Facebook i Instagram na abonament niezgodne z przepisami. Meta na celowniku unijnych urzędników

Facebook i Instagram na abonament niezgodne z przepisami. Meta na celowniku unijnych urzędników

Meta Platforms, właściciel Facebooka i Instagrama, ponownie znalazła się na celowniku Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC), która ostrzega, że wprowadzona wersja płatnej subskrypcji bez reklam może nadal naruszać przepisy Unii Europejskiej tyczące odochrony konsumentów, prywatności oraz konkurencji. BEUC wezwała unijne organy regulacyjne do szybkiego podjęcia działań przeciwko amerykańskiemu gigantowi technologicznemu.

Meta, która w 2023 roku wprowadziła płatną usługę subskrypcyjną dla użytkowników Facebooka i Instagrama, umożliwiła europejskim użytkownikom wybór mniej spersonalizowanych reklam, jednocześnie oferując obniżenie opłat za usługę o 40%. Jak podaje BEUC, zmiany te miały jednak charakter „kosmetyczny” i nie rozwiązują podstawowych problemów związanych z brakiem uczciwego wyboru dla użytkowników.

Agustin Reyna, dyrektor generalny BEUC, podkreślił w swoim oświadczeniu, że Meta wciąż forsuje system reklam behawioralnych, ograniczając realne możliwości wyboru użytkowników. „Gigant technologiczny nie zajmuje się kluczowym problemem, jakim jest brak przejrzystości i uczciwości wobec konsumentów. Zmiany wprowadzone w listopadzie to jedynie pozory dostosowania się do prawa UE” – zaznaczył Reyna.

Apel do Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów

BEUC wezwała organy ochrony konsumentów i danych osobowych, a także Komisję Europejską, do pilnego zbadania polityki Meta i wdrożenia działań mających na celu ochronę europejskich użytkowników. Organizacja zwróciła również uwagę, że Meta nie zapewnia użytkownikom pełnej dobrowolności w wyrażaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i nie stosuje zasad minimalizacji danych, co stanowi naruszenie unijnych regulacji. Rzecznik Meta odrzucił zarzuty BEUC, argumentując, że listopadowe zmiany w polityce subskrypcji spełniają wymogi unijnych organów regulacyjnych, a nawet wykraczają poza minimalne wymogi prawa UE. Firma zapewnia, że działa zgodnie z przepisami i oferuje użytkownikom pełną przejrzystość swoich usług.

Kontrowersje wokół ustawy o rynku cyfrowym

W lipcu 2024 roku Meta została również oskarżona przez unijne organy regulacyjne ds. konkurencji o naruszenie ustawy o rynku cyfrowym. Zarzuty dotyczyły tego, że płatna subskrypcja bez reklam stawia użytkowników w sytuacji „nieuzasadnionego wyboru” – zmuszając ich do akceptowania korzystnych dla firmy praktyk dotyczących przetwarzania danych osobowych.

BEUC: Meta wprowadza w błąd

Europejska Organizacja Konsumentów wskazuje, że praktyki stosowane przez Meta są nie tylko wprowadzające w błąd, ale również utrudniają użytkownikom korzystanie z alternatywnych opcji. „Niejasne warunki i brak realnych możliwości wyboru to ewidentne naruszenie praw konsumentów” – czytamy w komunikacie BEUC.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Facebook i Instagram na abonament niezgodne z przepisami. Meta na celowniku unijnych urzędników

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł