AMD zaliczyło wpadkę. Okazuje się bowiem, że publikując nową wersję FidelityFX SDK 2.0, zawierającą obsługę FSR 4 oraz FSR 3.1.5 z generowaniem klatek, producent nieopatrznie umieścił w repozytorium GitHub pełny kod źródłowy FSR 4. Pliki zostały szybko usunięte, jednak zanim to nastąpiło, część użytkowników i mediów (w tym Videocardz) zdążyła wykonać zrzuty ekranu.
Analiza ujawnionych materiałów pokazała, że AMD eksperymentowało z dwiema wersjami FSR 4, czyli wersją opartą o FP8, przeznaczoną dla najnowszej architektury RDNA 4 oraz alternatywną odmianą wykorzystującą int8, która potencjalnie mogłaby działać na starszych układach RDNA 3. Różnica między tymi podejściami jest kluczowa. FP8 pozwala na większą precyzję obliczeń, co przekłada się na wyższą jakość obrazu. Int8, choć mniej dokładne, umożliwia uruchomienie technologii na szerszej gamie kart graficznych.
AMD nieopatrznie umieściło w repozytorium GitHub pełny kod źródłowy FSR 4.
AMD accidentally posted FSR4's Source Code and then tried to delete it all LOL
— CaptainMcShotgun (@CaptMcShotty) August 20, 2025
The repohttps://t.co/FOpsWIn5sf
Commit historyhttps://t.co/nIMoDMt0LF
Co to oznacza dla graczy?
FSR 4 jest pierwszą wersją upscalera AMD, która nie jest już na praktycznie wszystkich nowoczesnych GPU, bo jest obsługiwana jedynie na układach RDNA 4, wyposażonych w nowe akceleratory AI zoptymalizowane pod kątem obliczeń FP8. To ograniczenie było szeroko komentowane przez niezadowolonych graczy, ponieważ wcześniejsze iteracje FSR były dostępne praktycznie dla wszystkich użytkowników.
Wyciek sugeruje jednak, że AMD przynajmniej testowało rozwiązanie mające rozszerzyć wsparcie na wcześniejsze generacje sprzętu. Trudno ocenić, na jakim etapie były te prace i dlaczego nie zdecydowano się na oficjalne ogłoszenie. Niewykluczone, że jakość obrazu w wersji int8 była zbyt niska, by spełnić oczekiwania użytkowników i podobne różnice obserwujemy choćby w technologii Intel XeSS, gdzie wariant DP4a działa na większej liczbie GPU, lecz kosztem jakości obrazu.
Choć wpadka AMD była prawdopodobnie przypadkowa, ujawnione materiały wywołały falę spekulacji. Jeśli firma zdecyduje się dokończyć i udostępnić wersję int8 FSR 4, starsze karty RDNA 3 mogłyby zyskać nowe życie. Nawet jeśli kosztem jakości obrazu, byłoby to korzystne rozwiązanie dla ogromnej grupy graczy, którzy nie planują w najbliższym czasie wymiany sprzętu.
FidelityFX SDK 2.0 – baza dla przyszłych technologii
Nowa wersja FidelityFX SDK ma pełnić rolę fundamentu dla wszystkich przyszłych rozwiązań AMD z zakresu renderingu opartego na uczeniu maszynowym. Poza FSR 4 i FSR 3.1.5 znajdzie się tu również miejsce na nadchodzący pakiet funkcji FSR Redstone, który, według zapowiedzi, ma jeszcze bardziej poszerzyć możliwości technik skalowania i generowania obrazu w grach.

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD zaliczyło wpadkę. Jest szansa na FSR 4 na starszych GPU