Firmy big-tech podpisały nową wersję unijnego kodeksu "anty-dezinformacyjnego". Wśród nich są Google, Twitter, Meta, TikTok i Twitch – ale także mniejsi gracze, tacy jak Vimeo i Clubhouse. Apple odmówiło podpisania dokumentu.
"Kodeks postępowania w zakresie dezinformacji" będzie wymagał od platform internetowych wykazania, w jaki sposób radzą sobie ze "szkodliwymi treściami". Będzie to również wymagało od platform aktywnej walki z dezinformacją poprzez tworzenie partnerstw z weryfikatorami faktów i opracowywaniem narzędzi. Będą zmuszeni dołączyć "wskaźniki wiarygodności" w informacjach zweryfikowanych niezależnie w gorących tematach, takich jak COVID-19 i inwazja Rosji na Ukrainę.
Google, Twitter, Meta, TikTok, Twitchi inni podpisali unijny kodeks walki z "dezinformacją". Muszą aktywnie walczyć z niepożądanymi treściami, a także przekazywać odpowiednie dane z podziałem na kraje i języki. Apple odmówiło podpisania dokumentu.
Najważniejszym wymogiem jest podjęcie wysiłków w celu zwalczania szkodliwych treści i dezinformacji w poszczególnych krajach. Sprzeciwiły się temu platformy internetowe, ale krajowe agencje argumentują, że potrzebują bardziej szczegółowych danych, aby lepiej przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się dezinformacji. Wiceprzewodnicząca UE ds. wartości i przejrzystości, Věra Jourová, odpowiedzialna za kodeks, powiedziała: "aby skutecznie reagować na dezinformację, potrzebne są dane specyficzne dla kraju i języka. Wiemy, że dezinformacja jest inna w każdym kraju, a duże platformy będą teraz musiały dostarczać danych, które pozwolą lepiej zrozumieć sytuację na poziomie kraju".
"Działania Rosji przyczyniły się do ukształtowania kodeksu antydezinformacyjnego" – powiedziała Věra Jourová. "Gdy kodeks zacznie działać, będziemy lepiej przygotowani do walki z dezinformacją, również pochodzącą z Rosji". Nowe porozumienie wymaga również od platform internetowych dostarczania innych danych, w tym systemów sztucznej inteligencji wdrożonych w celu zwalczania "dezinformacji", liczby usuniętych botów i liczby moderatorów treści w każdym kraju. Kodeks zaczyna obowiązywać natychmiast, ale pozwala na sześciomiesięczny okres wdrożenia.
Firmy i organizacje, które zobowiązały się do przestrzegania kodeksu walki z dezinformacją to:
- Adobe
- Avaaz
- Clubhouse
- Crisp Thinking
- Demagog
- DOT Europe
- European Association of Communication Agencies (EACA)
- Faktograf
- Globsec
- Interactive Advertising Bureau (IAB Europe
- Kinzen
- Kreativitet & Kommunikation
- Logically
- Maldita.es
- MediaMath
- Meta
- Microsoft
- Neeva
- Newsback
- NewsGuard
- PagellaPoltica
- Reporters without Borders (RSF)
- Seznam
- The Bright App
- The GARM Initiative
- TikTok
- Twitch
- Vimeo
- VOST Europe
- WhoTargetsMe
- World Federation of Advertisers (WFA)
Pokaż / Dodaj komentarze do: Google, Twitter, Meta, TikTok i inni podpisali europejski kodeks cenzury. Apple odmówiło