Chińska firma CATL, której partnerem jest m.in. Mercedes-Benz, wybuduje kolejną fabrykę baterii w Europie. Chińczycy produkują już w Niemczech, ale tym razem postawili na Węgry, gdzie funkcjonuje już kilka innych fabryk akumulatorów do EV.
Kolejny argument przeciwko elektromobilności odchodzi w niebyt. Niektórzy twierdzą, że chińskie firmy będą musiały importować swoje baterie do Europy, ale faktem jest, że Europa staje się montownią dla Chin (role się odwracają?) i chińskie firmy będą po prostu produkować baterie na miejscu. CATL ogłosił, że zbuduje nową fabrykę baterii w pobliżu Debreczyna na Węgrzech, kosztem 7,34 mld euro. W wyścigu brało udział kilka krajów Europy Środkowej, w tym Polska (która dzięki LG jest również głównym producentem baterii w Europie), Słowacja i Czechy. Zwyciężyły Węgry, które obok Niemiec stają się potęgą akumulatorową w Europie.
Chińskie CATL ogłosiło plan budowy nowej fabryki na Węgrzech, gdzie produkuje już wiele innych firm jak NIO, czy Samsung. Polska przegrała w tym wyścigu, jednak dzięki LG wciąż jesteśmy największym producentem EV w Europie.
Wbrew temu co mówią krytycy, akumulatory są produkowane w Europie, a najwięcej fabryk jest umiejscowionych w Europie Środkowej. Na przykład koreańskie SK Innovation już produkuje baterie na Węgrzech i buduje tam dwie kolejne fabryki, Samsung również posiada tam fabrykę (zaopatruje VW i BMW), a chiński NIO za kilka tygodni we wrześniu uruchomi tu swoje centrum baterii. W Polsce mamy wspomniane już LG (które również wchodzi na Węgry), a Słowacja prawdopodobnie będzie produkować akumulatory InoBat. W Niemczech jest już CATL i Gigafactory Tesli, a VW czy chińskie firmy Svolt i Farasis Energy planują fabryki w najbliższych latach.
Nowa 200-hektarowa węgierska fabryka CATL powinna docelowo zwiększyć moce produkcyjne do 100 GWh rocznie (akumulatory dla ponad miliona EV rocznie), a głównym partnerem ma być Mercedes-Benz, który już teraz zaopatruje się w CATL w baterie do swoich luksusowych elektrycznych sedanów EQE i EQS. Budowa fabryki powinna potrwać ponad 5 lat. Mercedes chce do końca dekady zbudować na całym świecie 8 fabryk baterii o pojemności 200 GWh, z czego 4 w Europie (m.in. we współpracy z ACC, jedną we Francji i dwie we Włoszech).
Pokaż / Dodaj komentarze do: CATL otworzy fabrykę akumulatorów EV na Węgrzech, ale to Polska jest liderem Europy