musi natomiast popracować jeszcze nad jakością nagrywania nocnego w kontekście tablic rejestracyjnych.
Tak czy owak, nie tylko ze względu na bardzo dobrą jakość nagrań w dzień i tryb 1080p60FPS, ale również mnogość funkcji związanych z aplikacją, GPSem i wsparciem dla 4G, jak najbardziej możemy ten model polecić. To znacznie bardziej rozbudowany wideorejestrator w porównaniu do modeli za 300-400 zł.
Ocena 70mai A510
70mai A510 - Opinia
70mai A510 - zalety:
- Jakość nagrań w dzień i w nocy
- Wysoka rozdzielczość
- Tryb 1080p 60FPS
- Zestaw dwóch kamer
- Kompaktowe wymiary
- Wiele przydatnych funkcji
- Aplikacja i Wi-Fi
- GPS
- Opcjonalny tryb parkingowy i łączność 4G
- Znakomity tryb HDR w dzień i w nocy
- Brak szumów w trybie nocnym
- Świetna kontrola ekspozycji w dzień i w nocy
70mai A510 - wady:
- Tablice rejestracyjne w nocnych warunkach pozostają nieczytelne
Pokaż / Dodaj komentarze do: Recenzja wideorejestratora 70mai A510. Wysoka rozdzielczość, płynność i znakomity HDR