CATL otworzy fabrykę akumulatorów EV na Węgrzech, ale to Polska jest liderem Europy

CATL otworzy fabrykę akumulatorów EV na Węgrzech, ale to Polska jest liderem Europy

Chińska firma CATL, której partnerem jest m.in. Mercedes-Benz, wybuduje kolejną fabrykę baterii w Europie. Chińczycy produkują już w Niemczech, ale tym razem postawili na Węgry, gdzie funkcjonuje już kilka innych fabryk akumulatorów do EV. 

Kolejny argument przeciwko elektromobilności odchodzi w niebyt. Niektórzy twierdzą, że chińskie firmy będą musiały importować swoje baterie do Europy, ale faktem jest, że Europa staje się montownią dla Chin (role się odwracają?) i chińskie firmy będą po prostu produkować baterie na miejscu. CATL ogłosił, że zbuduje nową fabrykę baterii w pobliżu Debreczyna na Węgrzech, kosztem 7,34 mld euro. W wyścigu brało udział kilka krajów Europy Środkowej, w tym Polska (która dzięki LG jest również głównym producentem baterii w Europie), Słowacja i Czechy. Zwyciężyły Węgry, które obok Niemiec stają się potęgą akumulatorową w Europie.

Chińskie CATL ogłosiło plan budowy nowej fabryki na Węgrzech, gdzie produkuje już wiele innych firm jak NIO, czy Samsung. Polska przegrała w tym wyścigu, jednak dzięki LG wciąż jesteśmy największym producentem EV w Europie.

Wbrew temu co mówią krytycy, akumulatory są produkowane w Europie, a najwięcej fabryk jest umiejscowionych w Europie Środkowej. Na przykład koreańskie SK Innovation już produkuje baterie na Węgrzech i buduje tam dwie kolejne fabryki, Samsung również posiada tam fabrykę (zaopatruje VW i BMW), a chiński NIO za kilka tygodni we wrześniu uruchomi tu swoje centrum baterii. W Polsce mamy wspomniane już LG (które również wchodzi na Węgry), a Słowacja prawdopodobnie będzie produkować akumulatory InoBat. W Niemczech jest już CATL i Gigafactory Tesli, a VW czy chińskie firmy Svolt i Farasis Energy planują fabryki w najbliższych latach.
 
Nowa 200-hektarowa węgierska fabryka CATL powinna docelowo zwiększyć moce produkcyjne do 100 GWh rocznie (akumulatory dla ponad miliona EV rocznie), a głównym partnerem ma być Mercedes-Benz, który już teraz zaopatruje się w CATL w baterie do swoich luksusowych elektrycznych sedanów EQE i EQS. Budowa fabryki powinna potrwać ponad 5 lat. Mercedes chce do końca dekady zbudować na całym świecie 8 fabryk baterii o pojemności 200 GWh, z czego 4 w Europie (m.in. we współpracy z ACC, jedną we Francji i dwie we Włoszech).

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: CATL otworzy fabrykę akumulatorów EV na Węgrzech, ale to Polska jest liderem Europy

 0