GPU Navi 20 od AMD ze wsparciem dla ray tracingu i z dużymi zmianami?

GPU Navi 20 od AMD ze wsparciem dla ray tracingu i z dużymi zmianami?

Docierają do nas świeże plotki na temat kart graficznych Navi szykowanych przez AMD i choć mają to być przecieki z konferencji GDC, która odbywała się przed tygodniem, to jednak wciąż mówimy o niepotwierdzonych informacjach od anonimowych źródeł (choć RedGamingTech zapewnia, że ich informator był w przeszłości bardzo wiarygodny). Niemniej jednak, są to na tyle ciekawe doniesienia, że warto o nich wspomnieć, tym bardziej, że dotyczą jednych z najbardziej wyczekiwanych w tym roku produktów skierowanych do pecetowych graczy. Wynika z nich, że czerwona ekipa w tym roku wypuści karty bazujące na układach graficznych Navi 10, ale planować ma już GPU Navi 20, które zadebiutować mają w przyszłym roku i co ciekawe, przejść mają fundamentalne zmiany w architekturze. Jest to o tyle zaskakujące, że dotychczas AMD stawiało w takich przypadkach raczej na niewielkie zmiany, ewentualnie wykorzystanie niższego procesu technologicznego (patrz Vega 20).

AMD planować ma już GPU Navi 20, które zadebiutować mają w przyszłym roku i co ciekawe, otrzymać mają fundamentalne zmiany w architekturze oraz wsparcie dla ray tracingu.

Poprzednie spekulacje sugerowały, że karty oparte o układy Navi będą produktami ze średniej półki cenowej i w związku z tym traktować należy je jako bezpośrednich następców serii Polaris. Navi 20 z kolei mają być już high-endowymi GPU, które rywalizować będą z najmocniejszymi propozycjami NVIDII z rodziny Turing, stąd też potrzebne będą duże zmiany w ramach architektury. Tym samym, o ile w przypadku Navi 10 oczekiwać mamy wydajności na maksymalnym poziomie GTX 1080 / RTX 2070, tak już Navi 20 mierzyć ma się z kartami RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti. Jest to niewątpliwie ambitny cel, ale trzeba pamiętać, że mówimy o 2020 roku, czyli przynajmniej półtora roku po debiucie ostatnich flagowców Zielonych, co oznacza, że do tego czasu NVIDIA wypuścić może już nowe, a zatem i wydajniejsze produkty (choć jeśli zastosuje strategię z serii Pascal, to może przyjdzie nam dłużej czekać na kolejną generację GeForce’ów).

Najciekawsza informacja zdaje się jednak dotyczyć ray tracingu. AMD pracować ma bowiem nad wsparciem dla własnej technologii śledzenia promieni w czasie rzeczywistym dla GPU Navi 20. Jak na razie nie znamy jednak szczegółów, ale podobno wydajność w ramach ray tracingu „wygląda bardzo obiecująco”. RedGamingTech wspomina także o naprawieniu „wad, które dostrzeżono w starszych architekturach”, ale nie podano tu żadnych detali o jakie „wady” może chodzić. Doniesienia o ray tracingu w Navi 20 trudno uznać za zaskoczenie, tym bardziej, że AMD przyznało, że przygląda się tej technologii i będzie ją wspierać w przyszłości. Teraz zaś, kiedy NVIDIA lada moment zapewni obsługę śledzenia promieni w kartach ze średniej półki z rodziny Turing oraz modelach Pascal, Czerwoni raczej nie będą mieli wyjścia i zapewne wiele osób spodziewało się zobaczyć obsługę tego rozwiązania już w Navi 10 (choć nie wszystko jeszcze stracone). Nie wiemy, jakie podejście obierze AMD do tego tematu, ale mało prawdopodobne wydaje się, by postawiło na dedykowane rdzenie, jak rywal w kartach RTX. Przypominamy, że według ostatnich przecieków pierwsze karty z rodziny Navi mogą zadebiutować już 7 lipca, ale wspomina się też o sierpniowych targach Gamescom lub premierze w październiku.    

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: GPU Navi 20 od AMD ze wsparciem dla ray tracingu i z dużymi zmianami?

 0