Ponad dwie dekady po uziemieniu Concorde’a lotnictwo cywilne wciąż nie zbliżyło się do jego legendarnej prędkości lotów. Dzisiejsze samoloty pasażerskie poruszają się z prędkością od Mach 0,74 do 0,85 – to optymalny kompromis między czasem lotu a zużyciem paliwa. Dla porównania, Concorde osiągał Mach 2,04, co pozwalało na przelot z Londynu do Nowego Jorku w zaledwie 3,5 godziny.
Czy powrócą takie czasy? Niekoniecznie w klasie ekonomicznej – ale jeden kanadyjski producent odrzutowców biznesowych sprawia, że ten sen znowu zaczyna wydawać się realny.
Bombardier: mniej znany gigant z ambicjami
Choć Bombardier nie jest tak rozpoznawalny jak Boeing czy Airbus, firma z siedzibą w Montrealu od lat wyznacza standardy w segmencie luksusowych odrzutowców biznesowych. Teraz jednak szykuje się do zaprezentowania swojego najambitniejszego projektu – Global 8000, maszyny, która może stać się najszybszym samolotem cywilnym od czasu Concorde’a.
Global 8000 osiąga prędkość Mach 0,94 (czyli 1 152 km/h) – to tuż poniżej bariery dźwięku.
Mach 0,94 i 14 800 km zasięgu – nowy wymiar lotnictwa prywatnego
Global 8000 osiąga prędkość Mach 0,94 (czyli 1 152 km/h) – to tuż poniżej bariery dźwięku. Imponuje jednak nie tylko prędkością, ale i zasięgiem. Samolot może przelecieć 8 000 mil morskich (około 14 816 km) bez międzylądowania. W praktyce oznacza to bezpośrednie połączenia np. z Nowego Jorku do Sydney – i to z zapasem paliwa.

Stephen McCullough, wiceprezes Bombardiera ds. inżynierii i rozwoju produktu, zdradza: „Zadaliśmy sobie pytanie: Co jeszcze możemy zrobić? Skupiliśmy się na trzech rzeczach: zasięgu, prędkości i komforcie”.
Najnowsza technologia
Jednym z kluczowych innowacyjnych rozwiązań w Globalu 8000 jest konstrukcja skrzydeł, tzw. Smooth Flex Wing. To skrzydło „dwa w jednym”: jego geometria zapewnia zarówno wysoką prędkość przelotową, jak i stabilność przy niższych prędkościach – co znacznie poprawia manewrowość i redukuje turbulencje.

Kabina to z kolei majstersztyk luksusu: cztery oddzielne strefy mieszkalne, w tym ekskluzywny Principal Suite z pełnowymiarowym łóżkiem i opcjonalnym prysznicem. Fotele Nuage zaprojektowano tak, by zapewniały uczucie "zerowej grawitacji", zmniejszając obciążenie kręgosłupa podczas długich lotów.
Na pokładzie pasażerowie mogą wybrać między świeżym powietrzem z zewnątrz a recyrkulowanym, a najnowszy system filtracji i ciśnienia utrzymuje najniższy pułap kabinowy w swojej klasie – zaledwie 2 900 stóp (ok. 880 metrów), nawet podczas lotu na 12 000 metrów.
Więcej lotnisk, mniej ograniczeń
Jedną z praktycznych zalet Globala 8000 jest jego dostępność do większej liczby lotnisk. Dzięki zaawansowanej konstrukcji i lepszym osiągom startowo-lądowaniowym, może korzystać z aż o 2 050 więcej pasów startowych (w suchych warunkach) niż konkurencja.
Global 8000 ma wejść do służby w drugiej połowie 2025 roku. Będzie to przełom nie tylko dla sektora lotnictwa biznesowego, ale też symbol technologicznego kroku naprzód – przypomnienie, że era superszybkich podróży może jeszcze powrócić. Może nie w tanich liniach lotniczych, ale to dopiero pierwszy krok.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Era Concorde’a wraca? Ten odrzutowiec może być najszybszy od 20 lat