Auta Hondy złapały pluskwę milenijną 22 lata później. Naprawa błędu Y2K22 zajmie wiele miesięcy

Auta Hondy złapały pluskwę milenijną 22 lata później. Naprawa błędu Y2K22 zajmie wiele miesięcy

Pamiętacie straszenie rokiem 2000, kiedy media masowo ostrzegały przed potencjalnymi problemami z zegarami? Właśnie coś takiego dotknęło samochody Hondy, tyle że 22 lata później.

Właściciele starszych modeli Hondy ujrzeli po uruchomieniu swoich samochód w 2022 roku, że zmieniły się w wehikuły czasu. Zegary zamiast przejść do roku 2022 przeskoczyły o 20 lat wstecz, a Honda twierdzi, że naprawa może nastąpić za kilka miesięcy. Raporty o problemach z zegarem cyfrowym pojawiają się na forach Hondy i Acury w całym internecie, przy czym problem dotyczy tylko starszych pojazdów z nawigacją. Nie wiadomo dokładnie których modeli to dotyczy, ale najwyraźniej dotknięte są auta z przedziału lat 2006 - 2014.

Najprawdopodobniej przez błąd kodowania, systemy w starszych autach Hondy pokazują, że mamy 2002 rok. Naprawa błędu Y2K22 może potrwać kilka miesięcy, a do tego czasu nie da się zmienić ani daty, ani błędnie wskazywanej godziny.

Bez względu na rok i model, problem Y2K22 powoduje, że data wyświetlana w systemie nawigacyjnym została cofnięta do roku 2002 i wyświetla złą godzinę. Niektórzy użytkownicy wspominają, że osobny zegar w radiu również pokazuje nieprawidłową godzinę, a nawet jeśli próbują ręcznie dostosować godzinę i datę, system nie zapisuje tych zmian. Amerykański oddział producenta twierdzi, że zegar sam naprawi się w sierpniu tego roku, natomiast brytyjski przewiduje przeszkolenie personelu i naprawy w punktach serwisowych.

Według serwisu Jalopnik  problem jest spowodowany komplikacją kodowania. Po zagłębieniu się w menu diagnostyczne systemu nawigacyjnego zauważono, że data na GPS została ustawiona na 19 maja 2002 r., czyli 1024 tygodnie temu. GPS używa punktu początkowego, inaczej zwanego epoką, do określenia daty i czasu. Ta informacja jest wysyłana do urządzeń GPS w postaci ciągu 10 znaków binarnych reprezentujących bieżący tydzień, który zaczyna się od zera i kończy na 1023 - liczba ta ma powrócić do zera w 1024 tygodniu. Od momentu ustawienia pierwszego tygodnia zerowego 6 stycznia 1980 r., co 19,7 lat mamy do czynienia z masową zmianą numerów tygodni GPS, przy czym pierwszy miał miejsce w sierpniu 1999 r., a ostatni 6 kwietnia 2019 r. Możliwe, że oprogramowanie nawigacyjne Hondy nie uwzględniło przeskoku, który miał nastąpić w Nowy Rok, potencjalnie z powodu przeoczenia kodowania, co spowodowało, że systemy nawigacji powróciły na początek ustawionego kalendarza.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Auta Hondy złapały pluskwę milenijną 22 lata później. Naprawa błędu Y2K22 zajmie wiele miesięcy

 0