AMD pracuje nad wersją FSR opartą na AI, która będzie konkurować z DLSS i XeSS

AMD pracuje nad wersją FSR opartą na AI, która będzie konkurować z DLSS i XeSS

Technologia skalowania obrazu FSR od AMD do tej pory nie wykorzystywała sztucznej inteligencji, co okazało się mieczem obosiecznym w rywalizacji z DLSS od NVIDII i XeSS od Intela. Niedawny wywiad z dyrektorem technicznym AMD wskazuje, że firma planuje w 2024 r. gwałtownie zwrócić się w stronę AI, skupiając się na technice upscalingu gier.

AMD potwierdziło, że opracowuje metodę upscalingu obrazu w grach w oparciu o sztuczną inteligencję. Choć nie ujawniono na razie żadnych szczegółów, może to potencjalnie przybliżyć rozwiązanie firmy do DLSS od Zielonych. W wywiadzie dla podcastu No Priors dyrektor techniczny Mark Papermaster wyjaśnił, w jaki sposób AMD wdrożyło akcelerację sztucznej inteligencji w swoich produktach i planuje wprowadzić w tym roku nowe aplikacje, które będą z niej korzystać. „Umożliwiamy na gamingowych urządzeniach upscalowanie za pomocą sztucznej inteligencji, a rok 2024 będzie naprawdę istotny w kwestii implementacji” – powiedział.

AMD potwierdziło, że opracowuje metodę upscalingu obrazu w grach w oparciu o sztuczną inteligencję.

AMD FSR 2.0 zadebiutuje już jutro. Znamy pierwsze gry, które będą wspierać tę technologię

NVIDIA DLSS, Intel XeSS i AMD FSR pozwalają graczom renderować grę w niższej rozdzielczości, a następnie ją upscalować, co pozwala na zwiększenie wydajności, w założeniu z niewielką utratą jakości. Jednakże, podczas gdy DLSS i XeSS wykorzystują sztuczną inteligencję wspomaganą sprzętowo, FSR opiera się wyłącznie na informacjach przestrzennych i czasowych.

Brak sztucznej inteligencji w FSR ma zalety i wady. Chociaż DLSS i XeSS zwykle zapewniają doskonałą jakość obrazu przy mniejszej liczbie artefaktów, wymagają one konkretnego sprzętu, odpowiednio w postaci kart graficznych GeForce RTX i Intel Arc. Tymczasem FSR obsługuje wszystkie urządzenia do gier, w tym konsole i karty graficzne dowolnego producenta.

Wypowiedź Papermastera może wskazywać, że FSR już wkrótce będzie mogło zastosować sprzętową akcelerację AI w takich produktach jak procesory Ryzen, karty graficzne Radeon 7000 i ich następcy, co może znacząco poprawić jakość obrazu. Jednak AMD nie lubi blokować funkcjonalności do określonego sprzętu – co Papermaster powtórzył w podcaście – więc nie jest jasne, jak będzie to wyglądać w przypadku FSR bazującego na sztucznej inteligencji.

To i inne wydarzenia mogą otworzyć nowy etap w rywalizacji między technologiami upscalingu. Ich zakres wsparcia był dotychczas niespójny, a wiele gier obejmowało tylko jedną lub drugą technikę, szczególnie w momencie premiery.

Microsoft z kolei planuje także zaprezentowanie DirectSR na konferencji GDC 2024 jeszcze w tym miesiącu. Będzie to interfejsu API, który umożliwia twórcom gier wdrażanie wielu metod superrozdzielczości w ramach jednej bazy kodu. Dzięki temu zestawowi narzędzi dostępnych będzie więcej tytułów obsługujących wszystkie metody skalowania, dając użytkownikom więcej opcji w zależności od wybranego GPU.

Oczekuje się, że AMD wprowadzi na rynek jeszcze w tym roku karty graficzne RDNA 4 i procesory Zen 5, prawdopodobnie w postaci nowych grafik Radeon RX 8000, które według plotek będą skupiać się na sprzęcie ze średniej i budżetowej półki. Mniej wiadomo o Zen 5, czyli CPU Ryzen 9000.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD pracuje nad wersją FSR opartą na AI, która będzie konkurować z DLSS i XeSS

 0