DirectStorage - porównanie czasu wczytywania gier na SSD PCIe 5.0 i PCIe 3.0 daje zaskakujące wyniki

DirectStorage - porównanie czasu wczytywania gier na SSD PCIe 5.0 i PCIe 3.0 daje zaskakujące wyniki

Dyski półprzewodnikowe z różnymi interfejsami PCIe zwykle zapewniają bardzo różne poziomy wydajności w typowych aplikacjach przy dużych obciążeniach, ze względu na ograniczenia przepustowości. Wygląda jednak na to, że różnica między dyskami PCIe 3.0 i PCIe 5.0 może nie być tak znacząca w przypadku DirectStorage, a przynajmniej tak wynika z testów Compusemble przeprowadzonych w grze Forspoken. 

API DirectStorage 1.1 pd Microsoft zapewnia dwie kluczowe zalety: krótsze czasy ładowania, wspomagane przez algorytmy kompresji/dekompresji zasobów obsługiwane przez kontroler SSD i GPU, które umożliwiają im przesyłanie większej ilości danych, niż normalnie jest w stanie pomieścić nośnik pamięci, a także zmniejszenie obciążenia procesora podczas obsługi żądań NVMe, co pozwala na szybsze i wydajniejsze przenoszenie zasobów z pamięci masowej do podsystemu graficznego.

Różnica między dyskami PCIe 3.0 i PCIe 5.0 może nie być tak znacząca w przypadku DirectStorage, a przynajmniej tak wynika z pierwszych testów.

DirectStorage - porównanie czasu wczytywania gier na SSD PCIe 5.0 i PCIe 3.0 daje zaskakujące wyniki

Wiadomo, że DirectStorage może znacznie przyspieszyć szybkość przesyłania danych na dyskach półprzewodnikowych, nawet w przypadku dysków SSD z interfejsem SATA. Skraca to czas ładowania, ale wiele osób zapewne zastanawia się, jakie są różnice między dyskami SSD z różnymi interfejsami w grach obsługujących DirectStorage. Jak się okazuje – niewielkie.

Czasy ładowania Forspoken są znacznie zredukowane, więc nawet jeśli połączymy czasy ładowania siedmiu różnych poziomów/scen we wbudowanym teście porównawczym, różnica między zaawansowanym dyskiem SSD opartym na układzie Phison E26 (kontroler, który będzie zasilał flagowe dyski w tym roku) z interfejsem PCIe 5.0 x4 i popularnym Adata XPG SX8200 Pro z interfejsem PCIe 3.0 x4 to zaledwie trzy sekundy. Co więcej, między PCIe 5.0 a PCIe 4.0 nie ma praktycznie żadnej różnicy. 

Na papierze oznacza to, że dysk PCIe 3.0 jest o 32% wolniejszy niż dysk SSD PCIe 5.0, ale w rzeczywistości różnica jest niezauważalna w siedmiu scenach. Tymczasem przepustowość surowych danych obsługiwana przez interfejs PCIe 5.0 x4 jest około czterokrotnie wyższa w porównaniu z interfejsem PCIe 3.0 x4. Tak więc kompresja DirectStorage nie tylko działa, ale także zaciera granicę między różnymi dyskami SSD. Z drugiej strony w naszych testach nie widzieliśmy też znaczącej różnice między modelami PCIe 4.0 i PCIe 3.0 w grach bez DirectStorage.

Oczywiście obecnie jest tylko jedna gra obsługująca technologię Microsoft DirectStorage, ale technologia zapewne zyska na popularności, a przynajmniej na to mamy nadzieję, gdyż czasy ładowania w Forspoken są dzięki temu błyskawiczne.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: DirectStorage - porównanie czasu wczytywania gier na SSD PCIe 5.0 i PCIe 3.0 daje zaskakujące wyniki

 0