API Vulkan obsłuży multi-GPU w Windows 10, 8.x, 7 oraz Linux

API Vulkan obsłuży multi-GPU w Windows 10, 8.x, 7 oraz Linux

To już pewne. Rozszerzenie API Vulkan wprowadzające obsługę multi-GPU zadziała nie tylko na Windows 10, ale także starszych wersjach OS-u marki Microsoft i wybranych dystrybucjach Linux.

Zaprojektowany przez firmę Khronos Group, odpowiedzialną w przeszłości za OpenGL, Vulkan jest niewątpliwie jedną z najważniejszych nowości zeszłego roku. Jak wiadomo, to wieloplatformowe środowisko powstało w celu minimalizacji narzutu sterownika i zapewnienia deweloperom lepszej kontroli nad kartą graficzną, m.in. przez bezpośredni dostęp do pamięci. Fakt faktem dotychczas Vulkan pojawił się tylko w jednej prawdziwie wysokobudżetowej produkcji, Doom (2016), ale niewątpliwie zdążył już wykazać wyższość nad prekursorem, czyli OpenGL 4.5. Co istotne, w przeciwieństwie do konkurencyjnego DirectX 12, Vulkan nie jest przywiązany do wybranego systemu operacyjnego. Efektem tego jest bardzo szeroka kompatybilność - Windows 10, Windows 8.x, Windows 7, Linux, Tizen, Android. 

Na tegorocznej konferencji GDC twórcy Vulkan poinformowali o rychłym wprowadzeniu obsługi multi-GPU. Innymi słowy: konfiguracji wielokartowych. Wówczas pojawiły się jednak obawy o kompatybilność tejże funkcji. Jak się okazuje, nie były one słuszne. Specyfikacja multi-GPU w Vulkan nie jest przywiązana do Windows 10, a rozwiązanie można zaimplementować dla każdego PC-towego systemu operacyjnego - stwierdza jeden z pracowników firmy Khronos Group, po czym dla przykładu wymienia Windows 8.x oraz 7, a nawet Linux. W systemach z rodziny Windows wymagane będzie aktywowanie trybu Linked Display Adapter (LDA) dla Windows Display Driver Model (WDDM), ale użytkowana wersja "okienek" nie ma tutaj żadnego znaczenia - LDA obsługuje każdy system Microsoftu począwszy od Windows 7.

Pokaż / Dodaj komentarze do: API Vulkan obsłuży multi-GPU w Windows 10, 8.x, 7 oraz Linux

 0