Pamiętacie straszenie rokiem 2000, kiedy media masowo ostrzegały przed potencjalnymi problemami z zegarami? Właśnie coś takiego dotknęło samochody Hondy, tyle że 22 lata później.
Właściciele starszych modeli Hondy ujrzeli po uruchomieniu swoich samochód w 2022 roku, że zmieniły się w wehikuły czasu. Zegary zamiast przejść do roku 2022 przeskoczyły o 20 lat wstecz, a Honda twierdzi, że naprawa może nastąpić za kilka miesięcy. Raporty o problemach z zegarem cyfrowym pojawiają się na forach Hondy i Acury w całym internecie, przy czym problem dotyczy tylko starszych pojazdów z nawigacją. Nie wiadomo dokładnie których modeli to dotyczy, ale najwyraźniej dotknięte są auta z przedziału lat 2006 - 2014.
Najprawdopodobniej przez błąd kodowania, systemy w starszych autach Hondy pokazują, że mamy 2002 rok. Naprawa błędu Y2K22 może potrwać kilka miesięcy, a do tego czasu nie da się zmienić ani daty, ani błędnie wskazywanej godziny.
My @Honda 2007 CR-V clock now useless in 2022; resets to 2:00 MST on 1/1/2002 after every startup. 32-bit signed integer overflow of yymmddHHMM? Would unsigned int fix it? This is time-critical. ;-) Thousands of us need a software update! pic.twitter.com/BSGCaxnMmx
— Sumner Hushing (@_______shushing) January 4, 2022
Bez względu na rok i model, problem Y2K22 powoduje, że data wyświetlana w systemie nawigacyjnym została cofnięta do roku 2002 i wyświetla złą godzinę. Niektórzy użytkownicy wspominają, że osobny zegar w radiu również pokazuje nieprawidłową godzinę, a nawet jeśli próbują ręcznie dostosować godzinę i datę, system nie zapisuje tych zmian. Amerykański oddział producenta twierdzi, że zegar sam naprawi się w sierpniu tego roku, natomiast brytyjski przewiduje przeszkolenie personelu i naprawy w punktach serwisowych.
Według serwisu Jalopnik problem jest spowodowany komplikacją kodowania. Po zagłębieniu się w menu diagnostyczne systemu nawigacyjnego zauważono, że data na GPS została ustawiona na 19 maja 2002 r., czyli 1024 tygodnie temu. GPS używa punktu początkowego, inaczej zwanego epoką, do określenia daty i czasu. Ta informacja jest wysyłana do urządzeń GPS w postaci ciągu 10 znaków binarnych reprezentujących bieżący tydzień, który zaczyna się od zera i kończy na 1023 - liczba ta ma powrócić do zera w 1024 tygodniu. Od momentu ustawienia pierwszego tygodnia zerowego 6 stycznia 1980 r., co 19,7 lat mamy do czynienia z masową zmianą numerów tygodni GPS, przy czym pierwszy miał miejsce w sierpniu 1999 r., a ostatni 6 kwietnia 2019 r. Możliwe, że oprogramowanie nawigacyjne Hondy nie uwzględniło przeskoku, który miał nastąpić w Nowy Rok, potencjalnie z powodu przeoczenia kodowania, co spowodowało, że systemy nawigacji powróciły na początek ustawionego kalendarza.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Auta Hondy złapały pluskwę milenijną 22 lata później. Naprawa błędu Y2K22 zajmie wiele miesięcy