Samochody NIO ET7 z akumulatorem ze stałym elektrolitem osiągają ponad 1000 km na jednym ładowaniu

Samochody NIO ET7 z akumulatorem ze stałym elektrolitem osiągają ponad 1000 km na jednym ładowaniu

Niezmiennie krytykowane za ograniczony zasięg, samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne, zwłaszcza dzięki postępowi w dziedzinie akumulatorów.

W ostatnich latach zaobserwowano wyraźny wzrost możliwości elektryków, co zostało udowodnione przez akumulator ze stałym elektrolitem zastosowany w modelu NIO ET7. Podczas rzeczywistych testów drogowych ten pojazd wielokrotnie przekraczał granicę 1000 km, pokazując imponujący postęp w tej dziedzinie. Mimo tych osiągnięć, ogólnie zasięgi elektrycznych aut pozostają nadal zdecydowanie krótsze w porównaniu do pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Chociaż elektryczne samochody mają zasadniczą zaletę możliwości ładowania w różnych miejscach i momentach, co eliminuje potrzebę pełnego naładowania na raz, problem zasięgu wciąż stanowi wyzwanie podczas długich podróży. Szczególnie przy wyższych prędkościach, zasięg elektrycznych pojazdów maleje znacznie szybciej niż ich spalinowych odpowiedników, co jest konsekwencją ich równomiernej wydajności w różnych warunkach jazdy.

Nio ET7 z akumulatorem 150 kWh osiąga 1070 km w wyzwaniu dotyczącym realnego zasięgu.

Należy też zauważyć, że w przypadku silników spalinowych różnice w zużyciu paliwa przy różnych prędkościach są znacznie mniejsze w porównaniu do samochodów elektrycznych. To zjawisko wynika z charakterystyki pracy silnika spalinowego, który jest mniej wydajny przy niższych prędkościach, co sprawia, że jego zużycie nie spada tak drastycznie jak w przypadku silnika elektrycznego. Dodatkowym utrudnieniem podczas długich podróży elektrycznym pojazdem jest czas potrzebny na ładowanie. W połączeniu z ograniczonym zasięgiem może to stanowić znaczny problem dla wielu kierowców.

Chiński producent samochodów elektrycznych, NIO, zdecydował się stanąć do walki z problemem krótkiego zasięgu pojazdów tego typu poprzez wprowadzenie gigantycznych baterii o pojemności 150 kWh. Nowy akumulator ze stałym elektrolitem, charakteryzujący się gęstością energii na poziomie 360 Wh/kg, stanowi przełomową innowację. Wersja 100 kWh akumulatora z tradycyjnymi ogniwami waży 555 kg, natomiast ta o pojemności 150 kWh, mimo zawierania połowy więcej energii, jest zaledwie o 20 kg cięższa, osiągając masę 575 kg.

Dyrektor generalny firmy, William Li, kilka miesięcy temu zaskoczył świat prezentując samochód, który zdołał pokonać dystans 1044 km na jednym ładowaniu, zachowując przy tym zapas energii na dodatkowe 30-35 km. Teraz, po przeprowadzeniu testów na trzech egzemplarzach samochodu ET7, produkowanych seryjnie od kwietnia tego roku, NIO udowodniło ponownie możliwość przejechania ponad 1000 km bez konieczności ładowania.

Pierwszy z testowanych pojazdów wyruszył z Kunming do Jiangxi, prezentując imponujące osiągi.

  • Przebyty dystans: 1070 km
  • Zużycie: 12,7 kWh/100 km
  • Czas jazdy: 12,8 godz
  • Czas całkowity: 15,9 godz
  • Średnia prędkość: 83,7 km/h
  • Prędkość maksymalna: 118 km/h
  • Temperatura 17,5 do 37°C
  • Obciążenie: 200 kg
  • Zmiana wysokości: -1875 m

To rzeczywiście imponujący wynik. Patrząc na fakt, że mamy do czynienia z 5-metrowym sedanem, zużycie energii na poziomie 12,7 kWh/100 km zasługuje na uznanie. Warto jednak zauważyć, że różnice wysokości terenu między punktem startowym a końcowym mogą mieć pewien wpływ na wynik. Warto również zwrócić uwagę na średnią prędkość podróży, która często okazuje się być znacznie niższa, niż mogłoby się wydawać.

Kolejny testowany pojazd wyruszył z Pekinu w kierunku Hefei.

  • Przebyty dystans: 1062 km
  • Zużycie: 13,0 kWh/100 km
  • Czas jazdy: 13,2 godziny
  • Czas całkowity: 15,3 godz
  • Średnia prędkość: 80,5 km/h
  • Prędkość maksymalna: 110 km/h
  • Temperatura 15,5 do 30°C
  • Obciążenie: 200 kg
  • Zmiana wysokości: +34 metry

Drugie auto osiągnęło nieco większe spalanie, choć średnio jeździło nieco wolniej. Ale pokazało też, że wysokość startu i miejsca docelowego nie uległa większym zmianom. Mimo to 13 kWh/100 km to doskonała wartość. Ostatni samochód pojechał z Szanghaju do Xiamen.

  • Przebyty dystans: 1046 km
  • Zużycie: 13,3 kWh/100 km
  • Czas jazdy: 13,1 godz
  • Czas całkowity: 15,2 godziny
  • Średnia prędkość: 79,9 km/h
  • Prędkość maksymalna: 120 km/h
  • Temperatura 18,5 do 29,5°C
  • Obciążenie: 200 kg
  • Zmiana wysokości: -3 metry

Ostatni samochód był także w stanie przejechać ponad 1000 km. Miał jednak najkrótszy zasięg, co zaskakujące, nawet przy najniższej średniej prędkości. Były to oczywiście trasy autostradowe, które generalnie nie są dobre dla samochodów elektrycznych, ale w praktyce jednak można się spodziewać zdecydowanie większego zużycia i znacznie krótszych zasięgów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Samochody NIO ET7 z akumulatorem ze stałym elektrolitem osiągają ponad 1000 km na jednym ładowaniu

 0