Era Concorde’a wraca? Ten odrzutowiec może być najszybszy od 20 lat

Era Concorde’a wraca? Ten odrzutowiec może być najszybszy od 20 lat

Ponad dwie dekady po uziemieniu Concorde’a lotnictwo cywilne wciąż nie zbliżyło się do jego legendarnej prędkości lotów. Dzisiejsze samoloty pasażerskie poruszają się z prędkością od Mach 0,74 do 0,85 – to optymalny kompromis między czasem lotu a zużyciem paliwa. Dla porównania, Concorde osiągał Mach 2,04, co pozwalało na przelot z Londynu do Nowego Jorku w zaledwie 3,5 godziny.

Czy powrócą takie czasy? Niekoniecznie w klasie ekonomicznej – ale jeden kanadyjski producent odrzutowców biznesowych sprawia, że ten sen znowu zaczyna wydawać się realny.

Bombardier: mniej znany gigant z ambicjami

Choć Bombardier nie jest tak rozpoznawalny jak Boeing czy Airbus, firma z siedzibą w Montrealu od lat wyznacza standardy w segmencie luksusowych odrzutowców biznesowych. Teraz jednak szykuje się do zaprezentowania swojego najambitniejszego projektu – Global 8000, maszyny, która może stać się najszybszym samolotem cywilnym od czasu Concorde’a.

Global 8000 osiąga prędkość Mach 0,94 (czyli 1 152 km/h) – to tuż poniżej bariery dźwięku.

Mach 0,94 i 14 800 km zasięgu – nowy wymiar lotnictwa prywatnego

Global 8000 osiąga prędkość Mach 0,94 (czyli 1 152 km/h) – to tuż poniżej bariery dźwięku. Imponuje jednak nie tylko prędkością, ale i zasięgiem. Samolot może przelecieć 8 000 mil morskich (około 14 816 km) bez międzylądowania. W praktyce oznacza to bezpośrednie połączenia np. z Nowego Jorku do Sydney – i to z zapasem paliwa.

Bombardier

Stephen McCullough, wiceprezes Bombardiera ds. inżynierii i rozwoju produktu, zdradza: „Zadaliśmy sobie pytanie: Co jeszcze możemy zrobić? Skupiliśmy się na trzech rzeczach: zasięgu, prędkości i komforcie”.

Najnowsza technologia

Jednym z kluczowych innowacyjnych rozwiązań w Globalu 8000 jest konstrukcja skrzydeł, tzw. Smooth Flex Wing. To skrzydło „dwa w jednym”: jego geometria zapewnia zarówno wysoką prędkość przelotową, jak i stabilność przy niższych prędkościach – co znacznie poprawia manewrowość i redukuje turbulencje.

Bombardier

Kabina to z kolei majstersztyk luksusu: cztery oddzielne strefy mieszkalne, w tym ekskluzywny Principal Suite z pełnowymiarowym łóżkiem i opcjonalnym prysznicem. Fotele Nuage zaprojektowano tak, by zapewniały uczucie "zerowej grawitacji", zmniejszając obciążenie kręgosłupa podczas długich lotów.

Na pokładzie pasażerowie mogą wybrać między świeżym powietrzem z zewnątrz a recyrkulowanym, a najnowszy system filtracji i ciśnienia utrzymuje najniższy pułap kabinowy w swojej klasie – zaledwie 2 900 stóp (ok. 880 metrów), nawet podczas lotu na 12 000 metrów.

Więcej lotnisk, mniej ograniczeń

Jedną z praktycznych zalet Globala 8000 jest jego dostępność do większej liczby lotnisk. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i lepszym osiągom startowo-lądowaniowym, może korzystać z aż o 2 050 więcej pasów startowych (w suchych warunkach) niż konkurencja.

Global 8000 ma wejść do służby w drugiej połowie 2025 roku. Będzie to przełom nie tylko dla sektora lotnictwa biznesowego, ale też symbol technologicznego kroku naprzód – przypomnienie, że era superszybkich podróży może jeszcze powrócić. Może nie w tanich liniach lotniczych, ale to dopiero pierwszy krok. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Era Concorde’a wraca? Ten odrzutowiec może być najszybszy od 20 lat

 5 Komentarzy
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł