Jak wynika z najnowszych doniesień, NVIDIA ma zamiar ograniczyć produkcję kart graficznych z serii GeForce RTX 5000 nawet o 30%, by zwiększyć moce produkcyjne dla swoich najbardziej dochodowych układów, czyli GPU AI z rodziny Blackwell. Tak wynika z informacji udostępnionych na chińskim forum producentów OEM i potwierdzonych przez znanego informatora @Jukenlosreve.
Według doniesień, cięcia mają dotyczyć głównie produkcji kart w Chinach, ale ich wpływ może być globalny. NVIDIA ma przekierować zasoby fabryczne z serii RTX 5000 na rzecz produkcji układów GB200, GB20, GB300 oraz specjalnych modeli AI przeznaczonych wyłącznie na rynek chiński (B30/B40). Fabryki odpowiedzialne za procesory GB200 już teraz pracują na pełnych obrotach, a masowa produkcja jednostek GB300 ma rozpocząć się jeszcze przed końcem 2025 roku.
Według doniesień, cięcia mają dotyczyć głównie produkcji kart w Chinach, ale ich wpływ może być globalny.
Ceny GPU znów mogą wystrzelić
Dla konsumentów oznacza to jedno: dalsze ograniczenie dostępności i utrzymanie wysokich cen kart graficznych. Seria RTX 5000 i tak już od premiery zmaga się z problemami, czyli ograniczoną dostępnością, zawyżonymi cenami i chłodnym odbiorem ze strony graczy.
The overall supply of NVIDIA's gaming GPUs, the RTX 50 series, is reportedly under strain, with production volumes being reduced.
— Jukanlosreve (@Jukanlosreve) May 30, 2025
In particular, the total volume of RTX 50 GPUs to be supplied to the Chinese market in June is expected to decrease compared to May, with the decline… https://t.co/OvwbNi1j0i pic.twitter.com/tmk8Pew9nJ
W ostatnich tygodniach sytuacja zaczęła się poprawiać i niektóre modele RTX 5090 w Europie były dostępne poniżej sugerowanej ceny, ale decyzja o cięciu produkcji może ponownie odwrócić ten trend. Braki magazynowe mogą się pogłębić, a ceny wzrosnąć, zwłaszcza w czasie wzmożonego popytu świątecznego lub premier hitowych gier.
Finansowa logika Zielonych
Decyzja, choć bolesna dla graczy, ma swoje solidne podstawy ekonomiczne. W ostatnim kwartale segment data center przyniósł firmie aż 39,1 miliarda dolarów przychodu, podczas gdy gaming wygenerował "zaledwie" 3,8 miliarda, czyli ponad dziesięciokrotnie mniej.
Co ciekawe, mimo tego rozbieżności, dział gamingowy NVIDII odnotował rekordowy wzrost, aż o 42% rok do roku. To jednak wciąż tylko 8,5% całkowitych przychodów firmy.
Wszystko wskazuje na to, że firma postrzega karty graficzne dla graczy jako mniej strategiczny segment, który może zostać poświęcony na rzecz rozwoju AI, gdzie marże i popyt są obecnie astronomiczne.
Gracze nie odpuszczają
Choć seria RTX 5000 początkowo została uznana za najgorzej przyjętą premierę architektury GPU od lat, to powoli zaczyna zdobywać rynek. Według najnowszych danych ze Steam, aż cztery z dziesięciu najlepiej ocenianych kart w maju to modele z rodziny Blackwell, a RTX 5070 Ti właśnie zadebiutował w głównym rankingu.
To pokazuje, że mimo niedociągnięć i wysokich cen, gracze zaczynają sięgać po nowe karty, choć może się to wkrótce zmienić, jeśli przewidywane cięcia w produkcji rzeczywiście wejdą w życie.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ceny GPU znów w górę? NVIDIA chce ograniczyć produkcję kart GeForce. Gracze wytrzymają