Architektura Turing od NVIDII doczekała się oficjalnego debiutu na Siggraph 2018, nowe GPU w pierwszej kolejności trafiły do profesjonalnych kart graficznych Quadro RTX 8000, RTX 6000 i RTX 5000. Jak widać, potwierdziły się też ostatnie plotki mówiące o tym, że Zieloni sięgną po oznaczenie RTX w nazwach swoich grafik i w obliczu tych informacji zakładać można, że topowe modele dla graczy rzeczywiście nazywać będą GeForce RTX 2080 i GeForce RTX 2070.
Turing zapowiada się na duży jakościowy skok względem Pascala, czekamy więc z niecierpliwością na nadejście nowych GeForce'ów, które powinny być ujawnione już 20 sierpnia.
Wróćmy jednak do dzisiejszych zapowiedzi. Turing zastąpi na rynku grafiki z rodziny Pascal, które wykorzystywane były zarówno w konsumenckich, jak i profesjonalnych produktach od 2016 roku. 8. generacja architektury GPU NVIDII przynosi spore zmiany, ale producent chwali się przede wszystkim tym, że są to pierwsze na świecie układy w pełni gotowe na śledzenie promieni (ray-tracing) w czasie rzeczywistym. Oczywiście, spodziewać można się, że wsparcie dla tej technologii znajdzie się także w zbliżających się dużymi krokami nowych modelach dla graczy. Twórcy wszelkiego rodzaju treści powinni ucieszyć się zaś z faktu, że Turing pozwala na symulowanie świata fizycznego sześciokrotnie szybciej niż poprzednia generacja, czyli Pascal. Wykorzystany w nowej generacji silnik śledzenia promieni zasilany jest przez nowy rodzaj rdzeni - RT Cores. Te wykorzystywane są do akceleracji obliczeń determinujących jak światło i dźwięk wchodzą w interakcję z trójwymiarową przestrzenią. NVIDIA chwali się, że Turing zapewnia 25x wzrost wydajności w śledzeniu promieni w czasie rzeczywistym względem Pascala, bo nowe układy potrafią wykonywać te kalkulacje z prędkością do 10 GigaRayów na sekundę.
Jeśli zaś chodzi o poszczególne produkty, to podstawowy model Quadro RTX 5000 wyposażono w 3072 rdzenie CUDA, 384 rdzenie Tensor i aż 16 GB pamięci nowej generacji, GDDR6 (16-gigabitowe układy od Samsunga o prędkości 14 Gb/s). Wydajność ray-tracingu tej karty wynosi 6 GRays/s. Quadro RTX 6000 i Quadro RTX 8000 otrzymały z kolei po 4608 rdzeni CUDA, 576 rdzeni Tensor i jedyna różnica pomiędzy nimi (przynajmniej z dotychczas ujawnionych informacji) to ilość pamięci VRAM, gdzie ten pierwszy otrzymał 24 GB GDDR6, a drugi dwa razy tyle, czyli 48 GB GDDR6 - wygląda więc na to, że NVIDIA porzuca w serii Quadro pamięci HBM, stawiając zapewne na tańsze rozwiązanie. W obu przypadkach możemy liczyć na wydajność śledzenia promieni na poziomie 10 GRays/s. NVIDIA podała także, że moc obliczeniowa Quadro RTX 8000 sięga aż 16 TFLOPsów, a spodziewać mamy się też przepustowości pamięci na poziomie 672 Gb/s (przy taktowaniu w trybie Boost na poziomie 1,75 GHz). Warto też wspomnieć, że wszystkie 3 karty można spiąć za pomocą interfejsu NVLink, co oznacza, że w przypadku flagowego modelu otrzymać możemy aż 96 GB pamięci i transfer danych rzędu 100GB/s. Wiadomo również, że Quadro RTX 8000 i 6000 wykorzystują procesor Turing o powierzchni aż 754 mm2, który składa się z aż 16,8 miliarda tranzystorów (najmocniejsza wersja Pascala mierzyła 471 mm2 i oferowała 11,8 miliarda tranzystorów). Nowe GPU otrzymało też 6 MB pamięci podręcznej L2 oraz kontroler pamięci typu GDDR6 z 384-bitowym interfejsem.
Model | Pamięć | Pamięć w NVLink | Ray-tracing | rdzenie CUDA | rdzenie Tensor |
Quadro RTX 8000 | 48GB | 96GB | 10 GRays/s | 4608 | 576 |
Quadro RTX 6000 | 24GB | 48GB | 10 GRays/s | 4608 | 576 |
Quadro RTX 5000 | 16GB | 32GB | 6 GRays/s | 3072 | 384 |
To jednak nie wszystko, co nowa generacja ma do zaoferowania, ponieważ Quadro z rodziny Turing będą też pierwszymi kartami wspierającymi oparty na porcie USB typu C interfejs VirtualLink, który pozwoli w przyszłości podłączyć headsety wirtualnej i mieszanej rzeczywistości za pomocą jednego kabla (zamiast obecnie stosowanego HDMI, USB 3.0 i zasilającego). Wsparcie dla tego standardu zadeklarowały również takie firmy jak AMD, Oculus, Microsoft czy Valve. VirtualLink zapewnia cztery szybkie linie HBR3 DisplayPort, kanał USB 3.1 dla kamerek o wysokiej rozdzielczości i sensorów oraz 27 W mocy. Nowa seria profesjonalnych grafik NVIDII zapewnia także obsługę nowej, przełomowej zdaniem producenta, techniki wygładzania krawędzi. Mowa tu o Deep Learning Anti-aliasing (ATAA), które, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje głębokie uczenie do generowania wysokiej jakości obrazu w ruchu. Twórcy będą mogli wykorzystać tu szereg technik, od odszumiania przez skalowanie rozdzielczości po re-timing wideo.
Plotka: wydajność i zmiana nazwy GTX na RTX w nowych kartach NVIDII
Karty Quadro RTX 5000, RTX 6000 i RTX 8000 trafią do sprzedaży w czwartym kwartale tego roku i wyceniono je odpowiednio na 2300 USD, 6300 USD i 10000 USD.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Architektura Turing już oficjalnie. Nowe GPU NVIDII w kartach Quadro RTX