Japonia z zainteresowaniem przygląda się sukcesowi chińskich producentów pojazdów elektrycznych, zwłaszcza BYD, którzy zaskakują rynek niskimi cenami swoich samochodów.
Podczas seminarium poświęconego pojazdom elektrycznym, które odbyło się na początku października, uczestnicy z branży motoryzacyjnej w Japonii zadawali sobie pytanie: „Jak BYD jest w stanie produkować swoje pojazdy przy tak niskich kosztach?” Seminarium, zorganizowane przez Biuro Gospodarki i Handlu Japonii Środkowej, zgromadziło około 70 firm produkujących części samochodowe. Rozłożono na części kilka pojazdów elektrycznych, w tym Atto 3 — pierwszy elektryczny SUV marki BYD, który pojawił się na japońskim rynku w styczniu 2023 roku. Ceny tego modelu zaczynają się od około 30 000 dolarów (4,4 miliona jenów), co wzbudziło zdziwienie wśród uczestników, którzy zastanawiali się, jak chińska firma może oferować tak konkurencyjne ceny.
Tempo, w jakim chińscy producenci zyskują na popularności, zwłaszcza dzięki strategii taniej produkcji i zaawansowanej technologii, może wymusić na japońskich firmach przyspieszenie ich własnej transformacji w kierunku pojazdów elektrycznych.
BYD, które szybko zdobywa rynek w Japonii, wprowadziło również inne modele, takie jak Dolphin i Seal. Dolphin, którego cena zaczyna się od 24 500 dolarów, konkuruje bezpośrednio z najlepiej sprzedającymi się japońskimi modelami, takimi jak Toyota Prius i Nissan Leaf. Seal, porównywany do Tesli Model 3, okazał się najlepiej sprzedającym się importowanym elektrycznym sedanem w Japonii już w sierpniu tego roku.
Sekret sukcesu BYD: Integracja produkcji i tanie baterie
BYD osiąga przewagę kosztową nad konkurencją głównie dzięki pełnej integracji swojej produkcji. Firma, która zaczynała jako producent baterii, wytwarza obecnie większość podzespołów swoich pojazdów we własnych zakładach, co znacząco obniża koszty. Akumulatory, które mogą stanowić nawet jedną trzecią kosztów produkcji samochodów elektrycznych, są kluczowym elementem tej strategii. BYD jest drugim co do wielkości producentem baterii do pojazdów elektrycznych na świecie, z udziałem 16,4% w globalnym rynku — ustępując jedynie chińskiemu gigantowi CATL.
BYD produkuje niemal wszystkie komponenty swoich modeli, od podwozia po systemy elektryczne. Przykładem jest technologia integracji 8 w 1, która obejmuje m.in. silnik i falownik w jednej kompaktowej jednostce. Dzięki takim rozwiązaniom firma obniża koszty produkcji, co pozwala jej oferować konkurencyjne ceny — w Chinach ceny modelu Atto 3 zaczynają się od mniej niż 20 000 dolarów, a najtańszy elektryczny model Seagull kosztuje poniżej 10 000 dolarów.
Japońscy producenci, tacy jak Toyota i Nissan, zareagowali z mieszanką zaskoczenia i refleksji. Sho Kato, szef działu w firmie Nissin Seiki, zauważył: „Byłem zaskoczony niewielką liczbą części używanych przez BYD i Teslę”. Dodał również, że jego firma planuje wykorzystać zdobyte doświadczenie, aby zająć pozycję na rosnącym rynku pojazdów elektrycznych.
Japońscy giganci motoryzacyjni, zwłaszcza Toyota, są obecnie jednymi z najwolniej wprowadzających w pełni elektryczne modele na rynek. Spośród 6,6 miliona pojazdów sprzedanych przez Toyotę w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku, tylko 97 058 to pojazdy w pełni elektryczne, co stanowi mniej niż 1,5%.
Globalne ambicje BYD
BYD, po zdominowaniu rynku chińskiego, kieruje teraz uwagę na zagraniczne rynki, takie jak Japonia. W drugim kwartale 2024 roku sprzedaż BYD przewyższyła sprzedaż Nissana i Hondy, co jest znaczącym sygnałem dla japońskiego rynku. Wzrost sprzedaży BYD trwa nieprzerwanie, a we wrześniu firma zanotowała czwarty z rzędu rekordowy miesiąc sprzedaży.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Rozebrali chińskiego SUV'a i nie mogą wyjść z szoku. "Jak oni produkują tak tanio?"