Właściciele kart GeForce RTX 50 będą mogli wybrać, ile "sztucznych" klatek ma renderować DLSS 4

Właściciele kart GeForce RTX 50 będą mogli wybrać, ile "sztucznych" klatek ma renderować DLSS 4

Jeszcze w tym miesiącu NVIDIA wprowadzi na rynek serię GeForce RTX 50, na czele z flagowymi modelami RTX 5090 i RTX 5080. Jednym z najważniejszych elementów nowej generacji Blackwell, jest technologia DLSS 4 Multi Frame Generation, która obiecuje rewolucję w wydajności gier PC. W porównaniu do DLSS 3 Frame Generation, nowa wersja DLSS 4 wprowadza zaawansowany model AI, który pozwala generować do trzech dodatkowych klatek zamiast jednej.

Dzięki nowej technologii Blackwell 'Flip Metering', DLSS 4 Multi Frame Generation umożliwia generowanie większej liczby klatek z utrzymaniem spójności tempa klatek i praktycznie bez dodatkowego opóźnienia - tak przynajmniej twierdzi NVIDIA. Podczas demonstracji technologii na CES 2025, na przykładzie gry Cyberpunk 2077 z pełnym Path Tracingiem, każda dodatkowa wygenerowana klatka zwiększała opóźnienie jedynie o 1-2 ms. To wynik porównywalny z oryginalnym DLSS Frame Generation.

W porównaniu do DLSS 3 Frame Generation, nowa wersja DLSS 4 wprowadza zaawansowany model AI, który pozwala generować do trzech dodatkowych klatek zamiast jednej.

DLSS 4

Dzięki temu karta GeForce RTX 5090 jest w stanie osiągnąć ponad 240 FPS w grach z pełnym Path Tracingiem, co oznacza ośmiokrotny wzrost wydajności w porównaniu do renderowania natywnego. Chociaż klatki generowane przez AI nie są idealne i mogą zawierać drobne artefakty, gracze będą mogli dostosować, ile takich klatek ma być generowanych, w zależności od swoich preferencji.

Nowe opcje ustawień i kontrola nad wydajnością

DLSS 4 Multi Frame Generation jest szczególnie przydatne dla graczy korzystających z monitorów o wysokiej częstotliwości odświeżania, takich jak 4K 240Hz. W przypadku takich urządzeń generowanie trzech klatek ma sens, aby w pełni wykorzystać możliwości wyświetlacza. Z kolei na monitorach 4K 144Hz bardziej optymalne może być ograniczenie dodatkowych klatek do dwóch.

Opcje te będą dostępne w ustawieniach gry w sekcji poświęconej DLSS. W Cyberpunk 2077 gracze będą mogli wybrać tryby 2X, 3X i 4X, co odpowiada liczbie dodatkowych klatek generowanych przez AI.

DLSS 4

Ulepszenia w każdej dziedzinie

DLSS 4 wprowadza również znaczące zmiany w innych aspektach technologii napędzanej przez sztuczną inteligencję. Nowy model AI, oparty na architekturze Transformer, ma dwukrotnie więcej parametrów i czterokrotnie większą moc obliczeniową niż poprzednie wersje. Dzięki temu jakość obrazu w DLSS Super Resolution oraz Ray Reconstruction jest zauważalnie lepsza w porównaniu do DLSS 3.5. Co ważne, te ulepszenia będą dostępne dla użytkowników kart GeForce RTX 20, 30 i 40, choć DLSS 4 Multi Frame Generation będzie zarezerwowane dla serii RTX 50.

Dodatkowo, DLSS 4 zoptymalizowano pod kątem mniejszego zużycia pamięci VRAM, co pozwoli na lepsze osiągi nawet na starszych kartach, takich jak RTX 40, choć w ograniczonym zakresie (do jednej klatki generowanej przez AI).

DLSS 4

Architektura RTX Blackwell przynosi znaczące ulepszenia w zakresie rdzeni Tensor, które teraz jeszcze lepiej integrują obciążenia AI z procesem renderowania. Wszystko to działa znacznie szybciej na kartach serii RTX 50, co czyni je idealnym wyborem dla graczy i twórców szukających maksymalnej wydajności.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Właściciele kart GeForce RTX 50 będą mogli wybrać, ile "sztucznych" klatek ma renderować DLSS 4

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł