Przyszłość gamingu to granie bez klawiatury, bez myszy, a nawet bez rąk? Choć brzmi to jak science-fiction, to już wkrótce może okazać się rzeczywistością.
Najnowsze doniesienia z Chin wskazują, że właśnie w tym kierunku może zmierzać technologia interfejsów mózg–komputer (BCI). W eksperymencie z udziałem 19-letniego pacjenta udało się osiągnąć imponujące efekty, umożliwiając mu sterowanie złożonymi grami komputerowymi wyłącznie za pomocą myśli.
Chińska odpowiedź na Neuralinka od Muska
Badanemu pacjentowi, będącemu pod opieką lekarzy z powodu padaczki płata czołowego, wszczepiono w nowoczesny interfejs BCI o nazwie Beinao-1. Za jego opracowanie odpowiadają: firma Brain Tiger Technology, Instytut Badań Nauk o Mózgu Tianqiao (TCCI) oraz Szanghajski Instytut Mikrosystemów. W odróżnieniu od głośnego Neuralinka od firmy Elona Muska, Beinao-1 od samego początku ma skupiać się nie tylko na komunikacji z komputerem, ale także na wykorzystaniu w zaawansowanych grach.
W eksperymencie rywala Neuralink z udziałem 19-letniego pacjenta udało się osiągnąć imponujące efekty.
Od Pac-Mana po Black Myth: Wukong
Zanim pacjent sięgnął po tytuły klasy AAA jak Black Myth: Wukong czy Honor of Kings, rozpoczął trening z prostszymi grami, takimi jak Pac-Man czy Tank Wars. Stopniowo, dzięki zaawansowanym algorytmom głębokiego uczenia i analizie intencji ruchu, możliwe stało się osiągnięcie wysokiej precyzji w sterowaniu kursorem za pomocą sygnałów EEG.
Według doniesień, Beinao-1 umożliwił pacjentowi osiągnięcie przepustowości 4,1 bitów na sekundę już po mniej niż 20 godzinach treningu. Dla porównania, pierwszy pacjent Neuralinka potrzebował 60 godzin, by osiągnąć nieco wyższy wynik: 4,6 bps.
Technologia: 256 kanałów EEG i system XessOS
Beinao-1 wykorzystuje elastyczne materiały oraz 256 kanałów do odczytu sygnałów EEG z kory mózgowej, co pozwala na dokładny i szybki odbiór sygnałów mózgowych. Komunikacja odbywa się w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w dynamicznych grach komputerowych.
Dodatkowo system korzysta z własnego systemu operacyjnego XessOS, zoptymalizowanego do współpracy z interfejsem BCI. Architektura obejmuje mechanizmy podwójnego wzmacniania interakcji, dekodowanie w czasie rzeczywistym oraz zaawansowaną analizę zamiaru ruchu. To właśnie ten zestaw technologii umożliwia szybkie „nauczenie się” sterowania myślami.
Nie tylko rozrywka, także diagnostyka
Eksperyment z Beinao-1 miał również pozytywny wpływ na stan zdrowia pacjenta. Dzięki precyzyjnemu odczytowi sygnałów mózgowych udało się zlokalizować dokładne źródło napadów padaczkowych. Po przeprowadzeniu udanej operacji usunięcia zmiany chorobowej, pacjent jest już na etapie rekonwalescencji.
Choć dostępne dane są ograniczone i trudno zweryfikować wszystkie szczegóły, wyniki są obiecujące. Co więcej, planowana jest bezprzewodowa wersja Beinao-1, która ma wejść do prób klinicznych jeszcze w tym roku. Jeśli technologia utrzyma tempo rozwoju, może zrewolucjonizować nie tylko gaming, ale również rehabilitację neurologiczną, komunikację osób sparaliżowanych czy nawet zapewnić interakcje człowieka z maszyną na zupełnie nowym poziomie.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Chińczycy zawstydzają Neuralink od Muska. Interfejs mózg-komputer pozwala grać w Black Myth: Wukong